BLÅBÆR STOUT

Hei. Skal brygge en blåbær stout, Har noen spørsmål ang. dette Hvilke tid skal jeg tilføre blåbær? Skal jeg tilføre fersk bær eller frossen bær eller som sirup? Hvor mye trenger jeg på 50 liter. Ønsker at det kommer svar raskt pga. bæra er på vei til heimen. på forhånd takk for et svar
 
Jeg ville tilsatt bær som har vært fryst, etter primærgjæringen. F.eks. Etter 5-7 dager. Stikk eventuelt om til et nytt kar og eller bare sleng de i uten å stikke om.
Vi tilsatte 2kg kirsebær i 25 L WIT i fjor. Dette ga en tydelig farge og smak.
Jeg vil foreslå fra 1 til 3 kg på 50 L
 
Runeaasp skrev:
Jeg ville tilsatt bær som har vært fryst, etter primærgjæringen. F.eks. Etter 5-7 dager. Stikk eventuelt om til et nytt kar og eller bare sleng de i uten å stikke om.
Vi tilsatte 2kg kirsebær i 25 L WIT i fjor. Dette ga en tydelig farge og smak.
Jeg vil foreslå fra 1 til 3 kg på 50 L

3 kilo vil nok være litt lite for en 50 liter batch. Jeg tilsatte det til en imperial porter for et halvår siden, og jeg vil
ikke si at det ga mye blåbærsmak til det ølet, ei heller så mye farge. Jeg satte batchen i kjelleren ved 5-6 grader
noen dager før flasking. Det bunnfelte godt, også fargen.....

Jeg kjøpte mine bær, ferdig frosset på super'n, men det er nok bær av samme klasse som de du har fått tak i.
Tinte de delvis i posen, og helte i karet, da det var ei drøy uke igjen, av 3 ukers gjæring. Fisket opp de fleste
bærene før jeg satte karet ned i kjelleren. De flyter jo på toppen, så det er bare å bruke ei desinfisert sil, eller
lignenede. I min porter, jo man kan ane at det er en viss smak av blåbær der, men mest av alt, så ga den en
syrlig smak som bær har. Husk, det er jo ikke mye sukker i bær, selv om man lett kan tro det. Blåbær inneholder
ca. 7,5% sukker, men mest av alt, inneholder de vann. Ta det med i planlegningen.
 
Er selv i gang med å planlegge en blåbær stout. Her bruker vi ville norske/ svenske bær, og ikke de kjøpebærene fra Belgia (som de fleste butikker selger) som er smakløse og fargeløse. Har lest meg opp en del på emnet, og det mange gjør er å mose bærene og chunke rett i dunken etter at primær gjæringen er ferdig. Ingen varmebehandling, siden dette reduserer smaken betraktelig, og heller ingen sanitering uten om å skylle dem og hive dårlige bær. Resultatet kan selvfølgelig bli en infeksjon, men da snakker vi om en god infeksjon. (Mulig dampe bærene før man moser dem kan redusere infeksjonsfaren) Siden man vil ha blåbærsmak kan jo Carafa III de-husked være en bra røsta malt å bruke, siden den gir fyldigere, rundere og mykere smak enn generell røsta og brent malt. Jo enklere maltprofil, jo bedre. Vi vil jo ha blåbærsmaken. Her snakker vi også kanskje om så mye som 3-5 kilo blåbær på en 20L batch for å i det hele tatt få ut en god blåbær smak i en stout. Vi setter våres om to helger, så vi får se resultatet :)
 
Jeg har brukt blåbær i en weissbier og min erfaring er at det er vanskelig å få fram smaken på en veldig god måte. Jeg blendet 300 g/l fryste og tinte bær og tilsatte for 12 dagers sekundærgjæring. Fargen ble nydelig, men sannsynligvis pga vanninholdet ble det lite bærsmak og generelt litt vandig smak. For å få fram smaken i en stout ville jeg forsøkt å fjernet en del av vannet i bærene enten ved tørking eller ved å blende bærene og deretter koke inn/redusere til en kompott (gjerne tilsatt granskuddsirup eller en annen form for søtningsmiddel), minst til halvparten av volumet.
Jeg ville tilsatt kompotten (heller mest mot den, kjenner jeg) mot slutten av stormgjæringen sammen med noe friske bær (i forholdet 1:4, 1 er friske bær). På den måten tror jeg man får mest bang for the buck, so to speak..
 
