Mash hopping og IBU

GeirH

 
Skal brygge en brown ale til helga som skal ha humle i mesken i tillegg til ved 60, 15, 10 og flame-out.

Men lurer litt på om jeg har tenkt korrekt med tanke på bitterhet beregnet av beersmith:

Den humlen som skal være med i mesken gir mye mindre IBU enn den som tilsettes på 60 min (samme mengde) ifølge beersmith. Det burde da bety at jeg skal ta ut humlen fra mesken før jeg siler over i kokekaret? Jeg ser jo for meg at om jeg bare dumper pellets i meskekaret, så blir den såpass oppløst at den følger med over i kokekaret, og derved vil bidra med bitterhet under kok i tillegg, og den vil bli mye bitrere enn beregnet. En humlepose burde vel gjøre susen her, slik at det aller meste blir igjen i meskekaret.

Noen formeninger om jeg har tenkt riktig? :)
 
Tror ikke det følger med noe særlig over i kokekaret.
Ha i noe av malte først før humlen haes i så kanskje det blir et filter som ihvertfall holder igjen humlen.
 
Lavere bitterhet med mash hopping er under forutsetning av at humlen blir igjen i mesken, ja. Hvis vørteren du tapper av fra meskekaret over til kokekaret er rimelig klar, vorlauf osv, så skal det ikke være med noe særlig humle. Du kan eventuelt kjøre alt gjennom en sil så er du sikker på å fjerne humla.
 
Takk for tips og råd :)

Satser på at det meste blir igjen i meskekaret, da. Jeg resirkulerer jo før jeg tapper av, så er rimelig klart, det som havner i kokekjelen. Jeg kjører batch sparging, så det vil bli blandet godt i hele mesken mellom skyllingene, men det burde nok gå bra likevel.
 
Tilbake
Topp