Haandbryggeriet Dobbel Dose IPA

Har ikke oppskriften, men en kjapp titt rundt på nettet forteller litt dersom du ønsker å forsøke deg på en oppskrift:
- Det er en Dobbel / Imperial IPA.
- Malten er Maris Otter, hvete og krystall (sikkert i flere varianter)
- Farve 22 EBC
- Bitterhet: 90 IBU.
- Er ihht Haandbryggeriet's info humlet med Europeisk humle.
- Ihht RateBeer er det brukt amerikansk bitterhumle mens smak & aroma er Fuggles & Styrian Goldings
 
Var på omvisning der i høst, og fikk noen doble doser. (Kanskje en dobbel for mye, men det er en annen sak  :yes:)

Det var en god porsjon Cascade fikk jeg vite.
Er også meget interessert i å brygge slikt øl. Utrolig godt for oss humlehuer!  :skitbra:
 
Noen her kjenner sikkert noen på Haandbryggeriet - hva om vi ber dem fint om en oppskrift, gitt at Nøgne Ø har "donert" sin IPA oppskrift til i allefall min glede det siste året...?
 
Beklager vis det er galt å vekke til live gamel tråd men...... :namnam: :sikle

Jeg ble utrolig imponert over dette ølet og kunne tengt meg å brygget noe i samme gate ikke klone men...
Jeg syntes dette ølet var utrolig lett drikkelig til å være så sterkt ikke hint til alkohol og akurat så lite bitterhet som jeg liker. og selvfølgelig enormt mye humle aroma, jeg fikk nesten følesen av at de hadde slengt i all humla på slutten av koke tiden og nermest ingen ting fra start. Stemmer det?

Er det noen som har prøvd seg på noe lignenede?
Og her blir vel valg av gjær og temperatur styring meget viktig eller?
Og mesken her er det vel bare første avrenning som brukes, eller gjør man en dobbel mesk (bruker første avrenning isteden for vann til neste mesk)?
 
Jeg tipper tørrhumling i tillegg, virker som om det er trikset på mange av IPAene (og APA-ene) jeg har smakt som virkelig sparker fra seg på aromafronten.
 
Må vekke denne til live...

Noen som har funnet noe mer info om denne? Lurer først og fremst på hva slags humle det er. Trenger en god ipa til vinteren!
 
Dessverre er Haandbryggeriet ikke som de fleste andre craft brewers. De opplyser ikke en dritt om du spør.
Her må vi nok bare prøve oss frem.
Hvis man sammenlikner med Two Captains er den mye mindre bitter, og at den inneholder 9% er ganske utrolig. Det finnes ikke alkoholsmak i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp