Belgisk klosterøl (triple trippel)

Ølet i starteren skal du helle av. Det er oksydert, og kan overføre dårlig smak..

Forøvrig vil jeg anbefale en tur på polet. Kjøp deg noe snadder som liggger i nærheten av den øltypen du ender på, og sammenlikne med hvordan vørteren smaker. Godt og lærerikt. :)
 
Godt forslag. Skal en tur på systemet i morgen så da kan jeg se om jeg finner noe spennede :namnam:
 
teol skrev:
Har forersten ikke snakt tripel før heller,
    :'(

Mange pol har westmalle tripel, som er målestokken, og absolutt et bra sted å begynne. Du som bor så tett ved Sverige kan jo kjøpe masse forskjellige typer fra bolaget som ikke polet fører. Det går forresten an å bestille varer fra bestillingssortementet på bolaget, bare bestill til nærmeste bolag også henter og betaler du der. Anbefaler Maredsous!

MVH Leif Tripel
 
Ja, det er mye godt å kjøpe på polet. Kjøper stort sett noen forskjellige flasker de gangene jeg besøker det, men har egentlig aldri tenkt over hva jeg kjøper. Har bare kjøpt for å teste ut forskjellig øl. Etter at jeg begynte å brygge ( i januar) er jeg mer bevisst når jeg plukker øl. Er ikke bare Borg og Fredrikstad pils lenger nå :laugh:
 
Da var batchen i gang. Brygget noe jeg tror blir en Belgisk blond ale aktig øl. Kjøpte noen smaksprøver på polet sist uke. Trappisten var ikke spesielt god, men det synes jeg Leffe blonde eller hva den het var. Brygget derfor noe med laver alkoholverdi. Brukte også gjørstarter for første gang. Du verden for futt, klukket allerede etter 3 timer og nå etter 24 timer full fres. Morro:) Blir gjærstarter heretter. Så får vi håpe smaken blir bra også....
 
Jeg  har akkurat smakt Nøgne Ø sin Tiger tripel, og jeg må si at det er noe av det beste jeg har smakt på lenge. Så tankene på å lage en selv begynner selvfølgelig umiddelbart å kverne. Men etter å ha søkt litt rundt så har jeg noen spørsmål: Hva kjennetegner en tripel?, jeg har forstått at trippel gjæring er med i bildet men hvordan funker det i praksis.
Og jeg ser på forumet her at dette ikke blir regnet som et "nybegynner brygg", hva gjør dette ølet mer krevende å brygge.

Svar mottas med takk og gjerne en oppskrift, hvis noen har en som kompisene har vært spesielt fornøyd med..
 
Jeg har brukt WLP400 i Trippel, prøvde meg på en SMaSH med kun pilsmalt. Fikk helt OK tilbakemelding på den, så det går helt fint å bruke den gjæra.

Men hvis du vil lage noe som er enda mer i retning av Westmalle sin trippel, så burte du jo bruke WLP530 eller Wyeast3787, som visstnok stammer fra Westmalle...




...Er det forresten et filter på Norbryggforumet som retter 't r i p p e l' til 't r i p e l' ?
 
Tenkte å brygge noe lignende Tiger Tripel fra Nøgne Ø.

Brygger på en 20 liter Speidel så må vel enten tilsette spraymalt eller dobbeltmeske for å få OG'en høy nok.

Noen som har oppskrift på Tiger Tripel eller tips til hvordan jeg kan brygge noe lignende øl med litt røykpreg?
Hvilke malttyper er egnet for å gi det et røykpreg? Eller må det tilsettes whisky?

Hvordan gjær anbefales?
 
OG1080,
40 IBU

49,5% pilsnermalt
49,5 % hvetemalt
1% peatet

Bobek 90 min til 40  IBU
Saaz 5 min
Columbus og saaz i WP

Gjær WLP510

Beregn korn til en OG på 1060, tilsett de siste 20 poengene med sukker.

Lykke til.
 
Takk for svar, ser ut til at WLP510 er en sesong gjær.. hverken bryggselv eller bryggeland har den inne. Finnes det noen alternativer? Kan WLP500 brukes?
 
Jeg brygget denne selv for noen måneder siden.  Står og modner nå. Da wlp510 er platinum gjær, kun tilgjengelig i Jan-feb, brukte jeg selv 500. Den gjorde en fabelaktig jobb!

Jeg kuttet ut peated i mitt brygg, og 10 peat vil bli mye torvpreg i denne. Liker du dette så kjør på, hvis ikke så hold deg til 1%.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
loebrygg skrev:
Tror nok jeg ville gått for mer 1% Peated
Gjerne opp mot 10%


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Tallene på tigeren  er fra Nøgne Ø,  individuelle tilpassninger er selvfølgelig lov.
 
Bernts skrev:
OG1080,
40 IBU

49,5% pilsnermalt
49,5 % hvetemalt
1% peatet

Bobek 90 min til 40  IBU
Saaz 5 min
Columbus og Saaz i WP

Gjær WLP510

Beregn korn til en OG på 1060, tilsett de siste 20 poengene med sukker.

Lykke til.

For oss litt nye i gamet så mangler det bittelitt info. Meske skjema og humleskjema trur jeg hadde hjulpet oss endel.
Er det noen som kan bidra med dette? Ser også det med å bruke sukker. Men hva med spraymalt? Og type spraymalt seff.
Takker for svar, Steinar.
 
Var innom Bryggselv i dag for å handle ingredienser, mot slutten av besøket begynte jeg å bla litt i "Ølbrygging - Fra hånd til munn" boka, tror du jaggu ikke de hadde oppskriften på Tiger Tripel?


25 liters batch, estimert OG 1.085 og FG 1.016, 40 IBU

3400 gram pilsnermalt
100 gram
2700 gram hvetemalt
ca 1,5 kg Demera sukker

Bobek 5%            55 gram 60 min
Saaz 4%              40 gram 5 min
Columbus 15%      20 gram 0min
Saaz 4%              60 gram 0 min

Mesking:
63*C 60 min
72*C 15 min

Gjær WLP 510

Jeg hadde allerde fått målt opp malt etter hva Bernts sa så jeg kjører på like mye pilsener og hvete, men kommer til å skalere ned dette til 20 liter og følge humleskjema her.

Boka ble med meg hjem og etter å ha bladd kjapt gjennom den virker det som en bok som absolutt er verdt å anbefale!  :ilike:
 
Hvor mange "rør" med gjær vil man typisk bruke på en 25L batch med høy OG som denne?
Kjørte den gjennom en "gjær-kalkulator" som mente at man burde bruke 5 hylser når man ikke laget gjærstarter.
SYns det hørtes mye ut....
 
Vet ikke hvilken kalkulator du har benyttet, men Mr. Malty foreslår 2 rør (forutsatt produksjonsdato på gjær 04.11.13 - som er det Bryggselv har på WLP500 pr idag).
 
glennrlie skrev:
Vet ikke hvilken kalkulator du har benyttet, men Mr. Malty foreslår 2 rør (forutsatt produksjonsdato på gjær 04.11.13 - som er det Bryggselv har på WLP500 pr idag).

Var en eller annen app jeg testet. Tror generelt den hadde litt problemer med det metriske systemet...
 
2 rør og 4 liter starter,
4,4 rør uten starter

altså er 4-5 rør ikke overdrevet på en slik høy OG når man ikke lager startet.
glennrlie skrev:
Vet ikke hvilken kalkulator du har benyttet, men Mr. Malty foreslår 2 rør (forutsatt produksjonsdato på gjær 04.11.13 - som er det Bryggselv har på WLP500 pr idag).
 
Tilbake
Topp