Speidel's Braumeister

Tømte 20 liter på vel 7 minutter gjennom orginalkran.
Ser ikke helt poenget med å ha det mer travelt.
Dette ble gjort med rent vann i test/gjennomskylling.
Ser for meg at for stort tempo vil dra med mer humle og maltgrums.

og på lørdag satser vi på å ta den skikkelig i bruk.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
3 brygg er kjørt gjennom og alt ser ut til å fungere.

Oppdaget nermes ved en tilfeldig het at Youngs 15 liter bøtte er en god partner for 20 liter Speidel.
Den rommer like mye som maltrøret og maltrøret kan plasseres rett i den for avrenning. Det bli hengende pent på boltene.
 
StoreMy skrev:
Oppdaget nermes ved en tilfeldig het at Youngs 15 liter bøtte er en god partner for 20 liter Speidel.
Den rommer like mye som maltrøret og maltrøret kan plasseres rett i den for avrenning. Det bli hengende pent på boltene.

Glimrende!, er vel bøttene Bryggselv selger det tror jeg.
 
Min er kjøpt på Vetsbrygg, men det ser ut til at det er den samme som er beskrevet på BryggSelv ja.

Det med mengden går selvsagt på lagring og transport av malten før bruk og selve malingen.
 
StoreMy skrev:
Det med mengden går selvsagt på lagring og transport av malten før bruk og selve malingen.

Var det med å henge maltrøret jeg hengte meg mest oppi, det har jeg savnet.
 
Har sett litt på braumeister 20 L i det siste på petit, hvor mye kan man brygge med den (max) og hvor mange kilo malt er det plass til i en braumeister 20?
 
Ca 22 liter med OG 1060-65. Jeg får plass til ca 6 kg, har klart noe mer, men utbyttet faller med mengden malt, så det er ikke særlig mye vits egentlig.
 
StoreMy skrev:
Tømte 20 liter på vel 7 minutter gjennom orginalkran.
Ser ikke helt poenget med å ha det mer travelt.
Dette ble gjort med rent vann i texst/gjennomskylling.
Ser for meg at for stort tempo vil dra med mer humle og maltgrums.

og på lørdag satser vi på å ta den skikkelig i bruk.


Sent from my iPad using Tapatalk

Fungerer det greit med orginal krana på 20literen? Hvor lang tid bruker du på og tappe et brygg i gjærbøtta?
 
En ting til er det vaskesettet til speidel noe og ha, eller er det noe en klarer seg uten, hva bruker  evt andre og vaske speidelen med i stedet for dette settet?
 
Du trenger ikke vaskesette. Har dette, men bruker heller en helt vanlig oppvaskkost. Eneste som kan være greit med sette er den smale børsten til å skrubbe i pumpehullet med.
 
janvad skrev:
StoreMy skrev:
Tømte 20 liter på vel 7 minutter gjennom orginalkran.
Ser ikke helt poenget med å ha det mer travelt.
Dette ble gjort med rent vann i texst/gjennomskylling.
Ser for meg at for stort tempo vil dra med mer humle og maltgrums.

og på lørdag satser vi på å ta den skikkelig i bruk.


Sent from my iPad using Tapatalk

Fungerer det greit med orginal krana på 20literen? Hvor lang tid bruker du på og tappe et brygg i gjærbøtta?

Har ikke tatt tiden med brygg, men ser ikke noen grunn til at det skulle gå stort senere enn vann.
Vi har også faktorene med lufting og hvor mye av bunnfallet vi får med, som gjør at jeg ikke ser noen grunn til å skifte ut kranen så lenge den holder tett.
 
Hei

Ser flere har problemer med krana på speidelen, min begynte også å tulle allerede etter tre brygg, men en enkel og billig fiks gjorde at den nå har fungert i tre brygg til uten problemer. Ingen tegn på at den vil gi seg med det første heller..  :)

Problemet er jo at plasthylsen som er i krana vrir seg med håndtaket når du skal åpne eller stenge krana. Jeg kuttet et rett spor på den delen av plasthylsen som er inn mot speidelen, da har du to rette flater (på plasthylse og mutter på kran) som jeg låste med et strips. Dette vil hindre plasthylsen fra å rotere.  Hadde bare tjukke strips så måtte skjære litt i stripset for at det skulle passe men har du strips i passe tykkelse smetter det nok rett på.

Legger ved et bilde, det ser kanskje ikke så pent ut men det fungerer!  :skitbra:
 

Vedlegg

  • IMG_2318.JPG
    IMG_2318.JPG
    606,4 KB · Sett: 616
Vi fikk nettopp vår nye kran fra Speidel og det ser ut til at det er en oppgradert versjon med samme patent som vist over, selve den hvite plastikhylsa er firkantet utvendig og rund innvendig.
 
Etter mye grubling og sjekking av diverse kontoer har jeg endelig tatt steget, har nå nettopp bestilt meg en Speidel Braumeister 50 liter ;D. Så er det bare å vente til den dukker opp på døra :skitbra:
 
Etter å ha lest en del tilbake i tråden;
Hvilket fraktselskap blir benyttet? Er det fortsatt Tollpost?
I så fall tror jeg jeg bør ringe og høre om de har noen pakke på lager....  ::) :yes:
 
Tilbake
Topp