Vask av flasker

Jeg har brukt flaskene en gang før. Nå skal hvetebrygget på flaske, så lurer på hvordan man desinfiserer og vasker flaskene best mulig?
 
Jeg bruker å fylle gjæringsdunken med en stoutrensløsning å legger flaskene i bløtt en stund.
Så bruker jeg en flaskebørste å skrubber de lett (hvist det ikke er noe synelig skit i flaskene. sørg altid for å skylle flaskene straks etter bruk så ikke øl og gjærrester tørker fast i flasken)
Skyll tilslutt grundig å sett til lagring. Dekk gjerne til tutene så ikke noe detter oppi, selv har jeg flasker med patentkork.

Når jeg skall bruke de legger jeg de i en sterkrens løsning for å dessinfisere de å henger de på ett flasketre klar for bruk.
 
Jeg bløtlegger flaskene i et stort kar med vann og kaustisk soda over natta.
Rister og tømmer dem, og bruker flaskebørsten der det er synlig gugge.
Etterpå skyller jeg dem i kaldt vann og setter dem i komfyren en halvtime på 125 grader.
Det går 36 halvflasker stående i langpanna i komfyren.
Egil B.
 
Jeg har bare benyttet de posene med "Ballong- og flaskerens" fra Petit. Jeg har blandet litt av pulveret med varmt vann og tømt det i flaskene.
Så har jeg latt de stå litt med løsningen oppi før jeg har skylt dem godt med varmt vann. Dette har foreløpig funket bra for meg.
 
Ok, så 125 grader i en halvtime går greit? De sprekker ikke? Varme er vel desinfisering? Så hvis jeg vasker de godt først er dette en god plan?
 
De sprekker ikke hvis du setter dem på noe som ikke leder varme.
Jeg setter dem rett i kassene.
Bruk hansker eller et håndkle sånn at du ikke brenner fingrene av deg.
Du må selvsagt vente med å fylle øl til flaskene er avkjølt.
Jeg har også brukt ølflasker til saft.
Da har jeg fylt kokende væske på varme flasker og korket dem varme.
Det går helt fint.

Egil B.
 
Først må man fjerne alt av synlige (og usynlige) uhumskheter. Da gjelder det å bruke noe alkalisk/lut. Her oppe så er det både ballongrens, stoutrens og kaustisk soda som er alkaliske og gjør samme sak. Børste i tillegg kan være bra, spesielt når man må takle hardnakket bunnslam fra siste bruk. Pass på å ikke få sprut i øyene, lut etser og kan gjøre deg blind før du aner!

Deretter gjelder det å desinfisere flasken, og det kan man gjerne gjøre rett før bruk. Her er det altså noen som baker flaskene, mens andre bruker en desinfiserende løsning, slik som sterkrens (Petit Agentur). Sterkrensblandingen, som egentlig er fosforsyre og som brukes som ingrediens i brus, lar man så bare renne ut av flasken, evt på et sånt flasketre. Man trenger ikke skylle flasken etter dette, for da kan man infisere flasken på nytt med ikke-sterilt springvann. Den lille resten med fosforsyreblanding i flasken har ingenting å si i forhold til den store mengden med øl som tar bolig i den rett etterpå, så det er ingenting å bekymre seg om. :)

Korkene har jeg aldri behandlet, men jeg vil nok begynne med det igjen, for å være på den sikre siden.
 
Renser dere korkene også? Det tenkte jeg ikke på sist jeg tappet.

Jeg har en blanding som heter Chemipro og en som heter Vendor Rengjørare.
Kan dette brukes til desinfisering og vask av flaskene? F.eks vaske de først også desinfisere med Chemipro?
 
Ok, smart. :)

Hva med rensingen med Chemipro? Etter hva jeg leser er dette ikke optimalt til flaskerens. Hvilket middel hos vinogbar.no er bra?
 
Jeg er LAT, så jeg gjør ikke mer enn høyst nødvendig i forhold til vasking av flasker.  Prøver alltid å skylle godt med kaldt vann fra springen rett etter bruk, og når jeg skal tappe så ser jeg egentlig bare over om det er noe gugge i bunnen.  De som er ok får seg en runde i enten ovnen på 100 - 125 grader i 10-15 minutter, eller i oppvaskmaskinen på intensivprogrammet (75 gr).  Så legger jeg et rent håndkle eller plastfolie over kassen frem til tapping.

Korker som er pakket i plastpose har vi aldri vasket, de som ligger åpent og er fulle av støv får et raskt skyll i kokende vann.

Bank i bordet - ikke noe problem hittil.  Men det kan selvsagt komme, og da får en vel slippe frem skurekona og kjemikalienazisten i seg på ny........
 
Jeg stabler de oppå hverandre i ei langpanne til ovnen er full.  Lar de gjerne stå å kjølne litt før jeg stabler i kasser.  Understreker at dette er en latmannsmetode, og om jeg skulle leve av dette så ville jeg nok vært noe mer nøye. Men som sagt, det funker........
 
Spørsmål ang sterkrens: Jeg har skaffet ei flaske sterkrens som skal brukes til desinfisering av ølflasker.
Jeg ser dere sier at man ikke trenger å skylle flaskene/gjæringskaret i etterkant. Men i følge etiketten på flaska er
jo Sterkrens rene drepen. Det står man skal skylle med store mengder vann og oppsøke lege om man så mye som lukter på innholdet.
Kan det nok en gang bekreftes at Sterkrens er trygt uten å skylle med store mengder vann i etterkant?
Jeg ofrer mye for et glass godt øl, men vil gjerne unngå at innvollene etser bort ;D

Takker for svar
 
Sterkrens kan være uhyggelig i konsentrerte mengder ja, men som med all 'gift' så er det doseringen som avgjør. Når man bruker en kork med sterkrens på flere liter med vann, så blir det andre boller. Jeg har for ikke så lenge siden smakt litt på sterkrens, da jeg lurte på hvordan det var. Det ble en litt stor dråpe i et vanlig vannglass fylt med vann, og det var bare litt surere enn et glass med brus. Apropos brus: sterkrens (= fosforsyre) er en vanlig ingrediens i brus.
 
Bruker nesten altid å smake på sterkrens blandingene mine.
Bruker ikke altid måleskje til å beregne mengden, å da må man jo smake til blandingen :namnam:
Som Ed. sier, det smaker bare litt surt, å det brukes mye i brus.
Blir nokk noe annet hvist du smaker det rent :cheeky:
 
Trygve skrev:
Jeg er LAT, så jeg gjør ikke mer enn høyst nødvendig i forhold til vasking av flasker.  Prøver alltid å skylle godt med kaldt vann fra springen rett etter bruk, og når jeg skal tappe så ser jeg egentlig bare over om det er noe gugge i bunnen.

Jeg er latere. Setter dem på hodet i oppvaskmaskinen etter drikking, og da blir de nesten bestandig rene nok til å kun trenge desinfisering før bruk.
 
gustavf skrev:
Trygve skrev:
Jeg er LAT, så jeg gjør ikke mer enn høyst nødvendig i forhold til vasking av flasker.  Prøver alltid å skylle godt med kaldt vann fra springen rett etter bruk, og når jeg skal tappe så ser jeg egentlig bare over om det er noe gugge i bunnen.

Jeg er latere. Setter dem på hodet i oppvaskmaskinen etter drikking, og da blir de nesten bestandig rene nok til å kun trenge desinfisering før bruk.

Godt å høre at det er flere late her. Jeg bare skyller etter bruk og dessinfiserer før tapping.
Har gått greit så langt
 
Tilbake
Topp