Innstilling av maltmølle og utbytte på Speidelen ?

Hvilke utbytte ligger dere på og hvor mange mm har dere maltmølla  innstilt på?

Jeg har Barley Crusher og har stilt den inn på 1,2 mm med bladsøker, men etter kverning sist var den oppe i 1,3 mm utbytte ble på 78% og da rørte jeg litt i mesken underveis. Brukte bare sveiva på BC, men kanskje jeg sveiv for fort? Er det om å gjøre og sveive saktes mulig eller går det galt da?
 
Forsøkte meg på første Speidelbrygg igår.
Knuste det groveste på min Crancandstein. Usikker på hva dette er, men det var grovt.
Kombinert med lekk maltrør havnet jeg på 53% effektivitet.

78% er ikke så galt, men den kan nok økes med 2 - 5% ved riktig teknikk. :)
 
Etter mykje prøving & feiling på Speidel 20, og Speidel50, har eg havna på 1.2mm på min Monstermill med 2 valser. Kverner hovedsakleg Maris Otter, og da har denne opninga gitt meg best utbytte. Kunne kanskje gått ned til 1.15 v. bruk av pilsnermalt, og mindre korn....
 
Målt OG / Teoretisk OG

Er jo det samme når man måler OG, det er jo bare avhengig av volum. Jeg måler både ved start av kok og i gjæringskar, får det samme.
 
Med Barey Crusher og 50liter'n har jeg fått;
87%, 93%, 57%, 94%, 83%, 82%, 87%, 77% og 82%

Altså temmelig varierende..
Har gitt opp å justere min B.C mølle, ett eller annet har skjedd med den. Mistenker at vekten av drillen har bøyd rullen, slik at avstanden mellom rullene varierer under rotasjonen. Er også tyngre å rotere ved ett bestemt punkt..
 
Petter F skrev:
Målt OG / Teoretisk OG

Er jo det samme når man måler OG, det er jo bare avhengig av volum. Jeg måler både ved start av kok og i gjæringskar, får det samme.

Er ikke "systemets effektivitet" en del av formelen for teoretisk OG.
Hvor sammenlignbare blit tallene om dette ikke gjøres likt?
 
Teoretisk OG er vel kun definert av sukker/stivelsesinnholdet i malten/sukkeret og volumet vann det skal løses i. Disse verdiene finnes i tabeller, og er innebygd i f.eks. Beercalc som jeg bruker. Å få ut absolutt alt av sukkerinnholdet i råstoffene er en "upper bound", utbytte 100 %.

Systemets effektivitet er jo akkurat det som bestemmer om jeg klarer å oppnå 75 % eller 80 % utbytte. Det som til syvende og sist er det endelige utbytte er jo hvor mye sukker du har i gjæringskaret i forhold til hva som var i kornet. Om man måler under koking vil man beregne ganske likt utbytte er min erfaring.
 
Man måler utbyttet før kok eller etter kok. Det som havner i gjærbøtta etter at humleguden har tatt sitt blir mye mindre. Men man måler hvor effektiv konverteringen fra stivelse til sukker er.
 
StoreMy skrev:
Er ikke "systemets effektivitet" en del av formelen for teoretisk OG.

Nei. Teoretisk utbytte finner du i dataarket for maltet.

Jeg synes det er enklere å forklare utbytte ved å se på malten enn vørteren. Har du 80% utbytte, er 20% av sukkeret igjen i malten når du kaster den. Hva som skjer med vørteren etterpå er uvesentlig, for det er uansett 20% av sukkeret som forsvant sammen med malten. Derfor  kan du også få en ide om utbytte ved å smake på malten etter mesking. Er den søt, har du dårlig utbytte (mye sukker er igjen i malten).
 
Eller som jeg har funnet ut. Når fuglene ikke spiser malten som legges under hekken på vinteren, da er utbytte bra.. ;)
 
Bernts skrev:
Eller som jeg har funnet ut. Når fuglene ikke spiser malten som legges under hekken på vinteren, da er utbytte bra.. ;)

I så tilfelle er det noe som ikke stemmer.
Har ikke sett noen speise på restene, mens BeerSmith hevder jeg ligger fra 50-70%
Mest forunderlig er brygg med spraymalt har det lavest utbyttet.

