Lekkasje rundt maltrør

marhorn

Norbrygg-medlem
Hei,

Tenkte jeg skulle prøve å høre litt om andres erfaringer på dette området.

Jeg brygger på en Speidel 50 med kort maltrør.
Har ikke så utrolig mange brygg bak meg, men jeg har på de siste to tre bryggene lagt merke til at det bobler ganske kraftig rundt maltrøret under mesking når pumpene går.
Det er allikevel nok trykk i maltrøret til at det renner godt over kanten, men det er vel ikke helt ideélt?
Jeg har sjekket at pakningen er hel og fin og at røret står riktig i kjelen.
Gjorde en test med bare vann idag og da holder det fint tett rundt pakningen.
Med andre ord så er det når trykket når et visst punkt at lekkasjen oppstår.
Jeg har prøvd flere varianter av hvor hardt jeg strammer mutteren, men resultatet er det samme.
Det varierer også hvor mye malt jeg bruker, den som står å putrer i kjelleren brukte jeg 5kg på.

Eneste jeg kan tenke meg er at jeg har kvernet malten for fint?
Jeg bruker en MM3 mølle som er innstilt til 1,2mm med bladmåler (tror jeg), men jeg syns det blir ganske mye mel.
Brukte litt hvete denne gangen, men ikke mer enn en halv kilo.

Effektiviteten pleier å ligge ganske stabilt på 80%.

Mvh Martin
 
Jeg har lånt en 20 liter Speidel, og brygget to like brygg på denne.
Den første batchen ble brygget med malt kvernet med MM3 på 1,2 mm åpning. Effekt på 79,5%. Jeg så ingen bobling på utsiden av maltrøret. Virket som alt fungerte som det skulle.
Den andre ble brygget med fuktet malt (etter tips fra Ole her på forumet). Da sto kverna på 1mm åpning. Da gikk effektiviteten ned til 55%. Altså et elendig resultat.
Min konklusjon, er at riktig kverning av malt til Speidel er veldig viktig. Sikkert viktig i alle systemer, men jeg synes resultatet her ble drastisk. Ole nevner at han ofte kverner malten to ganger. Det gjorde ikke jeg. Kanskje noe av grunnen ligger der?
Mitt råd til eieren av denne Speidelen, blir å beholde 1,2mm åpning og droppe fukting av malt før kverning. Effektivitet på ca 80 er hvertfall jeg veldig fornøyd med. Det er det jeg vanligvis har på mitt eget 3kjele bryggeri.
Så til deg Martin: Jeg hadde beholdt alt som det er.
 
Hei Ketil og takk for svar.

Missforstå meg rett, jeg er absolutt fornøyd med 80%, det er bare sånn at når jeg ser noe som ikke er slik det burde være er jeg nødt til å finne ut av det :jaha:
 
Jeg prøvde med min 50 Liter og fikk bobler på ene siden også.
Etter litt studering ser det ut til at boblene kommer fra væsken som renner over maltrøret
og skaper en illusjon når væsken treffer overflaten på utsiden av maltrøret siden væskestanden er lavere,
det ser akkurat ut som en lekkasje og bobler i pakningen.
Det skal ikke komme luft fra pumpene så jeg mener det ikke skal boble selv om pakningen ikke tetter.
Tror alt er iorden???
 
Ketil skrev:
Jeg har lånt en 20 liter Speidel, og brygget to like brygg på denne.
Den første batchen ble brygget med malt kvernet med MM3 på 1,2 mm åpning. Effekt på 79,5%. Jeg så ingen bobling på utsiden av maltrøret. Virket som alt fungerte som det skulle.
Den andre ble brygget med fuktet malt (etter tips fra Ole her på forumet). Da sto kverna på 1mm åpning. Da gikk effektiviteten ned til 55%. Altså et elendig resultat.
Min konklusjon, er at riktig kverning av malt til Speidel er veldig viktig. Sikkert viktig i alle systemer, men jeg synes resultatet her ble drastisk. Ole nevner at han ofte kverner malten to ganger. Det gjorde ikke jeg. Kanskje noe av grunnen ligger der?
Mitt råd til eieren av denne Speidelen, blir å beholde 1,2mm åpning og droppe fukting av malt før kverning. Effektivitet på ca 80 er hvertfall jeg veldig fornøyd med. Det er det jeg vanligvis har på mitt eget 3kjele bryggeri.
Så til deg Martin: Jeg hadde beholdt alt som det er.

