Hjelp. Beersmithoppskriftene og praksis er helt på jordet.

Dette er mitt tredje brygg. De to første står til gjæring, men jeg vet allerede nå at de blir så som så, var en del mengder og slikt som var ute å kjøre.

Menmen, før dette brygget har jeg lært meg mer av Beersmith, og det virket som om jeg hadde et ok brygg på papiret. Tydligvis så stemte ikke kart og terreng for fem øre.

Jeg mesket 4kg malt med 11 liter vann. Og satt igjen med 5 liter vørter. I følge BS skulle jeg sitte igjen med 7 liter. Så allerede her mangler det to liter godsaker.

Så skylte jeg med 17 liter. og satt igjen med 19 liter. (BS mente at jeg skulle skylle med 16.2 liter men jeg tok litt mer) I følge BS så skulle jeg ha 22.6 liter på dunken preboil. OG var .60. Beersmith foreslo .41 preboil. Regner OG var veil feil pga mengden mesk var feil.

Så toppet jeg med vann til jeg hadde 22 liter på dunken. Da var preboil OG nede til .30, som er altfor lavt igjen.

Jeg skjønner ikke helt.. hva skal jeg gjøre?

Kan det hende svaret er så enkelt at jeg trenger en ny vekt til malten? Jeg stusset litt på mengden som havnet i meskeposen, virket litt mye. Vekten er en Clas Ohlson-vekt.
 
Nå bruker ikke jeg Beersmith, men det blir sikkert mye det samme med BeerAlchemy. Min erfaring, er at du må lage din egen profil til ditt bryggeoppsett. Bryggeprogrammene er til mye hjelp, men de må settes opp til hver enkelt for å regne ut væskemengder, OG etc.
Du  må rett og slett brygge noen ganger og gjøre deg notater. Det blir endel feil på de første bryggene, men sånn er det bare. Etter noen omganger fungerer det fint skal du se. Kan vel også virke som du har litt dårlig utbytte. Hvis det blir standarden, må du kompensere med mer malt for å få ønsket preboil OG.
Jeg endte også opp med skuffende lite øl igjen de første gangene. Lurte på hvor i all verden alt ble av?
Nå starter jeg kok med 30 liter, og ender vanligvis opp med 19-20 liter nydelig øl. Sånn er det bare

Om det er noen trøst, så var jeg nesten  på gråten når jeg så hvor mye som gikk i sluket hos Nøgne Ø.
 
Vekt kan jo være et issue, men min erfaring er at det krever litt tweaking og erfaring for å få tallene til å stemme. Dette endrer seg også hver gang man legger til eller bytter ut nytt utstyr i byggeprosessen.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Ketil skrev:
Nå bruker ikke jeg Beersmith, men det blir sikkert mye det samme med BeerAlchemy. Min erfaring, er at du må lage din egen profil til ditt bryggeoppsett. Bryggeprogrammene er til mye hjelp, men de må settes opp til hver enkelt for å regne ut væskemengder, OG etc.
Du  må rett og slett brygge noen ganger og gjøre deg notater. Det blir endel feil på de første bryggene, men sånn er det bare. Etter noen omganger fungerer det fint skal du se. Kan vel også virke som du har litt dårlig utbytte. Hvis det blir standarden, må du kompensere med mer malt for å få ønsket preboil OG.
Jeg endte også opp med skuffende lite øl igjen de første gangene. Lurte på hvor i all verden alt ble av?
Nå starter jeg kok med 30 liter, og ender vanligvis opp med 19-20 liter nydelig øl. Sånn er det bare

Om det er noen trøst, så var jeg nesten  på gråten når jeg så hvor mye som gikk i sluket hos Nøgne Ø.

Jeg har laget en profil for kjelen min. Den er nok bare på 24 liter, men har notert hvor mye som forsvinner til kok og lignende. Men, det at maltet mitt suger til seg mye mer væske enn hos andre er vel ikke normalt? Altså, at BS bommet med to liter på en så liten batch?

Utbyttet tror jeg at jeg får opp igjen, ble litt tull med meskinga idag.
 
Ser ut til å være noe feil ved tetthetsmålingene  dine. Hvis du hadde 19 liter med SG 1.060 og tilsatte 3 liter slik at det ble 22 liter skulle vel ny SG blitt: (19*60+3*1)/22= 52 sånn ca...

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
 
Hmm.. det var rart. Jaja. Jeg får vel bare fylle ut noen flere tall og prøve igjen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
La også malten få stå og renne litt, du får med det en halv liter der. Tar litt tid å bli kjent med utstyret ditt, ville heller aksepter mindre volum i begynnelsen, i stedet for å vanne ut til ønsket volum.
 
Kjoygard skrev:
La også malten få stå og renne litt, du får med det en halv liter der. Tar litt tid å bli kjent med utstyret ditt, ville heller aksepter mindre volum i begynnelsen, i stedet for å vanne ut til ønsket volum.

Hva mener du med å stå og renne litt?

Jeg har inntrykk at OG er et helt tilfeldig tall fra brygg til brygg  :attevar:

*Edit: Jeg var og ryddet i bryggerikjelleren nå, og skjønte glatt hva du med la det renne. Det var nesten en liter fin og klar vørter i kjelen jeg dumpen den brukte malten i.

Og forøvrig så har jeg faktisk brukt tre forskjellige måter å meske på, på tre brygg. Etter at jeg gjorde det første gangen tenkte jeg at det kan gjøres bedre, osv.. Men jeg hadde helt glemt at siden jeg mesker med "gjæringsspann med hull i bunn oppi et annet gjæringsspann"-metoden så er det jo et dødrom i bunn (som jeg nå målte) på omtrent 4.5 liter, hvor malten ikke kommer til. Er det logisk å anta at når jeg beregner vann i fremtiden at jeg da legger på 4.5 liter ekstra? Eller blir det rart siden de 4.5 literne egentlig ikke er i direkte kontakt med malten? Det blir jo egentlig bare vann som brukes for å heve vannstanden slik at vørteren blir helt bløtlagt.

Ble noen spørsmål dette..
 
Vår erfaring er at det alltid blir mindre øl og mer svinn enn oppskriftene legger opp til. Men det tar vi hensyn til ved å justere oppskrifter fra forumet og andre steder med egne erfaringer. Vi driver med silkorg og kontinuerlig skylling, og vi innbiller oss at grundigere resirkulering (60 min sammenhengende etter 60 min i fred på ønsket mesketemp) som vi begynte med for en håndfull brygg siden har gitt noe bedre utbytte.
 
Werner D skrev:
Vår erfaring er at det alltid blir mindre øl og mer svinn enn oppskriftene legger opp til. Men det tar vi hensyn til ved å justere oppskrifter fra forumet og andre steder med egne erfaringer. Vi driver med silkorg og kontinuerlig skylling, og vi innbiller oss at grundigere resirkulering (60 min sammenhengende etter 60 min i fred på ønsket mesketemp) som vi begynte med for en håndfull brygg siden har gitt noe bedre utbytte.

Ja, etter å ha lest den mesketråden ved siden av her og tatt en titt på linken så har jeg skjønt at det kan være lurt å resirkulere. Jeg har ikke gjort det frem til nå, men mesken har da også blitt utrolig grumsete.
 
Tilbake
Topp