Må ellers si at tallene som kommer frem her vitner om at det brukes forkjellige metoder.
Har litt problem med å tro på utbytte over 90%.
 
StoreMy skrev:
Bernts skrev:
Eller som jeg har funnet ut. Når fuglene ikke spiser malten som legges under hekken på vinteren, da er utbytte bra.. ;)

I så tilfelle er det noe som ikke stemmer.
Har ikke sett noen speise på restene, mens Beersmith hevder jeg ligger fra 50-70%
Mest forunderlig er brygg med spraymalt har det lavest utbyttet.

Må ellers si at tallene som kommer frem her vitner om at det brukes forkjellige metoder.
Har litt problem med å tro på utbytte over 90%.

Nå bruker jo ikke jeg speidel..........
Men det er jo forskjell på mash efficiency og brew effeciency, Det er som skrevet før at hvis du har 20 % sukker igjen i malten som kastes, så vil du ha en mash efficiency på 80%, koker du ned vørteren eller har større fordampning enn vanlig kan du få en høyere brew effeciency. Men meske utbytte vil være det samme.
 
StoreMy skrev:
Har litt problem med å tro på utbytte over 90%.

Det har jeg også..
Var litt kjapp da jeg la ut verdiene over. På de første fire bryggene veide jeg opp maks vekta klarte i slengen (5kg), det viste seg at den da viser litt mindre enn om jeg veier mindre i slengen. Altså ble det noe mer malt i røret enn papiret viser. Men 87% har jeg visst da klart, om ikke formelen i excel arket mitt er feil.
 
Sjekket Barley Crusheren og fant ut at den var vel stor.
Spent på om det pårvirker utbytte ved neste korsvei.
 
StoreMy skrev:
Har litt problem med å tro på utbytte over 90%.

Du kan tro meg eller ei, men jeg har hatt mange brygg på Speidel 20L med utbytte på 90%. Det er bare å finjustere maskineriet og ingrediensene så kommer det av seg selv.
 
StoreMy skrev:
Har ikke sett noen speise på restene, mens Beersmith hevder jeg ligger fra 50-70%
Mest forunderlig er brygg med spraymalt har det lavest utbyttet.

Er ikke dette bare fordi man oftest tilsetter spraymalt i øl hvor man har fått dårligere utbytte enn planlagt, og vil booste OG litt?

Bernts skrev:
Nå bruker jo ikke jeg speidel..........
Men det er jo forskjell på mash efficiency og brew effeciency, Det er som skrevet før at hvis du har 20 % sukker igjen i malten som kastes, så vil du ha en mash efficiency på 80%, koker du ned vørteren eller har større fordampning enn vanlig kan du få en høyere brew effeciency. Men meske utbytte vil være det samme.

Jeg skjønner ikke dette med "brew effeciency". Nedkoking av vørteren endrer ikke noe på utbyttet, kun konsentrasjonen av sukker. OG 1090 i 10 L vann har samme utbytte som 1045 i 20 L. Hvis det er snakk om at man har stort tap av vørter til trub og humlerester kan jeg skjønne at man vil snakke om brew effeciency. Taper man noen liter til humlen, så får man jo lavere volum enn hva målt OG skulle tilsi, og dermed lavere "utbytte"...


Bjarte H skrev:
Du kan tro meg eller ei, men jeg har hatt mange brygg på Speidel 20L med utbytte på 90%. Det er bare å finjustere maskineriet og ingrediensene så kommer det av seg selv.

Har du noen tips til oss andre eller, Bjarte?

Jeg lurer litt på optimalt meskeskjema, merker at utbyttet mitt går ned når jeg prøver å korte ned på mesketiden (selv om jeg følger andres oppskrifter). Hva med volum vann til mesking og skylling? Jeg har sett mange som mesker med 27 l og skyller med 5 l, men selv har jeg endt opp på 22 l og 10 l for å kunne skylle ut mer.
 
Tilbake
Topp