• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

koniske gjærtanker 30 liter, 60 liter og 100 liter

Roger skrev:
En ting er nå ganske merkelig i denne tråden.

Hvor er moderator? Maken til personangrep skal man lete lenge etter.

En diskusjon av sakens kjerne kan man ta, styrets felles beslutning om å ta tak i denne tråden, men å la det utarte til et personangrep på styrets leder det er å gå langt over streken.

Etterspør en skjerping!
Styret har etter det jeg har forstått, nektet videre salg for Rutolf....?(kun slik jeg har skjønt)
Denne tråden er ikke stengt, og jeg tror heller ikke trådstarter er nektet å følge opp saken
(håper ihvertfall ikke det, jeg har også bestilt/samkjøpt en tank :) )
Moderering er ikke lett å følge opp, siden tråden eskalerer nokså fort, og ingen rapporterer heller noe til moderator.
Mitt personlige synspunkt er at saken burde vurderes på ny, muligens i sammråd med Rutolf. Samtidlig som alle andre medlemmer burde forholde seg til trådens opprinnelige mening, og andre synspunkter/diskusjoner kan oversendes styret.
For mye harselas fører kun til at tråden muligens stenges, og det er noe ingen er tjent med.
Rutolf har selv sagt han godtar avgjørelsen, og vil følge opp dette via andre kanaler, så uansett er nok denne saken i orden, men det må legges klarere linjer i hvordan forumet skal brukes. Det er og har vært rimelig "i det blå" vedtektene er heller ikke offentliggjort godt nok, men det skal nok endres :)
 
Jeg takker og er glad for alle meldingene jeg har fått. Ikke fátt takket alle. Så jeg takker for alle meldingene. Setter stor pris på de.

Syns det var rart når jeg fikk forbud mot all salg på forumet og måtte avslutte omgående eller fikk det konsekvenser. Ble selvsagt veldig skuffet. Var en ganske krass mail

Syns også det er rart at bryggeland for ture frem i flere tråder( vi har dette til bare..... Hos oss koster det bare.... Vi har nå tatt inn....). Og styremedlemer promoterer forhåndsbestilling.

Her er det forskjellsbehandling. Se på melding som katla fikk for noen mnd. Siden.

Her virker det som det er litt for tette kort.

Edit. 

Måtte bare få det ut. Nå ferdig med saken og nyter en mild. Endelig godt øl etter 14 dager med skvip.
 
steingrd skrev:
Facebook-updates ja... Det er sånn det skal bli... kjipt for oss som ikke er på Facebook da.

Vel, når styret i vår herlig "demokratiske" forening ikke henger på greip så er det ikke lett.

Det er vel kanskje mulig å få oppdateringer på andre måter. Det er også et alternativ å opprette en "dummy"-konto på face, som kun er medlem av gruppen, og satt til å motta mail om oppdateringer, så får du epost. Ikke optimalt, men det er en mulighet når medlemmer ikke kan bruke forumet til å kommunisere pga egne agendaer hos styret.
 
Roger skrev:
En ting er nå ganske merkelig i denne tråden.

Hvor er moderator? Maken til personangrep skal man lete lenge etter.

En diskusjon av sakens kjerne kan man ta, styrets felles beslutning om å ta tak i denne tråden, men å la det utarte til et personangrep på styrets leder det er å gå langt over streken.

Etterspør en skjerping!

Tilbøyelig til å være enig, Gustav får en del pes her.
Boken er ett dårlig eksempel, selv om det nok er kommersielt.
Gustav har oppgidd at han er forfatter av boken og premissene rundt det, vær enkelt må da selv vurdere om dette er ett prosjekt de ønsker å støtte, eller om de rett og slett er nysgjerrig på bokens innhold.
Så langt jeg kan bedømme er Gustav for øvrig ikke en kommersiell person i hjemmebryggermiljøet.

