Hvor nøye vasker du corneliusfatene dine?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle høre litt på hva som er normal praksis hos medlemmene her inne.

Selv så bruker jeg denne prosessen:
1. Skyller fatet med svært varmt vann og tømmer ut ett par ganger.
2. Demonterer lokk, inn- og ut-koblinger og legger dette i PBW. Vasker av evt. skitt
3. Blander PBW i fatet, monterer fatet igjen og rister godt slik at alt blir "vasket"
4. Kjører deretter 2-3 Liter PBW gjennom ølslangen den har stått på inni kegeratoren.
5. Skyller fatet med varmt vann, og kjører 2-3 liter vann gjennom ølslangen.
6. Steriliserer fatet med Star-San og kjører også dette gjennom ølslangen. Ca. 2-3 liter.

NB: (for å ikke bruke så jævla mye CO₂, kobler jeg bare CO₂-inn koblingen på fatet i ett lite sekund)

Denne prosessen kjører jeg HVER gang, og har aldri hatt infeksjon. Føler det er tryggest slik. Er det en stund til fatet skal fylles med øl, utsetter jeg ofte steriliseringen, og bare skyller vekk PBW med varmt vann fra både fat og ølslanger.
 
Tviler på at majoriteten er like nøye som deg.
De fleste bryggere er temmelig paranoide dog..
 
Det var en tung prosess. Jeg skyller fatene godt med varmt vann, skrur av koblinger og skyller de, desinfiserer med starsan. Aldri hatt infeksjon :)
 
Det er en god rutine du har, mye likt den jeg selv kjører. Ville ikke ha endret den, ingenting er så irriterende som å få et infisert brygg grunnet latskap i vaskingen.
 
Vil si at løvetannsmak på sommerpilsen slår den :) skal skive ut denne rutinen og henge den i ramme på bryggerommet.
 
:biersmile: samme prosess som du nevner, men bruker kaustik som grov vask..

spørsmål : hvor ofte bør jeg demontere ventiler og rør,, kan det feste seg noe mellom pakninger og slikt ?
 
Jeg lar de tomme fatene stå uåpnet og under trykk til jeg skal bruke de igjen, og spyler de så godt med vann før jeg heller varmt vann med starsan i et av fatene, setter på min fatvasker som pumper ut av et fat og over i det neste. Skal jeg bruke flere fat kobler jeg videre fra 2. til 3. fat, pumper over, og pumper så alt tilbake til 1. fat. Så tømmer jeg fatene, setter de på hodet og lar de renne av seg til jeg skal tappe. Har aldri hatt infeksjoner, men har heller ikke så lang erfaring med dette at jeg kan si det er helt trygt.
 
endreEZBrew skrev:
:biersmile: samme prosess som du nevner, men bruker kaustik som grov vask..

spørsmål : hvor ofte bør jeg demontere ventiler og rør,, kan det feste seg noe mellom pakninger og slikt ?

Jeg gjør det hver gang, da jeg gjerne samler flere fat når jeg først rengjør dem. Det samler seg etterhvert grugg mellom pakkningene.
Husker at Jamil Zainasheff fra blant annet The Brewing Network snakket om at han demonterer helt hver 3-4 gang.
Men hvor mye energi tar det å demontere det, er det ikke bedre å være på den sikre siden? :)
 
Her er min prosess:
1: ta av lokk og fyll på et par liter lunket vann som jeg rister litt for å få ut det meste av bunnfall. Dette gjentas et par ganger.
2: fyll på litt flytende Kombi (kjøpt på Felleskjøpet) og et par liter varmt vann fra kranen. Sett på lokket og rist godt.
3: På grunn av de varme vannet har jeg kanskje trykk nok i fatet, hvis ikke tilsetter jeg litt Co2. Deretter kjører jeg ut litt av vaskevannet gjennom innventil/utventil og sikkerhetsventil.
4: Gjenta punkt 3 en eller to ganger med kaldt vann for å få bort vaskemidlet.
5: Når fatet skal fylles med øl fyller jeg et par-tre liter med starsanblanding i fatet, sette på lokket og rister og kjører blandingen ut gjennom alle ventiler. Deretter heller jeg ut starsanblandingen i en bøtte der jeg også legger lokket. Husk å tømme inn/utrør, gjøres ved å presse ned koblingen litt.
6: Fyll opp fatet med øl og nyt.

