Belgisk hveteøl Wit

Jeg brukte ca 45g (3 appelsiner) appelsinskall og 20g korriander på ca 25 liter sist. Syns det ble bra.


HansKr.
 
Enig, posten kan i særdeles spesielle tilfeller misforstås.  :besserwisser: Jeg tenkte mer på planten kamille :blomst:

:fyflate:
 
glennrlie skrev:
Det kan sikkert forsvares å skrive den med stor forbokstav også, kunne bare ikke dy meg ;)  ;D

Når jeg tenkte meg om så innså jeg det samme og endret svaret mitt :) Men ingen av dagligvareforetningene jeg har vært innom har planten Kamille...  :eek:
 
Brygger du større batcher, er det mest økonomisk og praktisk å kjøpe tørket kamilleblomst i større forpakninger, så slipper du å sprette ørten teposer. Her får du kjøpt kamille i 100 g, 250 g og 1 kg poser: http://pharmax.no/urter.php . Jeg har kjøpt mange andre urter derfra selv, men siden jeg ikke er overbegeistret for kamille, har den IKKE stått på min innkjøpsliste.
 
Sigmund skrev:
Brygger du større batcher, er det mest økonomisk og praktisk å kjøpe tørket kamilleblomst i større forpakninger, så slipper du å sprette ørten teposer. Her får du kjøpt kamille i 100 g, 250 g og 1 kg poser: http://pharmax.no/urter.php . Jeg har kjøpt mange andre urter derfra selv, men siden jeg ikke er overbegeistret for kamille, har den IKKE stått på min innkjøpsliste.

Tusen takk!

Øystein
 
Ingemarh skrev:
Det er sant.. Synes bare gjæringen går frustrerende sakte... Sommerølet blir jo ikke ferdig før høsten :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og det er gjæren sin feil....:D

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Her går det 1 gram koriander pr liter vørter og 1 gram tørket sitrusskall pr liter vørter. Bruker du fersk appelsin bør du gå for økologisk og triple mengden til 3 gram pr liter. Det er uansett en smakssak, men jeg liker ikke en for dominerende kryddersmak.
 
Hei folkens!
Jeg satt en wit ute i det deilige sommerværet i dag, men jeg koste meg så mye at jeg gjorde et par slurvete bryggetabber. Jeg skulle ha i Saaz siste 5 min av koketiden, det glemte jeg. Jeg skulle ha i 15 g knust koriander, den hadde jeg i, men glemte å knuse den. Så jeg lurer på to ting:
1. Kan jeg ha i Saaz som tørrhumle etter en ukes tid for å få med litt av det jeg mistet?
2. Kan jeg knuse litt koriander og slenge det i karet samtidig som jeg tørrhumler?
 
Jeg hadde ikke brydd meg om 5 min humlen da det er så mye annet snadder av smaker i en wit fra før. Her har du hveten, gjæren og evt krydder.
 
Tilbake
Topp