All Grain i all sin enkelhet.

Da tror jeg jaggu det er duket for å jekke opp bryggingen fra ekstrakt til all grain. Utfordringen er først og fremst madamens vegring mot plasskrevende utstyr og
medførende griseri på kjøkkenet. I tillegg må jeg bekrefte at IT folk som meg selv er/kan være en smule bedritene handymenn, slik at konstruering av avansert utstyr kan bli
nokså utfordrende.
Min første tanke er bruke den bøtte i bøtte metoden til meskingen. Altså to gjæringskar oppihverandre der den innerste fungerer som sil (masse hull i bunnen) og den ytterste
påmonteres tappekran. Ytterbøtta og lokk isoleres med isloasjonsmatter (slike som legges under tregulv feks) og gaffatape. I tillegg tenkte jeg å lage masse hull i et sekundært bøttelokk
som legges på toppen av bøtta under utskyllingen for å fordele skyllevannet over hele maltklædden. Trenger vel en kjøleboks evt ei isolert gjæringsbøtte ekstra til skyllevann.
Kan dette funke? Lurer også på om det er en smal sak å montere de tappekranene i plast som selges på bryggebuttikker på bøtta. Er det bare å lage hull og smekke de på, eller trenger man pakninger etc??

Takker for svar
 
Utstyret er enkelt, men skulle fungere helt fint!
Du trenger pakninger, men det klipper du til av et flak ovnssilikon, kjøpes på f.eks ClasOhlson, Jernia eller lign. Det er mulig du bør ha noe slags stoppskiver, ettersom selve flensen (kanten) på kranene kan være bare et par millimeter. Disse skal jo klemme pakningene tight inntil bøtteveggen.
 
Mitt første bryggeri var bøtte i bøtte.
Brukte ei gjæringsbøtte og en 25 liters vanndunk.
Skar toppen av vanndunken og boret ca 100 hull Ø 3 mm.
Når dunken var puttet nedi bøtta var det klaring i mellom med plass til en hevert.
Varmet vann i en 32 liters alukjele.
På toppen av maltsenga la jeg en isboks med ca 50 hull Ø 3 mm.
Skyllevannet ble auset over fra kjelen til meskekaret med et litermål.
Silte av ved hjelp av hevert ned i en annen gjæringsbøtte.
Brukte slangeklemma på hverten til å regulere strømningen.
Tømte til slutt over fra den andre bøtta til kokekjelen.
Avkjølinga ble gjort med en kjølespiral 5 m Ø 10 mm.
I ettertid har det blitt varmtvannstankbryggeri av delvis eget design.
Egil B.
 
Glemte å presisere at meskinga foregikk i silkaret.
Dette ble isolert med et liggeunderlag, og et ullteppe.
Egil B.
 
Lurer på om det også går an å lage større hull i den innerste bøtten (med hullsag på 2,54 cm f eks) og så bruke en finmesket sprutrist fra Clas/Jernia over det f eks. så at man slipper å borre ørtentusen hull:

341441_5809_G_2007-06-29_103332_272.jpg
 
Eduard skrev:
Lurer på om det også går an å lage større hull i den innerste bøtten (med hullsag på 2,54 cm f eks) og så bruke en finmesket sprutrist fra Clas/Jernia over det f eks. så at man slipper å borre ørtentusen hull:

Jeg mener å ha sett bilde og beskrivelse av et slikt opplegg før. Vil tippe at det skal fungere fint.
 
Det går helt sikkert an å gjøre det på den måten også.
Når jeg ser hvor mange forskjellige løsninger det er på det problemet, så ser det ut til at det meste fungerer.
tradisjonelt ble det brukt trepinner og halm, eller einerkvister.
Noen bruker en grovmasket sekk.
Noen bruker en nettingsrømpe, og et rør.
Noen bruker silmanifold av kopper-rør.
Andre bruker silplate av ulike materialer.
Sjøl bruker jeg ei vanlig damprist fra COOP.
Den kostet meg 39 kroner, og er i rustfritt stål.
Fungerer perfekt i bunnen av en gammel varmtvannstank.
Egil B.
 
Fungerer helt fint det som Eduard skriver om, de første bryggene mine ble laget på et slikt utstyr bare det at jeg skar ut  mesteparten av bunn i det innerste spannet å skrudde fast damprista.  Isolerte med to lag med billig liggeunderlag fra Rema og gaffatape rundt og til slutt en sovepose på toppen, mista bare ca en grad under meskinga og var fornøyd.  Så leste man på Finn at det var en som solgte et Rims anlegg og dermed tok utstyrsdjevelen tak og dermed var handlinga i gang! 
Mye som er kjekt å ha har jeg erfart og at det skal avta har jeg insett ikke kommer til å skje!
 
takk for feedback. Da har jeg en ide om hvordan oppsettet blir.
Jeg skal også skaffe en større kjele. Så de hadde en slik hyttekjele i aluminium med tappekran (30 liter) på Jernia til en billig penge.
Er dette bare skit, eller kan en slik benyttes til koking av vørter? Skjønner selvsagt at stålkjelene er bedre, men prisen er jo også deretter.

Takker for svar
 
Øyvind R skrev:
takk for feedback. Da har jeg en idé om hvordan oppsettet blir.
Jeg skal også skaffe en større kjele. Så de hadde en slik hyttekjele i aluminium med tappekran (30 liter) på Jernia til en billig penge.
Er dette bare skit, eller kan en slik benyttes til koking av vørter? Skjønner selvsagt at stålkjelene er bedre, men prisen er jo også deretter.

Takker for svar

Den er sikkert brukbar, i hvert fall hva gjelder materialet den er laget av. Selv bruker jeg en 33-liters aluminiumskjele som jeg monterte gjennomføring og kuleventil på. Funker som en drøm. En annen sak er at jeg nå også har en 15-gallons (57 l?) kjele i rustfritt stål, men den er nok litt i største laget for normale brygg. Jeg kjøpte forresten også en rustfri stålkjele ("hyttekjele") på 22 liter fra Jernia i fjor høst. Der datt krana av så fort jeg forsøkte å skru den løs... Får håpe kvaliteten på "din" Jernia-kjele er bedre. Jeg monterte tilsvarende halvtoms gjennomføring og kuleventil fra Biltema på min Jernia-kjele.
 
takk for feedback. Da har jeg en idé om hvordan oppsettet blir.
Jeg skal også skaffe en større kjele. Så de hadde en slik hyttekjele i aluminium med tappekran (30 liter) på Jernia til en billig penge.
Er dette bare skit, eller kan en slik benyttes til koking av vørter? Skjønner selvsagt at stålkjelene er bedre, men prisen er jo også deretter.

Takker for svar
De er nok litt små, men på rema i bergen har jeg sett hyttekjeler på 22liter med kran til den latterlige sum av 89kroner. Går ann å sjekke nærmeste rema, er jo mulig å bruke to?
 
Tilbake
Topp