Å jøsses og namma da! Merkelig det der, jeg ligger jenvt på 83-86% med den metoden som jeg beskrev for deg. Litt greit å ta opp en neve med knust malt og se over, er det mye hele korn der, så er det ikke nok møllet.
Men fra ca 80% til 55% var da underlig, og vel så det. Har det litt for meg at ved å fukte malten på forhånd, blir den mer klemt i stykker, enn mer tradisjonelt knust.
 
Effektiviteten på min BB30 gikk opp når jeg begynte å fukte malten før kverning.

Jeg mener å ha sett ett bilde med to like mengder malt (en tørr og en fuktet)  knust på den samme kverna med samme åpning. Var veldig stor forskjell i volum, og det tror jeg skyldes at fuktede skall ikke pulveriseres like mye som tørre.
 
Øyvind_Risan skrev:
Effektiviteten på min BB30 gikk opp når jeg begynte å fukte malten før kverning.

Jeg mener å ha sett ett bilde med to like mengder malt (en tørr og en fuktet)  knust på den samme kverna med samme åpning. Var veldig stor forskjell i volum, og det tror jeg skyldes at fuktede skall ikke pulveriseres like mye som tørre.

Her, http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Malt_Conditioning
Jeg får faktisk plass til mindre malt i Speidelen når jeg gjør det slik, men effektiviteten stiger.
 
Ja ikke vet jeg Ole, men nå er det ikke min Speidel. Var nok dum som ikke kvernet en ekstra gang.
Bortsett fra alt dette.
Et fantastisk bryggeapparat.
 
marhorn skrev:
Eneste jeg kan tenke meg er at jeg har kvernet malten for fint?
Jeg bruker en MM3 mølle som er innstilt til 1,2mm med bladmåler (tror jeg), men jeg syns det blir ganske mye mel.
Brukte litt hvete denne gangen, men ikke mer enn en halv kilo.

Effektiviteten pleier å ligge ganske stabilt på 80%.

Knuser selv med MM3 og 1,2 mm uten å fukte og får fine knekte korn uten særlig med mel. Kan det være du kjører med for høy hastighet? Jeg bruker en 18V skrumaskin, og lar den gå så sakte jeg kan samtidig som den går jevnt. Litt vanskelig å beskrive, men den jobber tungt med jevn hastighet og grei fremdrift...

Utbyttet varierer jo litt med malttype men er stabilt over 80%. Bobler som du beskriver har jeg ikke, selv ikke når jeg kjører 6 kg i min 20l. Har også brygget en Corona klone med flaket ris/mais som jeg fryktet ville tette mesken men det var problemfritt. Jeg fyller en cm over øverste strek på alle brygg..
 
Fant du ut noe av dette marhorn?
Fikk min 50liter idag og har kjørt kort maltrør med vann.
Er en lekkasje mellom kjele og maltrør.
Lekkasjen virker å være i kjelen da jeg forsøkte å snu maltrøret 180 grader for å se om det hjalp / flyttet på seg.
 
Gummipakningen sitter godt,
Og mener jeg har strammet "godt nok".

LEkkasjen oppstår også på samme sted i kjelen, uavhengig av hvordan maltrøret blir dreid.
Skal se litt nærmere på saken til helgen. Det er mye pumpehuller og muttere som kan gjøre sitt med tettheten. :)
 
Hei,
Prøv å ta av gummipakningen og sett ned maltrøret og se om det er glippe!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette høres uvanlig ut.

Tom Speidel, teip på utgang(er) i bunn, monter maltrør og hell i vann på inn eller utside. Her bør det være ingen til minimal siv under pakning!
 
Der var mye lekkasje, ja.
Prøvde med flere maltrør, og flere pakninger.
Kjelen er nok skjev i bunn...  :( :( :(

Og jeg som skulle brygge nå...  ::)
 
Tilbake
Topp