Prosjekt Kelvinator Kegerator

Satt på finn.no er sent nattskift på jobb hvor jeg lette etter et kjøleskap jeg skulle gjøre om til gjæringsskap. Fant flere kandidater men når jeg kom over et Kelvinator kjøleskap fra 1940-tallet glemte jeg umiddelbart hele gjærinsskapet, her skal det lages kegerator! Tok kontakt og skapet var fortsatt til salgs men selger skulle på ferie på lørdag morgen, nå var det natt til fredag. Heldigvis hadde jeg hjemreise fra jobb fredag formiddag så fredag kveld var jeg den lykkelige eier av et Kelvinator kjøleskap. Skapet trenger litt pleie men det fungerer utmerket! Har startet det opp og det ble fort kaldt samt at det lager lite lyd, høres ut som en katt som maler.

Planene er å demontere så mye det lar seg gjøre, pusse og sparkle utvendig, montere to kraner og driptray på døra og rengjøre det innvendig. Innvendig er det en del sprekt plast og litt detaljer som mangler så her vil det nok aldri bli spesielt pent, men skal gjøre mitt beste for at utsiden skal se bra ut hvertfall. Håndtaket til døra må også festes, her må jeg nok få sveiset litt.

Status pr i dag er at døra er demontert, starter jobbinga på den så begynner jeg på selve skapet etter det. Litt ugreit med slike prosjekter når man bor i leilighet men skal nok komme i mål fordet.

Blir nok ikke daglige oppdateringer her men lager en tråd som et lite spark bak på meg selv for å holde fremdriften i gang.
 

Vedlegg

  • IMG_2327.jpg
    IMG_2327.jpg
    1 MB · Sett: 1.120
  • IMG_2326.jpg
    IMG_2326.jpg
    1,5 MB · Sett: 1.118
  • Bilde.jpg
    Bilde.jpg
    700,8 KB · Sett: 1.107
Sjalusien traff meg som et knytteneveslag i magen, det der kjøleskapet kommer til å se helt fantastisk ut!

Håper jeg kommer over noe lignende en dag, og ikke lenger bor på en 23 m2 hybel slik at jeg faktisk har plass til det.
 
Beklager at det har vært lite oppdatering her, har vært mye jobb samt at jeg har innsett at prosjektet blir litt større enn jeg først så for meg. Men når jeg kom meg hjem fra jobb i går lå det en hentelapp i postkassa. Fikk hentet pakken i dag og der lå det blandt annet to Perlick 525SS med shanks og et driptray. Dette gjorde noe med motvasjonen så i dag har jeg demontert kjøleskapet. Nå har jeg kjøleskapet i  fire hoveddeler: ytterskap, innerskap, kjølepakke og dør samt mye smådeler! Har til nå holdt på i kjellern på blokka men nå er alt demontert slik at jeg kan ta en og en del opp på verandaen for å jobbe på det der.

Er en del overflaterust innvendig på steder som ikke er synlig når skapet er montert. Dette tenkte jeg å pusse og lakkere selv. Utvendig tenkte jeg å pusse og sparkle selv men lurer på å få det lakkert av noen som vet litt mer om sånt enn meg.

Er også en del plastdeler innvendig i skapet som er sprekt som trenger litt kjærlighet. Har ingen ambisjoner om å få det perfekt innvendig men får se etterhvert som prosjektet skrider frem hvor mye jobb jeg legger i det innvendige.

Kommer til å legge ned flere timer arbeid i dette enn jeg først så for meg, men synes det er morsom jobbing. Har lite erfaring med plate/karosseriarbeid så er mye å lære her  :skitbra:
 

Vedlegg

  • bilde-5.JPG
    bilde-5.JPG
    378,7 KB · Sett: 505
  • bilde-6.JPG
    bilde-6.JPG
    264 KB · Sett: 497
  • bilde-7.JPG
    bilde-7.JPG
    406,2 KB · Sett: 491
Du bytter ut isolasjonen innvendig?

Hvis det er til trøst får du et fantastisk flott ølkjøleskap som du vil få mye skryt av!
 
Jeg bytter ut isolasjonen innvendig ja. Når jeg først skulle gå all out så tar jeg ut isolasjonen og fjerner rust innvendig også. Takk for oppmuntrende ord, har fortsatt en laaang vei foran meg, men får ta en del av gangen så blir det nok kald øl på tapp her etterhvert også  :godtoel:
 
Tilbake
Topp