I forbindelse med humlesalget og "handover" av humleleverandør fra Rutof kan det selvsakt være av interesse å vite hvem som har overtatt denne kontrakten, om det er en allerede kommersiell leverandør er det uinteressant, men om det er engasjerte personer hos Norbrygg som i dag kan har kommersielle interesser bør det opplyses om dette, spesielt om personen har en posisjon i Norbrygg sitt styre.

Som tidligere sakt, alt dreier seg om å informere om sin posisjon.
 
Moderering er blitt etterspurt, og slik jeg ser det, har Gustav ikke fortjent eller etterspurt den omtalen han får.
Diskusjoner om Rutof vs Gustav vill heretter modereres, og som nevnt tidligere, oppfordres alle til å forholde seg til trådens tema, og ta andre diskusjoner andre steder.
Jeg er uenig i at tråden stenges, og håndteringen der, men jeg er også uenig i behandlingen av Gustav.
Jeg synes alle på forumet skal behandles likt, og ingen skal utsettes for sjikane eller forskjellsbehandling.
 
Jeg har også i tidligere poster stilt meg undrende til kritikken av Rutof sin post.
Om det er en ting jeg kan sette fingeren på så er det at han ikke på ett tidlig tidspunkt har presisert at dette er ett privat initiativ uten hensikt på fortjeneste.
Likevel mener jeg at å kritisere Gustav for håndtering av bok er urimelig, her er jo alt åpent og offentliggjort.
Om han har en knytning til Bryggeland som han ikke har redegjort for er dette selvsagt verre, men ser ikke ut fra den ene posten det vises til at dette er overveiende sannsynlig.

Jeg kan heller ikke se at Rutof fremstår spesielt kommersielt, men i lys av tidligere kritikk burde han gjerne klargjort på forhånd at han ikke har kommersielle interesser.


Redigert.
 
Jeg synes det er veldig trist hvordan denne tråden har utartet seg.  Det som skrives i denne tråden kjenner jeg meg veldig lite igjen i fra andre tråder i forumet, med personangrep som minner mer om debattfeltene til nettavisene. Norbryggs forum har for meg vært et veldig hyggelig forum å lese, og jeg hadde konkludert med at "maltmennesker er gode mennesker". Denne konklusjonen er dessverre nå til vurdering.

Jeg er ingen stor tilhenger av mest mulig regler, men det er en fordel at grensen er satt før en mener noe om at noen har gått for langt. Derfor ville det kanskje vært smartere om styret hadde latt denne tråden og tråden for fellesinnkjøp av corneliusfat få gå sin gang, men gitt beskjed om at for FREMTIDIGE fellesinnkjøp vil det bli innskjerpinger.

Jeg mener at kritikken som rettes mot styreleder Gustav er fullstendig bak mål.  At det kan diskuteres hvorvidt STYRETS beslutning kunne vært gjort annerledes rettferdiggjør ikke det oppgulpet som har kommet fram her.

Jeg har ikke skrevet så mye på dette forumet, men jeg har lest det meste av innlegg som er skrevet, også de som strekker seg til forumets begynnelse (derfor er det synd at jeg på tapatalk nå ikke får fram hvilke innlegg som er uleste etter siste overhaling av forumet, så jeg også kan få lest de siste på en enkel måte).

Det framkommer for meg ganske tydelig at Gustav over mange år har gjort en fremragende jobb for Norbrygg, blant annet som hyggelig representant på mange stands i Norbryggs regi, og som positiv bidragsyter på forumet.

Når det gjelder utgivelsen av boken klarer jeg ikke helt å se problemstillingen. Det er for alle helt åpenbart for alle hvilke interesser han har i boken, og det var IKKE han som la ut tråden om boken i utgangspunktet. At han svarer på spørsmål rundt utgivelsen virker helt naturlig.  Det har inntil nå vært bare en norsk bryggebok tilgjengelig; "Moderne hjemmebrygging". Dette er en god bok, men den er kanskje ikke så moderne lenger. Det har fra flere vært ytret ønske om en mer tidsriktig bok på norsk, så da er det fornuftig at det informeres om det på Norbryggs forum når det kommer en ny bok. Jeg mener da også å huske at bokprosjektet ble startet og presentert  på Norbryggs forum FØR han ble VALGT til leder. Dette var altså kjent. Om noen syntes denne koblingen var uheldig hadde de all anledning til å komme med innsigelser og eventuelle motkandidater før han ble valgt.

