Starte med 20l eller 50 l Braumeister ?

Hei

Har lest igjennom en del emner her og vurderer å kjøpe en speidel 50l, isteden for å begynne på 20l. Har da kommet fram til noen punkt ut fra hva som er fordeler og ulemper. Håper noen som har erfaringer kan svare meg.

50 L:

Kan brygge både større og mindre batcher (hvis en handler det minste malt røret samtidig.)
Slipper å tape penger på å selge 20 l for å oppgradere til 50L
Kan være flere sammen som brygger,deler og drikker ølet

20 L:

Billigere i innkjøp
enkelt å bruke


1. Egentlig så ligger favøren til 50L hvis en da kommer til å brygge litt. Er dette noe som andre har erfart også når de først har handlet 20L også gått over til 50 L?

2. Har også et spørsmål om hvor stor effektbehov en trenger på 50L, ser det er besvart at 20L klarer seg med en 10A kurs. Klarer enn seg da med en 15A kurs for 50L hvis en har en kjøleskap i tillegg på kursen ?

3. Skal begynne på scratch, så har satt sammen følgende liste over behov til å kjøp av utstyr. Gi gjerne tips til andre ting en må/bør ha. 
 
  50 L Braumeister ?
  Kort maltrør
  Gjæringbøtte 60 l X 2
  Hevert
  Silduk i stål (følger dette med eller må en ha flere av disse for bruk til både 50L og kort maltrør)
  Flaskevasker
  Desinfiseringsmiddel (ser det er et stoff som heter san etellerannet)
  Kjøler for speidel
  Flasker (lokal nærbutikk :)
  Korker og korkemaskin

4. Ser at petit og vinsenteret selger disse i norge og at det er ca 2000,- billigere for 50 l hos vinsenteret. Ser mange anbefaler petit men finner ikke så mye på vinsenteret. Er det noen som har erfaring med vinsenteret ??

Håper på mange gode svar til en nybegynner :)

Easybrew
 
Hva skal man starte med? Selv valgte jeg å starte med en 50 liter da jeg har en øltørst familie og dårlige venner. Riktignok startet jeg ikke med Speidel - det ble en del brygg med BIAB først.

Valget mitt ble altså gjort på bakgrunn av at jeg kunne brygge større volum samt at jeg hadde fleksibiliteten med kort maltrør til å brygge mindre batcher. Da anså jeg det som gunstig at det er 3200 watt effekt og teorien (jeg har enda ikke brygget små batcher) er at disse skal gå raskere enn med en 20 liter.
Jeg har ikke håndtert en 20 liter, men synes det går greit med 50 literen når jeg skal vaske og skylle.
Maltsylinderen kan være tung å få opp når du brygger fullt volum - jeg fant ut jeg måtte stå på en gardintrapp for å få kraft nok til å dra opp maltrøret

Hva trengs av utstyr ellers? Alt du trenger til mesking og koking av øl har de med Speidelen. I tillegg trengs en del utstyr. Selv kjøpte jeg starpakken de har på Bryggselv og har kjøpt flere gjæringsfat underveis. Jeg har valgt å holde meg på gjæringskar på rundt 35 liter - de er lettere å flytte enn en 60 liter. Man bare splitter batchen. Det gir også mulighet for å teste ut forskjellige gjærtyper på samme brygg.

Flasker kan man kjøpe nye eller man kan samle eller man kan gå til kolonialen og høre om man får kjøpt vanlige ølflasker (for panten). Desinfisering er bra å gjøre med StarSan. Til vasking bruker jeg selv kaustisk sodaog/eller klor. PWB er et godt alternativ - jeg har bare ikke somlet meg til å kjøpe det.
 
Jeg vurdere også Speidel, men det ligger langt fram pga pris. Personlig heller jeg mot 20-liter'n og heller brygge oftere.

Tips til utstyr: Kjøp fatanlegg først som sist og heller supplere med flasker; spesielt hvis du går for 50-liter'n. Du verden så mye enklere bryggelivet ble med fat.
 
I forhold til mindre gjæringspann så ser jeg fordelen når du nevner det her :)  :yes:, 3200 watt ja, da går det å brygge på 15A. Men jeg må sikkert dra ut kontakten på kjølskapet eller satse på at kompressoren ikke går da.