Har gjort det slik 25 ganger nå uten en eneste infeksjon og har aldri hatt oppe noen av ventilene.
 
Mitt regime:

1) Spyler fatet med varmt vann og renser ventiler og stigerør med varmt vann.
2) Fyller fatet halvfullt med PBW. Trykker ned ventilene mens fatet står på hodet slik at PBW renner gjennom dem.
3) Lar fatet stå 12+ timer hver vei
4) Skyller grundig med varmt vann
5) 3l Starsan tilsettes og trykker ned ventilene slik at Starsan renner gjennom. Strammer ventiler. Rister og tømmer ut så godt som all Starsan. Trykksetter og spyler utsiden og setter vekk.

Presto
 
Når et fat er tomt, fylles det umiddelbart med nytt brygg som står på ventedunk. Demonterer alt, skyller fat og deler i varmt vann fra kranen, skyller fat og deler i Starsan, monterer og fyller.
 
Jeg skyller ut alle rester av bunnfall osv.
Setter på lokk og rister vannet rundt(lunkent).
Tømmer ut.
Fyller fat med vann og maskinoppvaskpulver, blander godt og får pumpet det opp i stigerør.
Lar stå begge veier en periode.
Skyller godt.
En skvett starsan blir ristet rundt og pumpet ut gjennom stigerør.
Fylles enten med ny øl eller CO2 for lagring.

Pakninger osv tas med ujevne mellomrom.
 
Når mine fat blir tomme henges de opp på veggen i kjellern til de skal fylles igjen.  Da slippes trykket ut og de vaskes i varmt vann med egnet vaskemiddel, skylles og til slutt får de en omgang med starsan eller sterkrens før de fylles.  Demonterer ikke alt hver gang men nå sist ble alle demontert og alle pakninger skiftet.  Har ikke vært plaga av infeksjoner her heller.
 
Nøkleby skrev:
(...)
Fyller fat med vann og maskinoppvaskpulver, blander godt og får pumpet det opp i stigerør.
(...)

Maskinoppvaskpulver inneholder vel glansemiddel som du helst ikke vil ha i kontakt med øl...?
 
Steffan skrev:
Nøkleby skrev:
(...)
Fyller fat med vann og maskinoppvaskpulver, blander godt og får pumpet det opp i stigerør.
(...)

Maskinoppvaskpulver inneholder vel glansemiddel som du helst ikke vil ha i kontakt med øl...?
Nei det er bare de spesielle tablettene som har det.
Jeg bruker den billige 1 kg på Rema 1000 til rens av alt, gjærdunker, kokekjele, corneliusfat etc. 
Bruker rikelig pulver, glovarmt vann, fyller fullt og lar stå over natta.
Funker helt rått det.
 
Tim skrev:
Steffan skrev:
Nøkleby skrev:
(...)
Fyller fat med vann og maskinoppvaskpulver, blander godt og får pumpet det opp i stigerør.
(...)

Maskinoppvaskpulver inneholder vel glansemiddel som du helst ikke vil ha i kontakt med øl...?
Nei det er bare de spesielle tablettene som har det.
Jeg bruker den billige 1 kg på Rema 1000 til rens av alt, gjærdunker, kokekjele, Corneliusfat etc. 
Bruker rikelig pulver, glovarmt vann, fyller fullt og lar stå over natta.
Funker helt rått det.

Samme her, aldri hatt problemer med det! En fin-fin kilo-pris er det også i forhold til det meste annet jeg ser brukes til vask
 
Tilbake
Topp