Silikon på pakninger

Har montert to varmeelement i bunnen av en 50L kjele. Da det ikke var helt tett, smørte jeg på litt eddikbasert sanitær-silikon i tro om at det var uten giftige stoffer (Geocel PRO 577). Da jeg var ferdig skjønte jeg at det inneholdt stoff som er soppdrepende, og er slettes ikke noe "food grade". Men nå er det ikke snakk om at det er store mengder silikon, og det er snakk om at det kanskje vises under 1mm et par steder på innsiden av kjelen rundt varmelementene. Jeg har nå smørt på et tynt lag med bedre egnet silikon, type kjøpt på dyrebutikk for akvarier som tåler 150c varme. Burde jeg skru av igjen varmeelementene og ta bort den første eddikbaserte silikonen, eller overlever jeg å brygge med det som det er nå??

Andre her erfaringer med bruk av "usikker" silikon kor det bare e tut å kjør uten at det merkes??
 
Kan svare meg selv etter å ha snakket med to rørleggere, inkl sjefen i butikken. De mente at det stadig vekk blir brukt alle mulige typer silikon i forbindelse med drikkevann, så det er snakk om så små mengder at det ikke har noe å si om minimale mengder tørr silikon kommer i kontakt med brygging. Så lenge silikonen tåler koketempen, skulle jeg bare kjøre på, sa de :) Greit å vite for andre her som lurer på dette.. men jeg tar selvfølgelig ikke noe personlig ansvar for at det jeg skriver er noe å stole på!.. men velger selv å stole på rørleggerne jeg snakka med.
 
Kan du bruke gjenge tape og bygge opp en pakkning som du presser tett. Ser for meg det er kolben du prøver å skru inn i siden på koke karret. Minnes tapen er teflon eller no.
 
Tec-7 er vel ikke spesielt food grade? Inneholder soppdrepende middel og tåler maks 95°. Jeg ville ikke ha brukt det. Dessuten funker det ikke på polypropylene og polyethylene. http://www.tec7.ie/products/tec7-sealant
 
Har aldri brukt det sjølv. Men mange andre her har det og påstår det er ok. Når det gjeld liming av termoplast så er det ikkje så mange produkt som faktisk kan lime til plasten, men det betyr ikkje at det ikkje tettar. Soppdrepande middel var det vel og i den silikonen som er tidlegare omtalt i tråden.
 
Det er også soppmiddel i den Sikaen som jeg linker til. Men den er likevel godkjent for buk der den kan komme i kontakt m mat.
 
Borgar skrev:
Plages med en igloo kjøleboks som lekker i pakningen til gjennomføringen. Finnes det noen form for silikonfugestoff som kan anbefales i matvaresammenheng?

Edit: finner denne Sika FDA. http://nor.sika.com/no/solutions_products/02/02a008/02a008sa01/02a008sa01100/02a008sa01103.html
Men trodde jeg hadde sett det jeg er ute etter på ei av bryggesjappene men finner det ikke igjen.

Har du prøvd tykkere o-ring? De som følger med gjennomføringer og slikt synes jeg er ltt puny. En 3xx o-ring? De som følger med er som regel 2xx. Altså 3/16-tomme og 2/16-tomme.
 
fmandal skrev:
Tec-7 er vel ikke spesielt food grade? Inneholder soppdrepende middel og tåler maks 95°. Jeg ville ikke ha brukt det. Dessuten funker det ikke på polypropylene og polyethylene. http://www.tec7.ie/products/tec7-sealant
Er ikke sikker på om den inneholder soppdreper ( i motsetning til sanitær silikon)
Har selv brukt denne mye i saltvannsakvarier, koraller er superfølsomme for giftstoffer, av den grunn brukes aldri vanlig silikon.

"Q. Is it safe to use around in fish ponds and aquariums?
A. Yes, because Tec 7 does not contain any solvents, it can be used in fish ponds and aquariums, however, please keep fish away from Tec 7 while it is curing."
 
Kan være at jeg har misforstått: «U.V. and weather resistant, anti-fungal and anti-bacterial». Men fortsatt maks 95°C. Og Borgar plages med en kjøleboks, da er et produkt som hefter dårlig på PE og PP ikke det beste uansett.
 
Jeg lurer på hvor i denne pakningen det lekker. Hvis det er mellom kjøleboksvegg og o-ring så er  spørsmålet hva som sitter på innsiden,  hvilken o-ring som er brukt, hva brukes for å dytte o-ringen inntil veggen og hvor hardt det er strammet.

Lekker det mellom gjengene mellom gjennomføring og kran så spørs det hva slags gjennomføring det er. Er det ikke en closed nipple så kan det hjelpe å snu gjennomføringen eller sette på en skive mellom o-ringen og så enda en o-ring mellom denne og krana.  

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Skal jo egentlig ikke være nødvendig å måtte ty til noe mer enn oringer og skiver med en enkelt gjennomføring. Er veggen veldig myk kanskje? 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Borgar skrev:
http://www.amazon.com/gp/aw/d/B005XP5HO6
Plages!!!! Har bytta pakningene, men d hjalp ikke.
Kanskje denne på Amazon er det jeg trenger?

Kan du forklare hvilke biter du bruker? Fra inside til utside?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
:

Takker for engasjementet dere viser:)

Jo, nå skal dere høre. Innerst til yttest er det montert som følger:Mutter, skive, pakning, kjøleboksvegg, pakning, skive og kran. Veggen er no forsåvidt litt myk, men det bør ikke være noe stort problem for det er jo disse kjøleboksene de fleste kjøleboksmeskere bruker, så om andre får det til, så må det jo være noe jeg gjør galt eller ikke godt nok.

Har strammet veldig godt til.

Har bannet og svertet, men det hjelper ikke det heller!
 
Prøv å fjerne oringen og skiva som er på innsiden og ikke stram så hardt. Du bør stramme fra innsiden, altså at du strammer mutteren og holder krana stille. Gjør du det omvendt så kan du dra med deg oringen på utsiden i rotasjonen sånn at den mister den runde fasongen når den blir rotert og klemt mot veggen samtidig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Evt hvis plasten bøyer seg nok til at du ikke liker du lar du skiva på innsiden sitte.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp