Skalleporter

Jeg er en litt utålmodig fyr. Jeg vet det. Jeg vet at jeg burde fått noen til å se over oppskriften FØR jeg kokte opp mitt første ekstraktbrygg, men det hadde jeg altså ikke tid til. Men siden jeg nå alikevell må vente en god ukes tid før jeg kan gjøre noe mer så kan jeg jo godt få litt kritikk (eller ros, alt etter som) i mellomtiden. Så her er oppskriften på mitt første brygg:

Skalleporter
Mengde: 24l
OG: 1046
 
Ingredienser:
3,00 kg Munton's Dark spraymalt
0,25 kg Caramel/Crystal Malt -120L
0,25 kg Chocolate Malt
20,00 gm Nugget [13,00 %] (60 min)
10,00 gm Cascade [5,50 %] (15 min)
10,00 gm Goldings, B.C. [5,00 %] (5 min)
2 pakker Safale US-05

Hele vørteren ble kokt, spesialmalten godgjorde seg i vannet til det nådde 75 grader. Jeg dehydrerte gjæren i en god halvtime før pitching. Nå står dunken i boden og bobler som besatt. Jeg tror dette gikk bra, men om det blir en porter det vet jeg ikke. Godt blir det sikkert uansett! 
 
Jeg tror det blir godt!

Er usikker på bruken av kun mørk ekstrakt. Jeg har pleid å alltid bruke lys ekstrakt, fordi du får mere enn nok farge fra spesialmalten uansett. Og det er vistnok noe dårligere utgjæringsgrad i de mørke ekstraktene. Med såpass mye mørk krystallmalt i tillegg kan det kanskje bli mye restsødme i ølet.

Og purister vil nok mene at en über-amerikansk humle som Cascade ikke gjør seg i Porter, et først og fremst engelsk øl.

Men som sagt tror jeg det blir storveis og snadder :biersmile:
 
Du har brukt rimelige mengder med spesialmalt, så jeg regner med at du får et godt øl. Så får du selv avgjøre ved smaking om den bør justeres til neste gang.  :biersmile:
 
Eneste jeg reagerer på er to pakker US-05. Det er fullstendig overkill på et såpass lite øl, ikke minst siden US-05 allerede er en svært nøytral ale-gjær med veldig god utgjæring. Ikke at det vil gjøre noen stor skade, men. Kanskje en engelsk gjærtype også hadde gjort seg bedre, men det kan nok være en smakssak.

Cascade i en såpass liten mengde tror jeg bare blir pirrende.
 
Kjetil S skrev:
Eneste jeg reagerer på er to pakker US-05.

Jeg pleier å bruke én pose til slike mengder vørter. Men, da jeg sjekket nettsiden til Fermentis så sto det anbefalt visse mengder per 10 liter (husker ikke helt), og ifølge beregningen skulle man da bruke 2 poser til 20-30 liter. Jeg blåste i denne anbefalingen og brukte bare én likevel og det gjæret godt.
 
Jeg tok to for sikkerhetens skyld, men kunne nok klart meg med en. Det gjærer som bare juling oppi der!

Lys ekstrakt og mørk spesialmalt til neste gang. Det er notert. Mener det sto det samme i How to Brew. Det vil jo unektelig gjøre livet enklere for en stakkars ekstraktbrygger om han kan klare seg med pale ale ekstrakt og justere med spesialmalter. Ser Maltbua, Petit Agentur med flere selger 15kgs dunker med slik til en rimelig penge. Er det å anbefale, eller bør jeg holde meg til ekstrakt på boks?
 
Problemet med slike dunker etter hva jeg forstår, er att de ikke har så god holdbarhet etter att de er åpnet.
Så man bør bruke det ganske raskt etter åpning.
 
Det er ikke noe å si på kvaliteten på de 15 kg-dunkene med ekstrakt. Jeg aner ikke hvor lenge de vil holde seg, men et par måneder (tror jeg) har gått fint for min del.
 
Det burde neppe ta mer enn et par måneder å brygge opp en slik dunk. Jeg prøver, så får vi se!
 
Bruker kun 15 kg. ekstrakt fra Petit. Ingen problemer med ekstrakten, og den holder seg fint i 2-3 måneder.
 
Da har jeg så vidt begynt å smake på brygget. Det er svært godt, med en anelse "amerikansk" eim (casacden?) og slett ikke mye restsødme. Mulig jeg hiver litt kaffemalt i brygget neste gang og øker alkoholprosenten litt. Alt i alt et brygg jeg er fornøyd med!
 
Ulempen med flytende maltekstrakt er at den oksiderer forholdsvis raskt. Du vil se det på fargen, den blir mørkere og mørkere. Dette går også ut over smaken. Spraymalt (tørr maltekstrakt) oksiderer mye langsommere.

Og ja, gå for lys ekstrakt hver gang, og bruk mørk spesialmalt. Da ville jeg nok brukt enten mer sjokolademalt eller supplert med litt black patent.
 
Tilbake
Topp