At styreleder har lånt og testet utstyr og så skriver om det på forumet er da en berikelse for forumets medlemmer. Jeg har lest anmeldelser som har vært blandet positive (brewster) og anmeldelser som har vært negative (beer machine) med utstyr lånt fra samme butikk. Jeg mener også å huske at han redegjorde ganske ryddig om sin rolle i disse testene (altså ingen personlige interesser) og det var rimelig langt fra noen promotering: for å sitere fra anmeldelsen av beer machine:
At det skulle bli dårlig øl av å følge oppskrifta slavisk, hadde jeg egentlig forventet. At det skulle bli udrikkelig kom som en liten overraskelse
Det er åpenbart for alle hvilken bryggebutikk det snakkes om, og ja, det gamle navnet på forretningen var nevnt i innlegget som kritiserte "promoteringen". Og dette ble også gjort FØR han ble VALGT til leder.  Utlån av utstyr for testing og anmeldelse har da også vært gjort av andre som har sittet i styret uten at noen har syntes det har vært problematisk.

Etter hva jeg skjønner er problemstillingen i denne saken at STYRET mener det ikke har vært klart nok redegjort for eventuelle kommersielle interesser. I de tilfellene i denne tråden hvor Gustav har fått kritikk, har han faktisk vært veldig ryddig og det har vært tydelig hvor han har hatt interesser og hvor han ikke har hatt det.

Gustav har min fulle tillit som styreleder, og jeg har fortsatt tillit til styret, selv om denne saken kanskje kunne vært løst smidigere i utgangspunktet.

Norbrygg er en organisasjon hvor alle medlemmer har stemmerett både når det gjelder valg av styre og vedtekter. Om noen er misfornøyde foreslår jeg heller at de engasjerer seg for organisasjonen, kommenterer forslag til vedtekter, deltar i årsmøter og melder seg til tillitsverv.

Og for ordens skyld; Jeg er ikke venn eller bekjent med noen i styret, og jeg har ingen kommersielle bryggerelaterte  interesser eller koblinger med unntak av at jeg handler utstyr og råvarer i de norske bryggeforretningene ;-)
 
Jeg fatter ikke problemet her. Om Rutof ønsker å selge gjæringstanker så må han da få lov til det. Hvis Rutof selger noe jeg vil ha så ser jeg jo på prisen, innhenter den  informasjonen om produktet jeg vil ha, er jeg i tvil , kjøper jeg ikke. Om han tjener 0, 100, eller 1000,- pr gjenstand er i mine øyne klinkende likegyldig. Har han ett produkt med den pris, kvalitet og risk ved kjøp som jeg er villig til å akseptere da handler jeg. Om han sitter igjen med det som egentlig er en skattepliktig inntekt er utenfor min kontroll og fullt og helt hans problem.
 
Etter ett lite styremøte i går kveld er det kommet frem til.

Styret jobber med å etablere retningslinjer for kommersielle og andre aktørers produktinfo, omsetning og organisering av fellesbestillinger slik at vi hensyntar:

-        Medlemmenes trygghet, herunder lovmessighet og forbrukersikkerhet

-        Sponsorenes rettigheter

-        Full transparens: hvem som står bak

-        God tone og nettikette

-        Like spilleregler for alle, herunder tilgang på forum og reklame.




Især streber vi med på finne naturlige grenseoppganger mellom privat kjøp & salg, og kommersiell aktivitet som begge har sin plass på forumet men er underkastet forskjellige regelverk. I senere tid er det blitt vanskeligere å skille mellom disse, og dermed hvilke spilleregler som skal følges i enkeltsaker. 



