Brygge i leilighet

Hei! Har tenkt litt på brygging i leilighet.

Jeg har ei leilighet på overkant av 50kvm, og det er mulig at noen av medstudentene mine og er interessert i å brygge litt. Problemet er gjæringa. jeg har bare 3 steder jeg kan ha noe slikt stående, det er enten i rommet som er delt stue/kjøkken, badet, eller soverommet. Problemet med dette er slik jeg kan se det, lukta som eventuelt danner seg. Lukter det veldig mye under gjæringsprosessen? Vil lukta sette seg i klær etc?

Håper noen har gode og hjelpsomme svar på dette :)
 
Jeg opplever heller ikke noe til lukt.

Jeg brygget for noen år siden endel billig europris vin (billig fyll) og dette gav fra seg endel lukt derimot.

Skal jeg lukte noe særlig fra øldunken må jeg stikke nesa helt oppi gjærlåsen og lukte mens jeg presser på dunken.
 
En noe fruktig aroma rundt dunken er vel ikke å forakte ;D. Dette kalles bryggeriparfyme :skitbra:

(Det lukter som regel lite fra dunken under gjæring)
 
Det lukter svært lite, om du ikke trykker på lokket for å få ut alle godluktene. Det du må være påpasselig med er gjæringstemperatur! Kjøp temperaturføler fra Clas Ohlson

Sent from my HTC Desire C using Tapatalk 2
 
Lukter ikke under nevneverdig under gjæringa, men kan lukte litt humle og malt under brygginga. Forsvinner kjapt, og har ikke merket at det lukta setter seg i klær eller møbler.
 
Perfekt! Da er det bare resten av begrensningene knyttet til koking iom at jeg må gjøre det på komfyren. Blir nok også ekstraktbrygging...
 
ictys skrev:
Vil tro temperaturen er ett større problem en lukt  :)

Ja 100% perfekt temperatur vil nok være vanskelig å oppnå. Hadde jeg hatt plass skulle jeg fiksa gjæringsskap, men det har jeg desverre ikke mulighet til uten at det ser ut som om at jeg bor i et hjemmebryggeri.. :p Soverommet får duge til gjæringa, det er ganske kaldt der siden det ligger under bakkenivå. Får prøve med en STC og en liten varmovn?
 
caap86 skrev:
ictys skrev:
Vil tro temperaturen er ett større problem en lukt  :)

Ja 100% perfekt temperatur vil nok være vanskelig å oppnå. Hadde jeg hatt plass skulle jeg fiksa gjæringsskap, men det har jeg dessverre ikke mulighet til uten at det ser ut som om at jeg bor i et hjemmebryggeri.. :p Soverommet får duge til gjæringa, det er ganske kaldt der siden det ligger under bakkenivå. Får prøve med en STC og en liten varmovn?

Det finnes varmetepper og -plater du kan pakke inn eller sette gjæringskaret på. Og blir det for varmt, kan en våt t-skjorte hjelpe på å holde temperaturen nede.
 
I beg to differ! All-grain er meget mulig på komfyr, jeg brygger på en knøttliten hybelkomfyr der platen jeg bruker er 1500W, 10-12 liters batcher. Du kan godt lage større batcher også om du ønsker og har litt mer futt på en plate enn jeg har! Kan du brygge ekstrakt på en komfyr kan du også brygge like store batcher med BIAB-metoden.
 
Hoy,

Er i omtrent samme situasjonen selv. Jeg lar gjæringskarene stå på stua. Er som regel ikke optimal temperatur, men det får gå sin gang. Har dårlig plass på soverommet, og så syns jeg ploppingen er plagsom å høre på når jeg skal sove. Ellers i døgnet er det helt topp lyd.

337_Gj_rl_s_med_r_d_hette_og_propp_3.jpg

Denne bråker mye.

379_Gj_rl_s_stor_med_propp_1.jpg

Denne er nesten lydløs.

231_Super_gj_rl_s_stor_type___duplex___1.jpg

Har ikke testet denne, men regner med at den også er stille.

Bildene hentet fra byggselv.no

Lukt har jeg ikke lagt merke til.

David...
 
Skal du "kopiere" et spesielt øl kan temperatur under gjæring være viktig, men du verden så mye godt øl du kan brygge uten superkontroll på gjærtemperatur.  :biersmile:
 
geokri skrev:
Merkelig, jeg kjenner godt med lukt fra dunken når det stormer som verst de første dagene

Kommer litt ann på gjærtype og humlemengde syntes jeg. Lukter ikke veldig digg når jeg lukker opp kjøleskapet når jeg gjærer med wlp German pilsner

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Lukta av brygging er lukta av glede. Det lukter mest på selve bryggedagen. Hvis boblelyden i gjærlåsen er et problem, ikke bruk gjærlås. Legg en foliebit over hullet i lokket på fjæri gsdu ken og sett gjærlås på først etter noen dager, når stormgjæringen har lagt seg. Ang. Brygging på liten plass: Where there's a will, there's a way!
 
Jeg tenker mer og mer om brygging at det er viktig å starte enkelt også bygge opp ut fra muligheter, vilje og økonomi
 
Tilbake
Topp