Dele bryggedagen i to?

Jeg liker å brygge på søndager, men de lider ofte av bakfylla og familiebesøk. Så er det mulig å meske, la ølet ligge i kjelen noen timer, så koke senere på dagen?
 
Kortversjon: Klart. :)

Bittelitt lengre versjon: Forskjellige ølsorter vil nok være mer eller mindre tilgivende på at vørteren kjøles ned etter mesking, hviler og så skal varmes opp igjen, men jeg klarer virkelig ikke se at det skal være noe stort problem om du ikke lar disse "timer" bli til senkvelds mandag. Dog, vørteren til min beste porter noensinne satt frossen i garasjen i ei halv uke før jeg kokte den opp.
 
Gjennomførte akkurat det med hell sist mandag:
Levere i barnehagen, innmesk, beising av terrasse ++., batch-sparge og oppkok, henting i barnehage [...] rullekok kl. 20:55  :brygging:

Mesket i to timer pluss en times avrenning uten utmesk. Brukte tre timer fra innmesk til første avrenning hadde fått et raskt oppkok med hot break.
Deretter syv timer pause før kok...
 
blir sikkert knall øl det. men hvorfor ikke vente til man har tid til å brygge? stress blir det vel ikke godt øl av.
 
det er viktig å kjøle ned vørteren etter mesking å sette den kalt eller blir det fort surt.
 
Litt delte meninger her. Jeg har laget gjørstarter, som jeg satte i kjøleskapet i går. Hvor lenge kan jeg la den stå før jeg bruker den? Kan kanskje utsette bryggingen til tirsdag.
 
Jeg synes det var overraskende enighet jeg. :)

Men gjærstarteren kan nok fint stå til tirsdagen i kjøleskapet. Kanskje du like gjerne kan lage en ny starter-vørter og bruke de ekstra dagene til å få enda mer gjær? :)
 
Det var min lengste bryggeøkt så langt, men også den med minst stress og pes på å bli ferdig. Med jobb, bikkje og familie må jeg vanligvis brygge på kvelden, og da kan klokka bli mye før gjæren er pitch'et og jeg er i køya.

Hvorvidt det kan ha negativ effekt på sluttproduktet eller ikke gjenstår å se, men jeg kommer helt sikkert til å gjøre flere forsøk med både langtidsmesking og oppdeling av bryggeøkten.
 
Noen flere som har innspill eller erfaring med dette?
Vurderer å meske og skylle lørdag kveld, og koke søndag formiddag. Ser at noen får kok på vørteren før den settes på "pause" i noen timer. Bør man koke opp før den avkjøles, eller holder det å skylle og avkjøle? Brygger i en Bratberg Kompaktbryggeri i en kjølig bod, så vørteren vil vel stå på 5-8 grader over natta.
Anyone?
 
Vil tippe det kan være lurt å varme hele vørteren litt før den settes til side, både for å denaturere enzymene og "låse" sukkerprofilen, og for å desinfisere. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å la vørteren være varm over natten etter en slik behandling (under lokk, selvfølgelig). Når det er sagt har jeg aldri gjort det selv, så hør heller på råd fra de med erfaring.. :)
 
Har ved to eller tre anledninger mesket, skylt og gitt et oppkok før gryta har stått til dagen etter, med lokk på. Om jeg har bakterier i huset som klarer å løfte på det lokket og gjøre særlig skade i mellomtida, har jeg større problemer enn en mislykket bryggeøkt. Har gått fint hver gang.
 
Jørn Pedersen skrev:
Har ved to eller tre anledninger mesket, skylt og gitt et oppkok før gryta har stått til dagen etter, med lokk på. Om jeg har bakterier i huset som klarer å løfte på det lokket og gjøre særlig skade i mellomtida, har jeg større problemer enn en mislykket bryggeøkt. Har gått fint hver gang.

Hender jeg gjør det slik jeg også. Egentlig veldig behagelig måte å gjøre det på. Starter kokedagen med plettfritt kjøkken (for vi som bruker det) og en enslig kjele på plata. Flott når man har unger som skal legges og koner som skal mates.
 
Tilbake
Topp