• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Kort maltrør til Speidel 50

Hei,

Ønsker meg et kort maltrør til min Speidel 50 Liter.

Noen tips om hvor dette er å få kjøpt i Oslo, eller er det kanskje noen som har et liggende de ønsker å kvitte seg med?

Kan selvfølgelig kjøpe fra Petit, men det er uforholdsmessig kostbar frakt, samt at jeg ønsker det så snart som mulig.

Noen tips?

-Ingo
 
Forresten, noen som vet?
Bytter man ut til kort stang i midten som man trer maltrøret på når man benytter kort maltrør? Eller må man bruke 15 minutter på å skru vingemutteren en halvmeter ned?
 
Benytter kort stang som man trer over den fastmonterte ;)
Det er forsåvidt heller ikke mulig å skru vingemutteren mer enn ett par cm.


Prøvde mitt korte maltrør for første gang nå i helga, kjørte på med 5kg malt. Fikk en såppas tykk grøt i maltrøret, at jeg var litt små skeptisk til gjennomstrømningen. Men det fosset gjennom -mye mer enn når jeg bruker det store maltrøret.  :skitbra:
 
Dumt spørsmål, men kort maltrør er for å brygge mindre batch på en 50 liter? - vurderer å investere i en speidel
 
christoph skrev:
Dumt spørsmål, men kort maltrør er for å brygge mindre batch på en 50 liter? - vurderer å investere i en speidel

Ja, kort maltrør selges til speidel 50 for å kunne brygge mindre batcher. Det korte maltrøret har en kapasitet på ca 5,5-6 kg malt.
 
Jeg bruker denne tråden, jeg. Så slipper vi nye hele tiden. Jeg brygger NÅ!

Vasket Speidelen (50), vasket dyser og impeller i pumpene. Bruker kort rør. Men det skjer ikke noe. Det "flommer ikke over".

Har jeg montert noe feil? Hvorfor flommer det ikke? Pumpene går...

Bruker en oppskrift fra Humle & Malt.

Ha i mente at jeg er nybegynner, og sikkert har gjort noe feil...

Edit: Jeg hører pumpene, men det er "stille vann" oppi der. Jeg kan også nevne at det kom en lyd fra den ene pumpen ved oppstart, så jeg slo av,demonterte, vasket og fortsatte.
 
Sist redigert:
Jeg bruker denne tråden, jeg. Så slipper vi nye hele tiden. Jeg brygger NÅ!

Vasket Speidelen (50), vasket dyser og impeller i pumpene. Bruker kort rør. Men det skjer ikke noe. Det "flommer ikke over".

Har jeg montert noe feil? Hvorfor flommer det ikke? Pumpene går...

Bruker en oppskrift fra Humle & Malt.

Ha i mente at jeg er nybegynner, og sikkert har gjort noe feil...

Edit: Jeg hører pumpene, men det er "stille vann" oppi der. Jeg kan også nevne at det kom en lyd fra den ene pumpen ved oppstart, så jeg slo av,demonterte, vasket og fortsatte.

Har du på gummiringen nederst på maltrøret? Tipper det ikke er tett mellom maltrøret og bunnen av speidelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Regner med at du såg at pumpene ga flow npr du startet med oppvarming av vannet .. Og du er sikkert ferdig med øl lagingen ? Hva var feil ?

Easybrew
 
Jeg så ikke noe flow da jeg satte i gang. Regner med at det er "bobler" du tenker på?

Tenkte ikke på det, men jeg så heller ikke etter det...(nybegynner, vet du). Regnet med at alt var ok siden jeg hadde spylt og vasket alt av deler og at ting skulle flyte etter hvert. Jeg vet ikke hva jeg gjorde feil. Men noe er det nok.
 
Jeg bruker denne tråden, jeg. Så slipper vi nye hele tiden. Jeg brygger NÅ!

Vasket Speidelen (50), vasket dyser og impeller i pumpene. Bruker kort rør. Men det skjer ikke noe. Det "flommer ikke over".

Har jeg montert noe feil? Hvorfor flommer det ikke? Pumpene går...

Bruker en oppskrift fra Humle & Malt.

Ha i mente at jeg er nybegynner, og sikkert har gjort noe feil...

Edit: Jeg hører pumpene, men det er "stille vann" oppi der. Jeg kan også nevne at det kom en lyd fra den ene pumpen ved oppstart, så jeg slo av,demonterte, vasket og fortsatte.

Var dette det aller første brygget på Speidelen? Jeg opplevde det samme på mitt andre brygg. Viste seg at det var så mye humlerester i rørene, at de var tette. Spylte gjennom, så var alt ok.
 
Du får åpne pumpene og ta en titt.

Når du starter speidelen skal jo pumpene ventileres... det skal ikke boble, men du ser klart og tydelig at vannet kommer i bevegelse. På 50-literen skal det være to tydelige "vannsøyler" som sees på overflaten..
 
BjarteM; Har vel rundt ti-elleve brygg på den.

Ingemarh: Ja, jeg vet at skal sirkulere, det gjorde det jo før. Så det virker som om vasken jeg gjorde ikke var grundig nok.

Skal jeg da skru av pumpene ved metallringen, la dem henge løse - og så spyle? Det ar jo åpenbart ikke nok å spyle impellerene og røret fra oppi speildelen mens pumpene er skrudd fast...

Virker meget sannsynlig at det er rørene som er tette. Jeg skal prøve det så fort som mulig. (Litt opptatt akkurat nå).

Flott forum! Her stiller alle opp!
 
BjarteM; Har vel rundt ti-elleve brygg på den.

Ingemarh: Ja, jeg vet at skal sirkulere, det gjorde det jo før. Så det virker som om vasken jeg gjorde ikke var grundig nok.

Skal jeg da skru av pumpene ved metallringen, la dem henge løse - og så spyle? Det ar jo åpenbart ikke nok å spyle impellerene og røret fra oppi speildelen mens pumpene er skrudd fast...

Virker meget sannsynlig at det er rørene som er tette. Jeg skal prøve det så fort som mulig. (Litt opptatt akkurat nå).

Flott forum! Her stiller alle opp!

Jeg har et slangestykke som jeg fester på kjøkkenkranen. Bare kjører varmt vann ned i røret til det flommer vann (og humle) ut av det andre hullet. Gjør dette mens pumpene er skrudd fast. Etterpå skrur jeg løs pumpene og sjekker impellerne. De er som regel helt rene etter spylingen.
 
Jeg har et slangestykke som jeg fester på kjøkkenkranen. Bare kjører varmt vann ned i røret til det flommer vann (og humle) ut av det andre hullet. Gjør dette mens pumpene er skrudd fast. Etterpå skrur jeg løs pumpene og sjekker impellerne. De er som regel helt rene etter spylingen.

Akkurat det samme gjør jeg. Da har jeg speidelen liggende på siden slik at alt vannet renner tilbake i vasken etter å ha tatt en runde gjennom pumpene..

Deretter åpner jeg pumpene og sprayer de med starsan. Har alltid starsan på en sprayflaske.. Du kan benytte en gammel ajax-flaske eller lignende..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp