Vask av flasker

Jeg steriliserer også flaskene i ovnen. Da er det ikke krise med bitelitt avleiringer, så lenge det ikke er så mye at det setter smak/blir brent.

Men pass på at du setter flaskene inn i kald komfyr, så skrur på varmen, lar dem bake, og så lar alt sammen bli helt kaldt igjen før du åpner komfyren. Jeg tar det gjerne på kvelden og lar det kjøle til dagen etter. Vanlig flaskeglass er ikke noe glad i plutselige temperaturforandringer.
 
hei san  :hadet:

Jeg har altid lurt på hvor lenge man kan la ferdig steriliserte flasker/utstyr stå før det er fare for infeksjoner igjen?

Selv vasker jeg alt jeg bruker i sterk lut blanding skyller GODT og desinfiserer med Star san, og fyller umiddelbart oppi.
 
Kommer vel litt ann på både dessinfiseringsmetoden og lagring.

Dette er bare personlig innbildning.
Tror att det er best å dessinfisere med ovn e.l. tørrdessinfisering, å etterpå dekke tuten på flaskene.
Vil tro att du teoretisk sett vil kunne lagre forholdsvis lenge uten problemer.
Ved dessinfisering med en eller annen veske vil jeg tro det er større sjangse for noe kan komme i flasken siden det er noe fuktighet i den.
Men siden det er så enkelt å dessinfisere rene flasker rett før tapping, ser jeg ikke poenget med å gjøre det.

Selv har jeg fylt en sprayflaske med sterkrens å gir hver flaske ett par dusj inni, å henger de så på ett flaketre klar til å fylles.
 
Når jeg steriliserer flasker så setter jeg første brettet inn i kald komfyr.
125 C i en halv time. Jeg tar dem ut mens de er varme.
Bruker et reint kopphåndkle for ikke å brenne fingrene.
Setter flaskene rett i kassa. De sprekker ikke.
Andre brettet settes i varm komfyr. De sprekker heller ikke.
Hvis flaska skal sprekke må den avkjøles hurtig.
Det gjør den ikke hvis den settes i kassa eller på ei trefjøl.
Hvis du setter den i kaldt vann, eller på ei metallplate, da smeller det.

Egil B.
 
Vil man gjøre det riktig lett med desinfisering, så kan man kjøpe en 'Sanitiser injector' hos MoreBeer:

tn_MVC-653F.JPG


($ 15,95)

Så henger man flaskene i treet etter desinifisering og fyller dem når man er klar til det (eller deler oppgaven mellom to personer):

BR%2520Bottle%2520tree%2520copy.jpg













Eller kanskje denne da  ;D :

0210857.jpg
 
Odd-Rune skrev:
gustavf skrev:
Trygve skrev:
Jeg er LAT, så jeg gjør ikke mer enn høyst nødvendig i forhold til vasking av flasker.  Prøver alltid å skylle godt med kaldt vann fra springen rett etter bruk, og når jeg skal tappe så ser jeg egentlig bare over om det er noe gugge i bunnen.

Jeg er latere. Setter dem på hodet i oppvaskmaskinen etter drikking, og da blir de nesten bestandig rene nok til å kun trenge desinfisering før bruk.

Godt å høre at det er flere late her. Jeg bare skyller etter bruk og dessinfiserer før tapping.
Har gått greit så langt

Takk og lov for at det er andre som er like late som meg. Jeg trodde jeg var den eneste som bare skylte og desinfiserte. Har gått greit så langt for meg også.
 
Poenget med å vaske flaskene er at de skal være frie for drit før man desinfiserer. Om man ikke ser noe drit i flaskene, trenger man heller ikke vaske før desinfeksjon.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Gahr skrev:
Poenget med å vaske flaskene er at de skal være frie for drit før man desinfiserer. Om man ikke ser noe drit i flaskene, trenger man heller ikke vaske før desinfeksjon.

"You can't sanisize dirt".  :noway:
Var det ikke George Fix som kom med disse visdomsord?

Ellers så syns jeg at StarSan er flott oppfinnelse, som er fin å bruke når all skitt er fjernet.
Drøy er den også, 1 fluid ounze per 5 gallon vann, eller 1,5 milliliter per liter vann!
Jeg kjøpte meg en 'blomsterdusjer' på Nille som jeg har fyllt med StarSan/vann i dette blandingsforholdet.
Sprayer løs på vørterkjøler, Cornelius-koplinger, slange-ender, termometere, gjærlåser, korker, osv...
SS trenger kun 30 sekunder kontakt-tid og ingen skylling. Ser ut til å funke helt greit.
 
Nå skal det sies, da, at det er ikke all drit man kan se. Det bygger seg opp avleiringer som kan huse bakterier lenge før man faktisk kan se at det sitter noe drit inni flaskene.

Renser man med noe kaustisk, så ok. Men det høres farlig ut :)

Selv tar jeg ikke sjansen, og steriliserer flaskene grundig ved høy temperatur.
 
StarSan er å få kjøpt via Vin og Bar (Lillestrøm). Bruker det både i bøtta og på sprøyflaske og er kjempefornøyd så langt.
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1983&osCsid=9720560407d601954d527c1e8e948ebe
 
Hei! Har nå vært på Bunnpris og kjøpt flasker, og tenker å vaske disse ved å bløtlegge dem i oppløsning av kaustisk soda og vann.
Det jeg lurer på er: Er det trygt å gjøre dette i en plastbøtte (f.eks. gjæringsbøtte)? Har egentlig ikke tilgang på badekar eller andre svære beholdere jeg kan ha masse flasker og lut oppi...
 
Hvis du er redd for at luten skal spise seg gjennom plsten, kan du slappe helt av. Iallfall på rimelig kort sikt...? Men det jeg gjør, er at jeg stiller opp flaskene i en plastbakk og så fyller dem med lut. Utsiden trenger ikke å lutes, og etiketter går av ved at de bare ligger i vanlig vann.
 
Hei Imre og velkommen på forumet! Jeg har akkurat bløtlagt en del flasker i et tidligere gjæringskar, i vanlig vann på 36 grader (dusjtemperatur). Etterpå så vil jeg fjerne etikettene, skylle ut karet, og fylle det på nytt, denne gangen med veldig kaldt vann og en skvett Sterkrens (fosforsyre). Så vil flaskene havne i karet igjen, og så er det bare å plukke dem ut, tømme dem over karet og fylle dem. Grunnen til at jeg bruker kaldt vann er at jeg skal fylle flaskene med hjelp av BeerGun (som jeg låner av mannen over meg i tråden).

Grunnen til at jeg ikke gir flaskene en omgang med lut først, er at flaskene bare ble tømt så sent som i går kveld, så ingen mugg har kunnet sette seg i dem. Henter du flasker hos Bunnpris, så vil nok en del av dem inneholde muggsopp, sneiper, snuskuler mm. Da skader det ikke med en ordentlig lutbehandlig først!
 
Takker for gode svar. Skal prøve meg på det Eduard skrev. Jeg antar at det ikke er noe problem å få tak i sterkrens i den lokale bryggesjappa?
 
Imre skrev:
Jeg antar at det ikke er noe problem å få tak i sterkrens i den lokale bryggesjappa?

Ikke vær så sikker på det.. eneste stedet jeg vet om er Petit Agentur AS (holder til på høylandet, men har også nettbutikk). Mulig feks. FK har Fosforsyre også, det vet jeg ikke noe om. Uansett har Petit masse annet snadder du kan bestille i samme slengen, og en sterkrens varer leenge.


-Bjarte
 
Tilbake
Topp