Dette er en jobb som vi ikke er kommet i mål med, og beklager at saken fikk en uheldig utvikling hvor målsetningen kom i bakgrunn i stedet for å være tydelig definert og klargjørende.



Vi inviterer alle aktører til å komme med innspill til de nye retningslinjene som vil bli lagt ut til høring på forumet innen kort tid.




Mvh,

Styret
 
Eg håpar at tråden får fortsette og alle innlegg i tråden som ikkje omhandlar dette konkrete felleskjøpet blir tatt ut og lagt i eigen tråd om reglar for felleskjøp.
Det er først og fremst eit flott tiltak og eg oppfattar det ikkje som eit kommersielt tiltak.

Tråden ligg tross alt i kjøp og salg forumet.
 
Fint at styret tar tak i dette - men det blir jo komisk når de må fastslå at "Like spilleregler for alle, herunder tilgang på forum og reklame." Det er jo det som er hovedpoenget her, at det har virket i beste fall vilkårlig hvem som får slippe unna med hva, og når styret må presisere en slik opplagthet, da er det noe som har fått utvikle seg for langt.

La gå at Gustav kanskje har måttet stå for kritikk som kanskje har gjeldt hele styret, men det er nå slik en lederposisjon er. Og når denne selvsamme lederen tilsynelatende "slipper unna med" noe som en vanlig menig medlem får påpakning for, ja da blir det reaksjoner. Rettferdighet og likebehandling er ekstremt viktig, like mye i små foreninger som i storsamfunnet, og det er ingenting som er mer destruktivt for foreningslivet enn vilkårlighet og urettferdighet.

Så vil jeg si at de som sammenligner den til dels krasse kritikken med kommentarfeltene i avsisene, tydeligvis ikke har vært innom kommentarfeltene i Dagbladet de siste fem årene - og det er vel kanskje også det eneste rasjonelle valget :)  Jeg oppfatter diskusjonen her som frisk, men rettferdig.
 
protto skrev:
Eg håpar at tråden får fortsette og alle innlegg i tråden som ikkje omhandlar dette konkrete felleskjøpet blir tatt ut og lagt i eigen tråd om reglar for felleskjøp.
Det er først og fremst eit flott tiltak og eg oppfattar det ikkje som eit kommersielt tiltak.

Tråden ligg tross alt i kjøp og salg forumet.
Tråden skal bli stående, men som nevnt flere ganger tidligere, skal den være trådstarter sin, og omhandle hans tema.
Tråden har blitt moderert, og fremtidlige usakligheter vill også modereres :)
Tråden omhandler tidenes største felleskjøp, og det er jo kjempepositivt!
Den utviklet seg desverre i feil retning, men jeg håper vi klarer å spore den tilbake. :)
 
joques skrev:
Fint at styret tar tak i dette - men det blir jo komisk når de må fastslå at "Like spilleregler for alle, herunder tilgang på forum og reklame." Det er jo det som er hovedpoenget her, at det har virket i beste fall vilkårlig hvem som får slippe unna med hva, og når styret må presisere en slik opplagthet, da er det noe som har fått utvikle seg for langt.

Ja, det har fått utviklet seg for langt og da skaper det naturlig nok reaksjoner når vi forsøker å stramme inn igjen. I dette konkrete tilfellet er det omsetninger i  hundretusenkronersklassen, så er vi godt inne i en gråsone mellom hva som er hobbyvirksomhet og hva som er næringsvirksomhet. Om en næringsdrivende selger med tap er det fremdeles næringsvirksomhet. Personlig ville jeg synes det ville vært ryddigere å tatt dette gjennom en næringsvirksomhet, da har man litt mer beskyttelse som kjøper også.

joques skrev:
Fint at styret tar tak i La gå at Gustav kanskje har måttet stå for kritikk som kanskje har gjeldt hele styret, men det er nå slik en lederposisjon er. Og når denne selvsamme lederen tilsynelatende "slipper unna med" noe som en vanlig menig medlem får påpakning for, ja da blir det reaksjoner. Rettferdighet og likebehandling er ekstremt viktig, like mye i små foreninger som i storsamfunnet, og det er ingenting som er mer destruktivt for foreningslivet enn vilkårlighet og urettferdighet.

