Hvilke flasker ?

Hei.

Trenger noen nye flasker til sommeren, men lurer på hvilke jeg skal kjøpe.
Har sett på disse: Flaske NØ med patent kork og flaske kinn med patent kork, sist nevte har jeg ikke vært bort før.
 
Jeg bruker type brune 0,5 liters PET-flasker fra vin&bar. Har også flasker med patentkork, men synes det er greie å bare slenge pet-korker i starsan vs patentkork hvor jeg må av med pakninger, desinfisere, så på igjen. (PET-korkene er uten pakkning, som de nye cola-korkene).
 
Jeg ville satset på NØ med patenkork. 0,5L
Kinn sine flasker på 0,75L passer vel best det skal serveres til flere:)
 
Jeg bruker begge to. Begge har sine fordeler.

0,75 = Færre flasker å vaske, og som andre har vært inne på er de fine å dele.
0,5 flasker = Fin størrelse om du bare vil ha en øl alene.

Bruker som regel begge størrelsene når vi flasker en batch.


HansKr
 
Som flere sier vil jeg ha gått for 0,75 flasker.Det blir en lettere flaskedag og er mindre flasker å lager.Så jeg kommer å gå for 0,75.Jeg har bygdt en kasse som er i panel(rester etter jeg isolerte i stuetaket.Jeg hvet att noe av dete er utfor tema :)
 
Ville helt klart gått for 0,75 med patentkork ja. Har vel 132 av disse :) Flaskinga går som en drøm, og flaskene vaskes bare etter bruk og tilsettes StarSan, så er de klare for bruk til neste flasking.

Eneste aberet jeg har opplevd er at de kan lekke litt gass, så pass på å få korken helt rett på. Har også begynt å åpne opp alle flaskene et par timer før fylling, slik at gummiringen får tilbake sin naturlige struktur før fylling. Trooor dette skal hjelpe til så alle blir helt tette :)

Mvh Martin
 
Jeg ville valgt 1 flaskestørrelse, det gjør tomgodslogistikken mer systematisk.

0.5L flasker er fine mtp størrelse, det er dog vanskelig å få tak i kasser men man kan snekre selv.

0.33L flasker er lett å stable i høyden i pantekasser, men er små og det blir litt ekstra flasking.

0.75L flasker går litt raskere å flaske men er store slik at det er vanskelig å bare drikke "litt" øl eller "litt til".

Fat er manna fra himmelen, når alle dingsebomser og kjølemulighet er på plass vel å merke!

Jeg har benyttet alle. 0.33L er parkert for godt, jeg flasker det som skal flaskes på 0.5L, 0.75 brukes kun for å tappe over et par raske flasker fra fat når jeg skal på besøk eller i parken.
Med dette opplever jeg at det er mye lettere å ha en god rutine på vasking/desinfisering/flasking/korking/lagring/drikking av flaskene. Denne gode rutinen sparer meg mye mer tid i sum en den lille tiden jeg hadde spart ved å flaske på 0.75L. På flaskedagen så blir det litt styr uansett så om jeg må flaske 30% i antall ekstra så betyr ikke det så mye. Det man sparer mest på er å ha et enkelt og godt system når man setter i gang (Her kan det rotes og styres i timesvis....).

Til slutt vil jeg si at flaskene mine er ferdig vasket samtidig med ølglasset de var benyttet med. Da er flaskene lett å vaske, det blir ikke så mange på en gang og man slipper den drillen på flaskedagen.

Konklusjon: 0.5L passer suverent for meg og min rutine!
 
Det ble 24 stk 0.5 med patent kork. Passer bra for meg til mitt forbruk. Blir nok et fat til pm ikke alt for lenge og flaske fyller fra fat.
 
0.33 flasker(bjørnunger) er rimelig enkle og forholde seg til. De er enkle og få tak i. Og rimelige ettersom at man som oftest kan ta turen innom nærmeste matbutikk og kjøpe ut noen kasser med pant. Da kommer de jo som oftest med kasser også. Noe som gjør dem enkle og lagre bort.  Og dersom noen av flaskene er ekstra skitne. så har man ikke tapt noe om man ikke gidder og rengjøre dem og bare går og leverer de tilbake til panteautomaten.

Så bruker dem til det meste som flaskes. Hveteøl prøver man som regel og få på 0.5 liters flasker.

Utenom dette så går ting ned på 19 eller 12 liters "flasker".
 
Bruker 0.33, 0.5 og 0.75 L  flasker, med alle varianter av korker.

Svake øl går på store flasker, sterke på små, 0.5L går til alt.
 
19 og 12 l er knall, har akkurat bestilt meg Blichmann Beergun og gleder meg som en unge til jeg kan ta med hjemmebrygg ut i verden.
Kommer nok mange spørsmål om den seinere, men et nå. Må det være ferdig karbonisert på fat før man kan fylle på flaske ?
 
DagErik skrev:
19 og 12 l er knall, har akkurat bestilt meg Blichmann Beergun og gleder meg som en unge til jeg kan ta med hjemmebrygg ut i verden.
Kommer nok mange spørsmål om den seinere, men et nå. Må det være ferdig karbonisert på fat før man kan fylle på flaske ?

Kort svar: JA :yes:

MEN, du kan selvfølgelig fylle ukarbonert øl fra fat til flaske og tilsette sukker eller drops, og så la flaskene stå i romtemperatur i 2-3 uker for å karbonere seg naturlig. Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor noen skulle ønske det? :jaha:
 
DagErik skrev:
Nei. Ikke jeg heller, men holder de seg lenge når du har fylt de på.

Har ikke testet. Dersom jeg fyller med slange fra krana så drikker jeg det samme dag som regel ;D. Med Beergun skal det holde seg leeenge sier folk, jeg karbonerer lagringsøl naturlig, men dersom man får korken på med en gang etter å ha spylt flasken med co2 så tror jeg egentlig at holdbarheten er den samme. Tror, men VET ikke ;)
 
Tilbake
Topp