For å unngå at det blir for tynt er det vel bare å bruke mer malt eller redusere vannmengden ved mesking for å få høyere OG og mer konsentrert malt. Det er vel uansett ikke snakk om mer enn 10-15% bær i forhold til øl? Jeg tenke i hvertfall 2-3kg bær på 22 liter øl. Da kan jeg bruke 3 liter mindre skyllevann, så bør jeg være i mål.
Jeg skal også brygge med bær i høst, og tenkte å fryse bærene først, tine de, mose de og tilsette i gjæringskaret etter primergjæring. Villgjær gjør vel ikke mye skade når det neste er utgjæret, men bakterier er ikke bra. Ved vinlegging er det vanlig å bruke svovling, men det er kansje mest for villgjær og ikke bakterieinfeksjon? Har ikke lyst til å varmebehandle bærene for å beholde mest mulig aroma, men lett damping kunne kansje ha gått bra.
 
Dere kan jo sende en mail til Austmann også, de har brygget en blåbærstout som er i deres faste sortiment.
 
Jeg har tenkt litt på hvordan jeg kan tilsette bær med minst mulig fare for infeksjon uten å koke.
Hvis jeg først skyller bærene godt i lunkent vann og så vasker de i Starsan bør infeksjonsfaren bli minimal. Regner med at bakterier og muggsopp stort sett ligger utenpå skallet. Kan evt. ogå skylle bort starsan restene med rent vann før bærene moses og tilsettes i gjæringskaret. Det tror jeg kan bli bra:)
 
Hva med å tilsette blåbærsaft, helst en uten andre tilsettingsstoffer enn sukker? Synes ikke blåbærsaft har smaken av kokt syltetøy, men man oppnår fordelene av at den er konsentrert og at man slipper å bekymre seg så mye over infeksjon. Flasken kan sikkert også fryses (Plastflaske) eller pasteuriseres (glassflaske) før bruk.
 
Det er vel vanlig å fryse bær før tilsetting. Da reduseres infeksjonsfaren og cellemembranene sprenges for lettere å trekke ut smak.
Har ikke laget fruktøl selv da.

--
 
Planlegger en Blåbær Stout nå med det første, er det dukket opp noen nye erfaringer med dette siden siste innlegg i tråden?
 
Jeg har tenkt litt på hvordan jeg kan tilsette bær med minst mulig fare for infeksjon uten å koke.
Hvis jeg først skyller bærene godt i lunkent vann og så vasker de i Starsan bør infeksjonsfaren bli minimal. Regner med at bakterier og muggsopp stort sett ligger utenpå skallet. Kan evt. ogå skylle bort starsan restene med rent vann før bærene moses og tilsettes i gjæringskaret. Det tror jeg kan bli bra:)
Istadenfor å rote med starsan i råvarene, kva med å heller ta i betraktning at du tilset bæra godt ut i gjæringsforløpet, det er alkohol i ølet, humla er antiseptisk og gjærsoppen alt har grepet om brygget. I tillegg har bæra du tilset vore frosne. Det skal utruleg mykje til for at ein infeksjon skal få feste i dette.
 
Jeg har en blåbær / bringebær / aronia-stout gående i kjelleren. Lagde en relativt vanlig stout-base, og overførte den til sekundærgjæring i en bøtte med totalt 3.5kg bær. 3-4kg pr 19-20L batch ser ut til å være ganske vanlig.

Min skal få stå seg ganske lenge, men allerede nå lukter det veldig bra.
 
Det hørtes ut som en spennende blanding, Andreas. Skal lage en bringebærstout selv i morgen. Trodde jeg tok i skikkelig da jeg planla 600 gram bringebær på 20 liter, men du har visst litt mere i brygget ditt:) Tenkte å koke stoutblandingen først, for så å legge bærene i den varme vørteren, knuse bærene og la ligge i 15 minutter før jeg siler blandingen ned i gjæringspannet. Blir vel kanskje ikke så sterkt smak av bringebær da.
Ble ølet ditt vellykket? Noe du anbefaler? Den skal vel lagres en god stund for å få frem de rette smakene, men du har sikkert testet, eller?
 
Tilbake
Topp