Mine speideltips og erfaringer

Hei!

Da har jeg gjennomført mine fire første brygg på Speidel 20l. Nå skal den pakkes bort i et år, mens jeg bygger båter. Så da tenkte jeg at jeg kunne dele mine erfaringer med andre og evt. framtidige Speidel-brukere.
(Edit: tilføyer tips fra kommentarer under)

Maskinen
målemerkene viser i følge manualen 15 20 og 25 liter, men i realiteten er det nærmere 17 22 og 27 liter, ved ~15*C.

Jeg liker å ende opp på 25 liter i gjæringskar, da fyller jeg opp til øverste målemerke under mesk, og skyller med 9 liter vann på 78-80*C.

Mesk
For bedre utbytte rører jeg i mesken hvert 15 minutt, dette gjør du ved å trykke pil opp & pil ned knappene samtidig, slik at programmet pauses. Dette har aldri ført til noe grumsete mesk, bare høyere utbytte.

Bruker sjeldent mer enn 5.5 kilo malt, bruker man mer går det fort ut over effektiviteten, og problemer med stuck mash kan oppstå.

Innstillingen på maltkverna sies å ha mye å si på effektivitet. Selv får jeg alt kvernet i butikk, men prøv deg fram med grov/fin kverning, og finn det som gir deg best utbytte.

Vil man ha høyere OG, kan man kjøre dobbel mesk, tilsette maltekstrakt, eller redusere sluttvolumet.

Jeg skyller først malten med halvparten av skyllevannet, før jeg spader ut halvparten av malten, og skyller med resten av vannet. Dette også for høyere utbytte.

Jeg starter kokingen på speidelen med en gang maltrøret er heist opp. Da går ting litt fortere.

Koking
Varmekappe lager man selv til en hundrelapp. Billig liggeunderlag som skjæres til og gaffes rundt karet. Det korter vesentlig ned tiden (og energi!) brukt på oppvarming.

Speidelen koker bort ca. 3-4 liter i timen, uten lokk og uten kobberhatt. Litt forskjellig ettersom hvor kraftig kok du får. (kok alltid uten lokk slik at uhumskheter fordamper)

Speidelen viser 98-99 grader under kok. Still temperaturen på 102 så er du sikker at varmeelementene står på hele tiden.

Når man når 86-99 grader, kan hot break føre til at det koker over, husk å følge med og rør i gryta. Hvis det skulle skje kan varmeelementene alltids skrus av med pil opp & pil ned. Hvis dette blir et stort problem fins et middel for å stanse dette.

Når det er igjen 10 minutter av kok tar jeg oppi spiralkjøleren og et termometer for desinfisering. Termometeret lar jeg ligge i under kjøling, slik at jeg kan dobbelsjekke tempen. Det legger seg humlerester oppå speidelen sitt termometer om du brygger med en del humle.

Plasser speidelen litt utpå en bordkant, slik at det er mulig å tippe den for å helle ut de siste par literne. Ellers legges det press på kontrollboks.

Jeg bruker å la det ligge igjen ca. 1 liter med grums i bunnen. Noen siler av grumset og heller alt i gjæringskar, og noen heller grums og alt oppi. Smak og behag.

Jeg har gjennomført en hel bryggedag på 5 timer, når jeg har brygget alene med speidelen. Brew house effiency på ca. 75%.


Håper dette blir til hjelp.
 
torstein22 skrev:
Maskinen
målemerkene viser i følge manualen 15 20 og 25 liter, men i realiteten er det nærmere 17 22 og 27 liter.

Generelt fine tips :) Dette med målemerkene er imidlertid omtalt her inne et sted tidligere. Målemerkene viser seg å være riktige, man må bare korrigere for det faktum at vann har ganske ulik massetetthet ved 20C og 98C.
 
En liten kommentar til rutinene knyttet til ønsket om økt utbytte.

Jeg rører sjelden mer enn to ganger. Først noen minutter etter innmesk for å være sikker på at det ikke er noen tørre melballer. Andre gang etter omtrent en time.

Når jeg skyller, bruker jeg 3-4 liter vann pr runde. Som regel tre runder. Jeg heller i vannet og rører rundt i malten ganske grundig.

Utbyttet ligger jevnt over på 80-82%.

Jeg tror grovt kvernet malt er et viktig parameter for relativt god effektivitet. Viktigere enn mye røring i mesken og omstendig skyllerutiner.

Tom.
 
I Speidelen, som i svært mange andre bryggeoppsett, så er mengden malt det er plass til begrenset. I diskusjoner om Speidel blir dette ofte trukket frem. Dersom man ønsker høyere OG trekker de fleste frem de to mulighetene som er trukket frem her, enten dobbeltmesking eller tilsetning av spraymalt.

I mitt hode finnes det imidlertid et tredje alternativ, nemlig å redusere størrelsen på batchen. Det er utrolig hva man kan oppnå dersom man f.eks. reduserer mengden ferdig vørter fra 20 liter til 18 liter. For ikke å snakke om 15 liter  :ilike:
 
Vasketips:
Har sliti litt med å få silduk(metallnetting) ren etter mesking. Fant en overlevning fra militærtjeneste i 1991, den berømte forsvarets atombørste(!!!) Er egentlig en vanlig klesbørste, men skulle være redninga under atomangrep:)) Hold netting under rennende vann, og børst nettingen ren. Gjort på 1 min.
 
Hva kverner dere på? Mitt beste utbytte på 90% var rundt 1,4mm. Da justerte jeg med lactic acid til 5.2 før mesk, og underveis også. Samt vannjustering basert på Gahr/Palmer sin tabell. Dette med 13 kg i røret på 50L. Hvorav 2 kg var flaket ris og mais. Det ble så overført og resirkulert i en kjøleboks med 14 liter skyllevann, også justert med div + lavtic acid. Det ble rørt hvert 15 min og stegmesket.

Synes det er mye jobb for å få stabilt og godt utbytte på Speidel.
 
Tilbake
Topp