Naboklage...

tomaanen

Norbrygg-medlem
Har satt opp en Speidel 25l i fyrkjelleren i bygården hvor jeg bor. Men har nå litt problemer med naboene, som ikke er tilhenger av lukten denne aktiviteten fører med seg. Er det noen som har noen tips om hva man kan foreta seg under bryggeprosessen (mesking og koking) for å minimere lukt? Jeg ser at Petit selger en hatt i kobber til 2 laken, og at man sikkert kan sette et fleksibelt rør på dette, og føre røret ut av vinduet. Er det noe annet man kan gjøre?
 
Kan ikke skjønne at du får klager på det, alle som har vært innom min leilighet mens jeg har brygget har kun kommet med kommentarer som havregrøt og nystekte kjeks.
Litt mer funky når man starter med humle tilsettingene, men fortsatt langt unna hva som kan karakteriseres som sjenerende lukt :) Snakket med styre og fått de til å svinge innom under et brygg.
Dette lukter jo langt mindre enn feks fårikål og lutefisk som folk starter med nå om dagen.
 
Kobberhatten med rør ut funker bra, bruker det på min Speidel og nå er det minimalt med damp/lukt inne boden som eg brygger i, så løp å kjøp..
 
Jeg satte opp en ventilator over min speidel i kjelleren og kjørte avtrekket i pipa/ventilasjonskanalen.
Fruen er ikke særlig begeistret over bryggelukten, men dette hjelper på.
 
Tilbake
Topp