Stout eller porter eller noe helt annet?

Skal brygge min første stout eller porter, og mangler black patent. Spørsmålet er: hva blir dette? Og kan det bli godt? Innspill til oppskriften mottas med stor takk!
Og hvilken temp bør det meskes på?
Foreløpig oppskrift, men frista til å prøve dette. Kan vel ikke bli dårlig uansett?

Recipe: Chill Stout? Porter? TBD?

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,60 l
Post Boil Volume: 28,60 l
Batch Size (fermenter): 26,00 l  
Bottling Volume: 25,00 l
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 87,0 EBC
Estimated IBU: 28,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 79,3 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                                  Type          #        %/IBU        
4,80 kg               Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)            Grain         1        79,9 %        
0,50 kg               Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)  Grain         2        8,3 %        
0,40 kg               Chocolate Malt (886,5 EBC)                   Grain         3        6,7 %        
0,31 kg               Carafa III (1500,0 EBC)                        Grain         4        5,2 %        
20,00 g               Magnum [13,00 %] - Boil 60,0 min        Hop           5        24,6 IBUs    
15,00 g               Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 15,0 Hop           6        3,2 IBUs      
10,00 g               Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 5,0   Hop           7        0,9 IBUs      
1,0 pkg               London ESB Ale (Wyeast Labs #1968) [124, Yeast    8        -            
15,00 g               Chilli (Secondary 2,0 weeks)                  Flavor        9        -            
 
Du er vel mer i porter land da du ikke får sø masse røstighet. Men who cares porter og stout har jo en flytende overgang å begge deler er skitt snadder!!
Røstighet til grill mat er lekkerbisken!!
 
Med 400 g chocolate og 310 g Carafa III blir det saktens røstig nok. Men for å helgardere kan du jo bare kalle det en stout porter.:)
 
Er vel ikke akkurat en double imperial dette her..
Tok litt tid før jeg fant betydningen av FEDIRESP fra Kinn ja. Skjønner at denne nok blir i svarteste laget for meg da.
Fant noe av oppskriften fra Northern Brewers Peace Coffee Stout Porter og diverse andre fra samme oppskriftspakke i BeerSmith.
Nå står den med ca 12% carafa og Chocolate. Hvordan blir det å justere dette ned til ca 7%, og med et tillegg av noe Munich?
Ønsker at den skal bli passe lettdrikkelig..
 
du kan sikkert fjerne Carafa i sin helhet å muligens litt chokolate. kanskje bytte ut carfa med munchner eller Amber?
Du kan også eventuelt dele chokolaten mellom lys å mørk?
 
Og både smak og aromahumle kan med fordel fjernes. Jeg mener det hverken er nødvendig eller passende i stout/porter.
 
Du vil neppe merke aromahumlen noe særlig. Personlig ville jeg laget den bitrere, men det er mulig det ikke vil funke sammen med chili.

Erstatt Carafa med Thomas Fawcett Brown eller Amber.
 
Hmm.. Skjønner ikke helt forholdene her. De fleste porteroppskrifter jeg har sett inneholder ganske store mengder mørkt. Jeg har også laget en fantastisk black ipa med ca 8% carafa og chocolate. Synes ikke denne er spesielt "mørk" i smaken. Kan det være de store mengdene med humle som gjør det?`

Hvis jeg fjerner all carafa og tilogmed litt chocolate, begynner den å bli ganske mye lysere (46 EBC).. Blir det fortsatt en porter? Når carafa er tatt ut i sin helhet, ender jeg på 46 EBC..

Noen som bruker BeerSmith og kan si hvilken style denne da blir? Robust Porter?
Takker for alle kommentarer!
 
Jeg har vel pleid å bruke 350 gram chocolate malt eller black patent til 23 liter porter (og et kilo brown eller amber). Den blir svart. Men jeg er litt usikker på EBC-verdiene på din chocolate. Thomas Fawcett Chocolate Malt ligger på 1175 EBC.
 
Litt feil i oppskriften over ser jeg. EBC på min chocolate er 600. Har ikke amber eller Brown, og tenkte å brygge i kveld eller i morgen. Øke chocolate, eller legge i litt carafa?
 
600 EBC er nok pale chocolate. Da ville jeg brukt en del Carafa, kanskje i de mengdene du satte opp opprinnelig.
 
Finnes det en oppskrift på FEDIRESP? Smakte den i helgen, og kunne tenkt meg å lage en liten batch av denne.
 
Litt tidlig å "bumpe", jeg vet, men skulle gjerne fått denne ut av hodet. Finnes det oppskrift på FEDIRESP, eller har noen smakt noe som er veldig likt og som det finnes oppskrift på? :)
 
Tilbake
Topp