Varme element til Keezer og kjøleskap

lmb

 
Jeg bygger en Keezer (300L) og et har et kjøleskap som skal brukes til gjæring. Kommer til å bruke STC-1000 på begge enhetene. Hva bør jeg bruke som varme element?

Jeg syntes kanskje frostvakt er litt voldsomt til dette formålet? Vurderer enten varmeplate fra petit (finnes det noen ebay knockoff?) eller en keramisk varme pære som brukes til reptiler,. Er det noen som har erfaring med slike type pærer til dette formålet?

På forhand takk,

Lars
 
Jeg brukte varmepære. Fungerte strålende inntil den pajet.

Bruker vanlig lyspære, gamle typen. Har lagt over aluminiumfolie, siden jeg bruker plastspann til gjæring.
 
Jeg brukte glødepærer før, og det var nok effekt til å holde varmen også gjennom vinteren. Ulempen var at pæra gikk i ny og ne, og ølet ble kaldt.

Nå bruker jeg en frostvakt, og det fungerer veldig bra. En varmepære vil helt sikkert være nok.
 
Jeg ser ulempen med pære, spesielt hvis den går når øl står til gjæring. Blir ikke frostvakten veldig fort varm? hvordan virker det med prosessoren til fryseren? mye av og på?
 
Kanskje bruke et system der kjøling kan slåes av fx. på vinteren.
Et stort element ala oljeovn vil ha mye restvarme etter at den er avslått, forsåvidt vanlige panelovner også, ikke bare teori men også egen erfaring.
Små elementer for styreskap etc. er kanskje best og ryker ikke så ofte som lyspærer, finnes masse på ebay.
 
Jeg bruker en 200W frostvakt, og hadde problemer med at den varmet for mye. Etter ovnen var avslått fortsatte temperaturen å stige til kjølingen slo inn. Løsningen min var å redusere effekten til 100W ved å sette en diode inn i serie med ene lederen inn til frostvakta, og nå fungerer det utmerket.
 
Et lite varmeelement er nok mer holdbart enn glødepære, men hvis du går for sistnevnte, kan du jo for eksempel bruke to pærer i parallell, for å ha en viss effekt selv om en av pærene ryker.
 
[quote author=Oddvar Demmo .
Små elementer for styreskap etc. er kanskje best og ryker ikke så ofte som lyspærer, finnes masse på ebay.
[/quote]

Har du en link på Ebay til et slikt element? Er ikke helt sikker på hva jeg skal søke etter.
 
For Keezeren er det kanskje ikke noe behov å ha et varme element? Om det svinger en grad har det kanskje ikke så mye å si for corny fatene?
 
Tilbake
Topp