mengde tørrgjær

bare noe jeg lurer på:

Hvis en brygger 10 liter øl tillsettes en pose tørrgjær. Hvis en brygger 20 liter øl også 1 pose. Virker det positivt eller negativt (for ølet, ikke for lommeboka) hvis du tillsetter 2 poser i 20 en liters brygg?
 
De fleste pakker med tørrgjær er beregnet for ca 20 liter vørter (de eneste jeg kommer på som er mindre, er Brewferm sine små pakker).

Det er mulig å tilsette for mye gjær (overpitching), men to pakker tørrgjær på 20 liter burde være uproblematisk. Er ølet spesielt sterkt, gjæren gammel eller av andre grunner svekket, kan det tvert i mot være nødvendig med to pakker, eller gjærstarter, for å få anbefalt mengde gjær.
 
Jeg satt mitt første brygg i på lørdag og er veldig spent på resultatet  ;D
Til dette brukte jeg to pakker med tørrgjær, hadde lest et sted at 6-8 gram pr 10 liter vørter var en grei mengde, (8x2.5 = 20 gram tørrgjær) og jeg tenkte at et par gram ekstra veier opp for at det er noen måneder gammelt og rehydrerte det i kokt vann i 30 minutter før jeg hadde det oppi gjæringsbøtten.

Når jeg sjekket det på søndagsmorgen (etter 15 timer) var det liv, ca hvert 5. sekund kom det et klukk i fra bøtten, I dag morges (etter ca 35 timer) var det virkelig liv, med et klukk ca hvert sekund. Det blir spennende å følge prosessen videre  :skitbra:

Mitt nybegynnerspørsmål er : Hva blir konsekvensen av å overpitche ? Dårlig øl ?
 
Hørte nylig på en podcast hvor det bel nevnt at det var bedre å underpitche enn å overpitche.
Dette siden gjæren ved overpitching ikke går gjennom formeringsfasen å dermed ikke produserer estere og andre komponeneter som setter sitt preg på det ferdige ølet.
Det ble nevnt att de burde gå ca.8t før man så aktiv gjæring.

Tror det var en episode av Jamil show og att det var en fra white labs som snakket, men er ikke sikker.
 
Steinarja skrev:
Hørte nylig på en podcast hvor det bel nevnt at det var bedre å underpitche enn å overpitche.
Dette siden gjæren ved overpitching ikke går gjennom formeringsfasen å dermed ikke produserer estere og andre komponeneter som setter sitt preg på det ferdige ølet.
Det ble nevnt att de burde gå ca.8t før man så aktiv gjæring.

Tror det var en episode av Jamil show og att det var en fra White Labs som snakket, men er ikke sikker.

Programmet du refererer til er iallefall Jamil show som omhandler Saison, og Chris White dukker tilfeldigvis opp mot slutten av sendinga (50-60min->). Mye interessant om gjær der.
 
Lars skrev:
Programmet du refererer til er iallefall Jamil show som omhandler Saison, og Chris White dukker tilfeldigvis opp mot slutten av sendinga (50-60min->). Mye interessant om gjær der.
Stemmer det :biersmile:
 
Faren for overpitching er dog meget liten. Man skal bruke relativt mye for mye gjær før det ødelegger nevneverdig for smaken, særlig om man brygger lager. Stort sett tror jeg hjemmebryggere har en tendens til å underpitche, mye fordi gjær, i alle fall flytende, er en relativt dyr ingrediens, sett i forhold til mengden man bør bruke.
 
Tilbake
Topp