Pilslignende ale?

Jeg har ikke gjort mange all-grain brygg, så derfor kunne jeg tenke meg å lage en enkel pilslignende ale. Noen som har en enkel oppskrift? Kolsch er vel sikkert det første noen av dere tenker på, men jeg er ikke heeelt fan av smaken av koriander og appelsinskrell..  dog, jeg er ikke helt borte fra tanken om en kolchs som er mildere med disse to ingrediensene. Vi snakker en lett-drikkende ale for damene og sommerværet..

Ingrediensene jeg harpå lager er: premium pilsnermalt, pale malt, carapils, crystal, sjokolade, roasted.. div humle som zaas og citra, east kent, styrian golding/bobek, cascade..
 
Antar du mener witbier. Wit krydres med appelsinskall og koriander, kölsch er pilsliknende tysk ale som brygges med nøytral alegjær.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Vet ikke om jeg har sett oppskrifter på Kølsch med koriander og appelsinskall. Det er vel mer vanlig i  Wit det.
Hva med denne oppskriften til Gahr, som han la ut i en tidligere tråd.
Håper han tilgir meg når jeg legger den ut på nytt. :biersmile:

Andrimne Kölsch
22,5 liter
OG: 1051
FG: 1010
IBU: 30 (Noonan)

3,9 kg Global pilsnermalt
200 g Weyermann vienna malt
200 g Weyermann hvetemalt
59 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 4 % AA, 60 min.
20 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 15 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesking 90 min. på 65 C. Koking 90 min. Gjæring på 16 C. Justerer vannet med 1 g CaSO4 og 2 g CaCl2 per 10 liter.

Jeg er ikke ute etter noe særlig humlearoma eller fruktighet. Etter min mening er en god kölsch ganske lik en myk pils, men med en mild fruktighet i tillegg. Kjølig gjæring og nok gjær er viktig her, men det bør være uproblematisk å gjære på en noe høyere temp enn 16 C, det avhenger bare hva du er ute etter. Det er også viktig å passe på at gjæren får jobbet seg helt ferdig før man skrur temperaturen ned mot lagring. I et såpass lett øl vil acetaldehyd og diacetyl som eventuelt er igjen i ølet svært lett skinne gjennom. Neste gang jeg brygger denne vil jeg sannsynligvis legge OG litt lavere, rundt 1.048, tenker jeg, og mulighens senke bitterheten til ca. 25 IBU.
 
Vi har laget kolsch etter denne oppskriften:

Tre vise menn kolsch 20 Liter

35000 gram pilsmalt
500 g hvetemalt
500 g munichmnalt

mesk i 90 min 66 grader

Saaz til 30 IBU kok 60 min

wlp 029 eller wyeast alternativet


Den funker veldig bra på en varm sommerdag.
 
Gahr skrev:
Antar du mener witbier. Wit krydres med appelsinskall og koriander, kölsch er pilsliknende tysk ale som brygges med nøytral alegjær.

Nei, ser mann det! Dette visste jeg egentlig, men det sitter visst ikke helt enda :p hehe!
 
Trond.A skrev:
Andrimne Kölsch
22,5 liter
OG: 1051
FG: 1010
IBU: 30 (Noonan)

3,9 kg Global pilsnermalt
200 g Weyermann vienna malt
200 g Weyermann hvetemalt
59 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 4 % AA, 60 min.
20 g Hallertauer Mittelfrüh, pellets, 15 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP029, starter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Jeg har dessverre ikke alle disse ingrediensene, og ikke nok erfaring til å erstatte de med det som kan være lignende heller. Det hadde sikkert lett blitt en heeelt annen ale med mine kunnskaper. Men jeg skal ta vare på oppskriften :) Takker og bukker!
 
ErlendT skrev:
Vi har laget kolsch etter denne oppskriften:
35000 gram pilsmalt
500 g hvetemalt
500 g munichmnalt

mesk i 90 min 66 grader

Saaz til 30 IBU kok 60 min

wlp 029 eller Wyeast alternativet

Dette virker mer i mitt stadie :) Tror jeg skal slå meg på den ;)
 
ErlendT skrev:
Vi har laget kolsch etter denne oppskriften:

Tre vise menn kolsch 20 Liter

35000 gram pilsmalt
500 g hvetemalt
500 g munichmnalt

mesk i 90 min 66 grader

Saaz til 30 IBU kok 60 min

wlp 029 eller Wyeast alternativet


Den funker veldig bra på en varm sommerdag.

Hei!

Takk for oppskriften.

Har brygget etter denne oppskriften og jeg sitter igjen med et kjempegodt øl.
Brukte 1007 - German ale gjær.
Økte volum til 50 liter.


Mvh
Håvard Jakobsen
 
Noen som vet hva Gahr mente med "Neste gang jeg brygger denne vil jeg sannsynligvis legge OG litt lavere, rundt 1.048, tenker jeg, og mulighens senke bitterheten til ca. 25 IBU."?
Hva betyr dette i praksis?
 
Tilbake
Topp