I forhold til fat så har jeg handlet 2 fat på kjøp og salg forumet her :)

Mvh
Easybrew
 
Hei,

Jeg brygger på en Speidel 50.
Bruker (til nå) konsekvent kort maltrør og brygger 21l batcher.
Veldig greit å tilpasse batchen til et fat så slipper jeg å styre med flasker.
Trenger jeg flasker, fyller jeg bare fra fatet med Beergun.

Jeg gikk klart for 50 literen pga raskere oppvarming, bedre pumpekapasitet og redundans med tanke på to pumper samt mulighet til å øke kapasitet ved behov.

Når det gjelder vinsenteret har jeg liten erfaring men kan bare si at maken til kundeservice som jeg har opplevd hos OlaB/Petit har jeg tilgode å oppleve et annet sted.
Har hatt noen problemer som tildels var min egen skyld og Petit har stilt opp 100%.
Hadde jeg skulle handle Speidel igjen hadde jeg ikke vært i tvil hvor den skulle kjøpes!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 
50 literen har også noe bedre effektivitet enn 20-literen.

Jeg har 20-litringen, men angrer litt på at jeg ikke gikk for 50. Trodde også jeg heller skulle brygge mindre bacther oftere, men så viste det seg at tiden ikke strekker til...  Kombiner det med tørste venner, kolleger, og familie og 20 liter blir plutselig veldig lite...

Eneste ulempen med 50 literen er at man gjerne må bytte truse etter å ha løftet malt-røret. Røret med malt er ikke så tungt i seg selv, men det vil dannes et vakum når man forsøker å løfte den. Det vil da bli spesielt tungt dersom maskinen står på en benk eller lignende. Står den på gulvet kan man derimot løfte litt med lårmusklene og.

Hvis man ikke har taljer i taket osv. er 50-litringen et greit alternativ til medlemskap i Elixia ;) 
 
Å løfte opp fult maltrør i 50 litern er en smal sak. Står på stol med en fot på benken, som ikke er spes høy, som speideln står på og løfter uten problem. Litt ekstra kraft når vakum slipper så er det gjort. 

Egentlig mer stress om man løfter røret for høyt, da kommer senterrøret ut av hullet, noe som er kinki å treffe igjen pga tyngden.
 
Jeg gikk for 50L når jeg byttet fra BIAB. Har brygget 2 ganger så langt og er svært fornøyd så langt.

Kjøpte med det lille maltrøret, men innser nå at jeg kommer nok ikke til å bruke det med det aller første, for det er nok like mye arbeid og tar like lang tid å brygge 50 liter øl som 25 liter øl.

Jeg har montert en krok i taket som jeg fester en talje i, og det er jeg veldig glad jeg gjorde. Det gjør det hele enklere, i alle fall hvis man skal brygge alene. Har ikke prøvd å brygge uten taljen, men har løftet på fullt maltrør uten den og har konkludert med at jeg har veldig sansen for taljer :)

Deler batchen på 2 gjæringskar, slik at jeg enkelt kan flytte de inn og ut av fryserne.

Silduken som er med kan brukes i både det store og det korte maltrøret, så det trenger du ikke flere av.
 
Vel, hver gang jeg løfter opp maltrøret på min 20 l Speidel er jeg glad jeg ikke har 50 literen.
Brygger på kjøkkenet og har ikke lyst på en krok til talje i taket.
 
Har du intensjoner om å brygge med andre, dele batchen, og være spandabel med familie og venner er 50 literen eneste alternativ..

Eneste problemet med å løfte maltrøret er som nevnt lengre opp, om du løfter det av midtstolpen.. Da blir det pes.. Og gjerne en del søl..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
hvis ting ligger til rette for det tror jeg absolutt jeg ville gått for 50 literen selv om det er litt mer håndtering, man har tross alt flere muligheter, raskere oppvarming, doble pumper og prisforskjellen er ikke enorm.

Jeg gikk selv for 20 literen pga da hadde jeg ikke behov for elektriker. Jeg tror (ikke helt sikker) 50 literen bruker komfyrstikk, den klarer seg med 16a sikring, men ikke 10 så i mitt tilfelle ville det medført elektrikerkostnad i tillegg. Er ikke det en issue ville jeg gått for 50 liter og bestilt med kort maltrør.
 
Hei

Da er handelen gjort og 50 l på vei, venter med å bestille kort maltrør til jeg ser at jeg har behov for det. Ser for meg at kompisene mine gjerne hjelper til å drekke øl :)

Ble petit som ble valgt som levrandør som også er raske å svare på spørsmål fra en nybegynner.