For ordens skyld så vil jeg peke på at de tingene folk har pekt på at Gustav har gjort eller ikke gjort i andre tråder ikke har vært mens han har vært styrets leder. Han har vært usedvanlig tydlig internt i styret og bedt om at andre tar over oppgaver der han kan komme i konflikt med bryggeboken. Om alle andre hadde vært like tydelige i alle sammenhenger ville vi hatt få problemer med hatteblanding her i verden.
 
Flest pålogget idag: 147. Flest pålogget noen sinne: 208 (I går kl. 23:20), Denne sier jo endel.

Gratulerer Rutof, Tråden om noen koniske tanker har fått mer folk på nett enn : påmeldingen til Hjemmebryggedagene hos Nøgne Ø og  Påmeldingen til NM.
Hvem sier at Konisk ikke ruler...
 
tfheen, dere har altså bestemt dere for at dette er næringsvirksomhet, uavhengig av hvorvidt Rutolf har fortjeneste på det eller ikke? Og ikke organisering av samkjøp? Det er i så fall trangsynt av styret. Mitt eget fellesinnkjøp av flasker ville i så fall kommet inn under dette, og jeg kan ikke med beste velvilje se at dette tjener hjemmebryggermiljøets sak.
 
protto skrev:
Eg håpar at tråden får fortsette og alle innlegg i tråden som ikkje omhandlar dette konkrete felleskjøpet blir tatt ut og lagt i eigen tråd om reglar for felleskjøp.
Det er først og fremst eit flott tiltak og eg oppfattar det ikkje som eit kommersielt tiltak.

Tråden ligg tross alt i kjøp og salg forumet.

Det forundrer meg at det ikke har skjedd allerede. Dette pleide jo å være en moro tråd med masse flotte bilder!
 
joques skrev:
tfheen, dere har altså bestemt dere for at dette er næringsvirksomhet, uavhengig av hvorvidt Rutolf har fortjeneste på det eller ikke? Og ikke organisering av samkjøp? Det er i så fall trangsynt av styret. Mitt eget fellesinnkjøp av flasker ville i så fall kommet inn under dette, og jeg kan ikke med beste velvilje se at dette tjener hjemmebryggermiljøets sak.


Det er ikke bestemt noen ting, tråden lever videre, vent med mere kritikk til dere ser resultatet av arbeidet som skal i gang nå.

Organisert samkjøp skal leve videre her på forumet, vi må bare jobbe litt med strukturen.
 
tfheen skrev:
joques skrev:
Fint at styret tar tak i dette - men det blir jo k. isk når de må fastslå at "Like spilleregler for alle, herunder tilgang på forum og reklame." Det er jo det som er hovedpoenget her, at det har virket i beste fall vilkårlig hvem som får slippe unna med hva, og når styret må presisere en slik opplagthet, da er det noe som har fått utvikle seg for langt.

Ja, det har fått utviklet seg for langt og da skaper det naturlig nok reaksjoner når vi forsøker å stramme inn igjen. I dette konkrete tilfellet er det omsetninger i  hundretusenkronersklassen, så er vi godt inne i en gråsone mellom hva som er hobbyvirksomhet og hva som er næringsvirksomhet. Om en næringsdrivende selger med tap er det fremdeles næringsvirksomhet. Personlig ville jeg synes det ville vært ryddigere å tatt dette gjennom en næringsvirksomhet, da har man litt mer beskyttelse som kjøper også.

joques skrev:
Fint at styret tar tak i La gå at Gustav kanskje har måttet stå for kritikk som kanskje har gjeldt hele styret, men det er nå slik en lederposisjon er. Og når denne selvsamme lederen tilsynelatende "slipper unna med" noe som en vanlig menig medlem får påpakning for, ja da blir det reaksjoner. Rettferdighet og likebehandling er ekstremt viktig, like mye i små foreninger som i storsamfunnet, og det er ingenting som er mer destruktivt for foreningslivet enn vilkårlighet og urettferdighet.

