Øl som passer min kjeller temp (ca. 14 grader +/- 1)

Lager

 
Hei,

Jeg er helt fersk, og har til nå brygget et halvt øl (jeg er ferdig med gjæringen og skal nå ha ølet over på flasker, det ser ut til at det erødelagt (lukter av DMS), sikkert flere grunner til det, kokte med lokk, fikk "urent" vann i vørteren under kjøling og hadde konstant feil gjæringstemperatur).

Spørsmålet mitt nå er, jeg har en kjeller med ganske jevn temperatur på 14 grader (+/-1) og har foreløpig ikke mulig til å styre temperaturen.

Hvilket øl er det best å lage på denne temperaturen? Jeg vurdere en Kølsch med følgende gjær Wyeast 2565 Kolsch 13/04 (på brygg selv sine sider står det at den skal gjære på temp mellom 13-21° C), hva tror dere?
 
Temperaturen kommer til å stige noen grader i vørteren/ølet under stormgjæringa, så det fungerer sikkert bra.
 
Takk for tips alle sammen, da kanskje jeg skal prøve Wyeast 1728, ser jo ut til at denne kan trives i min kjeller!
 
Denne gjæren gir veldig godt øl :)

http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=150
 
Lager skrev:
Jeg er helt fersk, og har til nå brygget et halvt øl (jeg er ferdig med gjæringen og skal nå ha ølet over på flasker, det ser ut til at det erødelagt (lukter av DMS), sikkert flere grunner til det, kokte med lokk, fikk "urent" vann i vørteren under kjøling og hadde konstant feil gjæringstemperatur).
Tapp det på flasker og vent noen uker/måneder, så blir ølet nok godt skal du se.
 
Lager skrev:
Seriøst? Kan den smaken bli redusert?

Første brygget mitt var en brown ale.. Alt blei feil! Nedkjøling tok for lang tid, gjæringstemp for høy, litt av hvert av "ekstra snæks" havna oppi.. Vurderte å kaste hele driten, for det smakte helt forferdelig!, men en god bryggevenn med erfaring sa; "gi det litt tid og la det bare stå og kose seg neddi kjellern"
Smakte på det etter 6 mnd, og ølet var heeelt innafor.. Jeg trodde ikke mine egne smaksløker der og da, men det viste seg at han hadde rett og at her hadde det skjedd ting, og det ordna seg ! Så selvom ting har gått "rett åt skogen" så er det bare å ha litt humor og tålmodighet, og se på det hele som et eksperiment! Ølens veier er og blir uransakelige!!
 
Enig med forrige taler. Dessuten kan du servere dette ølet til gjester som allerede er litt brisne, da er smaksløkene litt numne uansett.
 
Haha :)

Ja, da heller jeg det ikke ut, men tapper det på flasker og lar det stå noen måneder og serverer det litt sent på kvelden  :yes: 

Takk for tips!

Neste brygg blir en Kolsch uten lokk :)
 
Tilbake
Topp