Imens jeg har grublet på hva jeg skulle kjøpe, har jeg vært med en annen kompis på brygge dag med en annen løsning(brewster). Det var jo gøy :) likte prøvesmakingene av alle tidligere batcher han hadde laget. Mye godt der og svært hyggelig stemning etterhvert utover kvelden .. Utfra det jeg opplevde der så er jeg glad jeg har bryggevennlig kone som er glad i øl.

Ser også ut som jeg hopper rett på fat også tar jeg etterfylling på flasker fra fatene.

Takker for alle gode svar jeg har fått i tråden

Mvh
Easybrew
 
Riktig trivelig lesning! Jeg rives mellom valgene BeerBrew60 og Speidel50. Det er prisen som er den store stygge ulven hos meg. Eneste trøsten jeg finner er at Speidelen holder seg godt i pris. Å det ser ut til at den holder seg godt sammen med eieren også, for det er jammen ikke mange brukte til salgs iløpet av året.
 
Shons skrev:
Riktig trivelig lesning! Jeg rives mellom valgene BeerBrew60 og Speidel50. Det er prisen som er den store stygge ulven hos meg. Eneste trøsten jeg finner er at Speidelen holder seg godt i pris. Å det ser ut til at den holder seg godt sammen med eieren også, for det er jammen ikke mange brukte til salgs iløpet av året.

Jeg var selv usikker, og fant en speidel 50 på finn til 19000 med en del utstyr. Den var brukt til mange brygg . Dagen etter var den fjernet fra finn. Da bestemte jeg for å kjøpe en ny siden jeg da viste at den var ny og full garanti. Såg også at det ikke er problem å selge den hvis enn finner ut at en bruker den for lite.

Fikk også tips fra en kompis som har en billigere løsning men med alle modifiseringer m.m, så er det ikke langt unna en speidel. Han ville hoppet rett på speidel hvis han skulle begynt på scratch . Så etter å trålet forumet + denne tråden gikk for speidel 50. Andre venner bruker samme beløpet for sine hobbyer og det følte jeg forsvarte min investering . Men ja, svir litt i pengepungen når en svir avgårde såpass, men tror jeg får det igjen iform av mange gode brygg og sosiale bryggedager :)

Mvh
Easybrew
 
Easybrew skrev:
Shons skrev:
Riktig trivelig lesning! Jeg rives mellom valgene BeerBrew60 og Speidel50. Det er prisen som er den store stygge ulven hos meg. Eneste trøsten jeg finner er at Speidelen holder seg godt i pris. Å det ser ut til at den holder seg godt sammen med eieren også, for det er jammen ikke mange brukte til salgs iløpet av året.

Jeg var selv usikker, og fant en speidel 50 på finn til 19000 med en del utstyr. Den var brukt til mange brygg . Dagen etter var den fjernet fra finn. Da bestemte jeg for å kjøpe en ny siden jeg da viste at den var ny og full garanti. Såg også at det ikke er problem å selge den hvis enn finner ut at en bruker den for lite.

Fikk også tips fra en kompis som har en billigere løsning men med alle modifiseringer m.m, så er det ikke langt unna en speidel. Han ville hoppet rett på speidel hvis han skulle begynt på scratch . Så etter å trålet forumet + denne tråden gikk for speidel 50. Andre venner bruker samme beløpet for sine hobbyer og det følte jeg forsvarte min investering . Men ja, svir litt i pengepungen når en svir avgårde såpass, men tror jeg får det igjen iform av mange gode brygg og sosiale bryggedager :)

Mvh
Easybrew
Se der ja, nå ble det jo enda lettere å holde seg i skinnet.. Jeg har drevet en del med bil og motor! Men pga. Tidsmangel (samt mangel på ønsket mengde kroner etter huskjøp) prøver jeg å avvikle/redusere det til et minimum. Har akkurat avtalt salg av en motor til den nette sum av kr. 20.000. Disse pengene skulle jo dekke de 2 gjæringskarene som kommer til jul samt en traktor til snøen kommer. Men, når det nå i skrivende stund kom en mail fra Bakke Brygg om at de har Speidel 50L til samme pris som petit.. Jaa, da spøker det altså for en Trondheimstur når jeg får føttene på landjorda, så får jeg bite kinn å spekulere hardt de 15 mila til byen. Ev. Ombestemme seg å hore bort noen kroner på NØ sine godbiter.. :)
Nei, nå sliter jeg...
 
Tilbake
Topp