For ordens skyld så vil jeg peke på at de tingene folk har pekt på at Gustav har gjort eller ikke gjort i andre tråder ikke har vært mens han har vært styrets leder. Han har vært usedvanlig tydlig internt i styret og bedt om at andre tar over oppgaver der han kan komme i konflikt med bryggeboken. Om alle andre hadde vært like tydelige i alle sammenhenger ville vi hatt få problemer med hatteblanding her i verden.

Dette er tull. Dette er ikke hobby salg eller næring salg. Dette er organisering av felleskjøp. Gjort etter ønsker fra medlemer på norbrygg.

Jeg har som sagt ingen næring interesse eller fortjeneste  

Du er medlem i styret og du burde ikke skrevet slikt tull.

Jeg har får vært med på en org. felleskjøp av motorsykler. Ingen problemer der. Der var jeg deltager og ikke orginisator

Husk nordbrygg er for medlemmene og ikke omvendt
 
tfheen skrev:
Personlig ville jeg synes det ville vært ryddigere å tatt dette gjennom en næringsvirksomhet, da har man litt mer beskyttelse som kjøper også.

Hva du mener personlig har veldig lite å si for hvordan retningslinjene på et forum skal være. At du mener noen ikke bør gjøre en innsats for bryggsamfunnet, og synes alt skal gå igjennom etablerte bedrifter gjør jo at jeg synes det er merkelig at du stiller til styret i en hjemmebryggerforening når du ikke mener at private skal drive med dette?

Hva med de større arragementene til norbrygg? Burde det også blitt gjennomført gjennom en næringsvirksomhet, da det antagelig er en del penger i omsetning der også.

tfheen skrev:
For ordens skyld så vil jeg peke på at de tingene folk har pekt på at Gustav har gjort eller ikke gjort i andre tråder ikke har vært mens han har vært styrets leder. Han har vært usedvanlig tydlig internt i styret og bedt om at andre tar over oppgaver der han kan komme i konflikt med bryggeboken. Om alle andre hadde vært like tydelige i alle sammenhenger ville vi hatt få problemer med hatteblanding her i verden.

Det hjelper ikke at Gustav har vært tydelig i at han ikke er styrets leder når han reklamerer for boken sin, når styret lar han få drive med det, mens de stopper andre som prøver å organisere noe.

magne1972 skrev:
Tråden har blitt moderert, og fremtidlige usakligheter vill også modereres :)

Så, det er usakligheter når noen kritiserer styret? Kanskje det burde stå under forumretningslinjene:
Styret forbeholder seg retten til å slette alle poster som kan sette styret, eller styrets medlemmer i et negativt lys, eller som kritiserer styrets avgjørelser.

En ting er å moderere forumet for spam. En annen ting er å fjerne poster som retter kritikk mot oppførselene til styret i foreningen forumet er en del av.
Ja, en del innlegg har vært krasse, men ingenting som er i nærheten av modereringsnødvendighet som jeg har lest, og om noen mener det ligger på nivået til norske nettaviser, så bør de virkelig få seg en virkelighetssjekk.

Ser også at flere andre saklige innlegg, men som kritiserte styret har blitt fjernet, mens styremedlemmer som "slår tilbake" får stå i fred. Usmaklig oppførsel av ledelse og/eller moderator.
 
Jeg har jo ingen mulighet til å sjekke påstanden, men hvis det Rutolf sier, er sant (altså at han ikke har fortjeneste), så er jeg himmelfallen. Da må styret virkelig skjerpe seg.
 
Tilbake
Topp