Ny på gjærstarter

Hei! Dette blir min første post her inne etter å ha brukt litt tid på å lese i forumet. :) Har fra tideligere fått grei erfaring med ekstrakbrygging, men har nå endelig gått over på all grain.
Kjøpte meg et greit BIAB oppsett fra Vestbrygg og har nå 2 brygg bak meg på dette.
Det jeg nå lurer på er hvordan jeg skal sette opp en gjærstarter til mitt neste brygg, har så langt bare brukt tørrgjær. Har forstått det sånn at det er mye mer effektivt å bruke en magnetrører, men det har jeg ikke fått meg enda.

Så da er spørsmålet: Vil det gå fint å lage en starter i en 5l glassbeholder med gjærlås uten noen form for røring, bør jeg riste den av og til?
Når jeg bruker kalkulatoren på mrmalty.com får jeg opp antall liter starter jeg bør lage ut i fra volum vørt og OG, men hvordan vet jeg hva OG skal være på selve starteren? dersom starteren f.eks skal være 3 liter, hvor mye spraymalt skal jeg da tilsette starteren?

Viljar
 
OG på starteren er standard 1040. Det gir optimalt resultat :)
Dvs 100 gram spraymalt til 1 liter starter. Rimelig nøyaktig....
Bruker ikke mr.malty selv, men tror den har et valg for belufting.
Risting av og til fungerer, men vill gi litt større starter grunnet dårligere gjæroppbygging.
Ditt eksempel gir.
300 gram spraymalt, tilsett vann til 3 liter. Rør ut og kok, avkjøl, tilsett gjær og rist av og til.
Etter ett døgn (ca) kan starteren tilsettes vørteren aktiv, eller settes kjølig for dekantering.
:)
 
Dekantering (i startersammenheng) er å helle av mesteparten av væsken, slik at du pitcher minst mulig startervørter og mest mulig gjær. Startervørteren er oksidert, og ved store mengder starter i forhold til brygg (over 5%?) kan dette sette usmak på brygget.
Dekantering i vinsammenheng, er å helle av vinen i f eks en karaffel. Dette for å fjerne mest mulig bunnfall.
 
Jørn Hammerud skrev:
Dekantering (i startersammenheng) er å helle av mesteparten av væsken, slik at du pitcher minst mulig startervørter og mest mulig gjær. Startervørteren er oksidert, og ved store mengder starter i forhold til brygg (over 5%?) kan dette sette usmak på brygget.
Dekantering i vinsammenheng, er å helle av vinen i f eks en karaffel. Dette for å fjerne mest mulig bunnfall.

Takk! Dette viste jeg ikke. Vil det da si at man anbefaler å dekantere starteren før man har den i vørteren?
 
Det har blitt meg fortalt at dersom starter er over 5% av vørter, bør man dekantere (dvs over 1 liter starter pr 20 liter vørter). Jeg dekanterer alltid, for å være på den sikre siden.
Slik gjør jeg det:
En ettermiddag: Lager starter.
Ettermiddagen etter, etter mellom 24-30 timer: Lar den bunnfelle på kjøkkenbenken i noen timer.
Senere på kvelden/natten: Setter den i kjøleskapet.
Dagen etter: Brygger, dekanterer og pitcher
Profit!
 
Viljar skrev:
Så da er spørsmålet: Vil det gå fint å lage en starter i en 5l glassbeholder med gjærlås uten noen form for røring, bør jeg riste den av og til?

Viljar

Ikke bruk gjærlås, siden gjæren trenger oksygen for optimal vekst. Sett desinfisert aluminiumsfolie over toppen av glassbeholderen :)
 
Takk for gode og utfyllende svar :) Dette høres jo veldig greit ut, 100g spraymalt pr liter og å mest mulig luft tilført under gjæringen. Noen som har erfaring med å bruke luftpumpe i starter, type akvariepumpe? Skal ha en slik liggende et sted. :D
 
Shons skrev:
Tilleggsspm. fra en utenforstående: Kan "Brew enhancer" fra Europris benyttes?
Den er ikke annbefalt til starter.
Vørterøl fungerer derimot fint hvis man må benytte noe annet. :)
Et tips er, etter brygging ta "gugga" som er til overs, og sett kaldt et døgn. Det som er klart på toppen kan da skilles av og brukes til starter i fremtidig brygging :)
Jeg har altid et par 1,5 litere i fryseren med slikt :)
Tines, blandes med vann til gravity 1040 og kokes som vanlig :)
 
På medlemssidene her på forumet ligger det en glimrende artikkel om starter, samt en oppfølger om beregning av startermengde basert på to tilgjengelige kalkulatorer på nett.

Jeg gjør for øvrig ca som deg; 5 liter olden vannbeholder med risting og alufolie. Med litt fokus på desinfisering og håndhygiene så er flytende gjær på langt nær så skummelt som det først virker, og gir langt flere valg og nyanser enn tørrgjær.
 
Et tips er, etter brygging ta "gugga" som er til overs, og sett kaldt et døgn. Det som er klart på toppen kan da skilles av og brukes til starter i fremtidig brygging :)
Jeg har alltid et par 1,5 litere i fryseren med slikt :)
Tines, blandes med vann til gravity 1040 og kokes som vanlig :)
Tenker du da på det som er igjen i kjelen etter at resten av vørten er overført til gjæringskaret?
 
Viljar skrev:
Et tips er, etter brygging ta "gugga" som er til overs, og sett kaldt et døgn. Det som er klart på toppen kan da skilles av og brukes til starter i fremtidig brygging :)
Jeg har alltid et par 1,5 litere i fryseren med slikt :)
Tines, blandes med vann til gravity 1040 og kokes som vanlig :)
Tenker du da på det som er igjen i kjelen etter at resten av vørten er overført til gjæringskaret?
Jepp :)
Blir fort en del klar fin startervørter ut av det :)
 
Eller bruk Moss Maltekstrakt fra dagligvarebutikken, så slipper man tenke på å ha spraymalt liggende til starteren. 125 gram flytende maltekstrakt per liter starter gir omtrent samme OG som 100 gram spraymalt, men er mye greiere å ha med å gjøre. Synes nå jeg i hvertfall :)
 
Tilbake
Topp