Ny og bedre (?) kjølespiral

Er ikke helt fornøyd med tiden det tar å kjøle ned vørteren med den medfølgende kjølespiralen til bb30. Vurderer å lage en ny kjøler i kobber som også er lengre enn den som følger med, men lurer på hvor mye tid det er å spare. Noen som har prøvd det og kan dele erfaringer ang tid, lengde og diameter?
 
Jeg tok en hel rull: 25 meter med kobber for å lage min kjølespiral.
Dene kjøler 25 liter værter fra 100 grader til 20 grader på ca 10 min.
Bor i Nordnorge, og har brønn fra bakken som holder 7 grader året rund, så dette korter sikkert litt ned på kjøletiden.
 
25 meter? Det var heftig. Hadde ikke trodd jeg hadde fått plass til så mye kobberrør, men 10 min nedkjølingstid er jo mer som jeg hadde håpet på så nå må det handles kobber...
 
Nå er det mulig jeg er på tynn is her (lenge siden jeg har studert termodynamikk  :jaha:)
Men skal du først dra til med så langt kobberrør er det kanskje en idè å lage 2 spiraler i parallell utenpå hverandre? Grenkoble spiralene i begge ender?  Sparer plass i gryta også.


Nå er jeg spent på hva folk tenker om dette. Er det bare tull?
 
Jeg ville gått for ett langt rør. Skjøter og forgreninger øker faren for lekkasjer. Det er mengden vann du klarer å presse igjennom, og den totale overflaten som avgjør hvor effektiv kjøleren er.

To parallelle kveiler vil senke gjennomstrømningsmotstanden litt, men hvis ikke diameteren på inntaket økes vil det ikke merkes. Du kan øke diameteren på tilkoblingsrøret til selve kjøleren, men røret inn til krana di er det værre å gjøre noe med.

Har selv laget kjøler av 2x5m 10mm rør, med en klemringskjøt på midten. Opplevde lekkasje dro til og dro til uten at det ble tett, til slutt sprakk mutteren og jeg måtte kjøpe en ny skjøt.
Jeg kunne derimot tjent på å sette på ordentlige tilkoblinger. Har bare stukket slangene inn på rørene og brukt slangeklemmer. Dette tåler ikke trykket hvis jeg åpner krana fullt, og det begynner å lekke. Med halvt pådrag på krana kjøler jeg 25l ned til 16 grader på 30 min. Så det fungerer greit nok, men med potensiale for forbedring.

Angrer på at jeg ikke gikk for en 25 m rull, selv om 10m total lengde egentlig holder til 25l batch. Kunne brukt halve rullen og solgt resten til en annen brygger.
Vil du bruke en hel slik rull er det bare å kveile den dobbelt, så får du fint plass.

Eneste er at prisen blir veldig høy. 25m 10mm rør koster 1400,- på Biltema. Masse fine kjølere på e-bay for den summen, også rustfrie.
 
Skulle mene at en dobbel spiral ville gjort susen her, tipper det er det Audun tenker på.

Kobber leder varme mye bedre enn rustfritt, så det vil bli mer effektivt. 5 meter skulle holde i søkk og kav.
 
Jeg prøvde først med 5m. Husker ikke helt hvor lang tid det tok, men konkluderte med at jeg måtte ha 5m til i hvertfall.

Men, kanskje 5m 15mm holder?
Du vil få større overflate og større gjennomstrømning, litt mindre effektiv varmeoverføring p.g.a tykkere gods og bøyingen blir også litt mer krevende.
 
Jeg tolket "Grenkoble spiralene i begge ender" til å kjøre spiralene i parallell ved hjelp av t-ledd eller noe slikt. Det tror jeg ikke har noe for seg.

Her er en fin Rustfri kjøler, koster ca 1000;- levert i Norge.
http://www.ebay.co.uk/itm/New-Super-Efficient-50-Stainless-Steel-Wort-Chiller-/290350368599?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item439a3b0757
 
Dette har vert diskutert 1277 ganger ca. mange korte rør i paralell er tingen, ellers hadde ikke radiatorer/oljekjølere vert bygd så kompliserte hvis et langt rør var bra.
Kjøp gjerne 25 meter 12mm kobberrør men lag minst 2 kjølere og selg den ene :)
Bruker selv 2x5 meter 12 mm og kjøler med røring (røre må du uansett påegn eller annen måte) ca 100 liter på 15 min til lagertemp på en kald vinterdag.
På sommeren er vannet 15 grader og det brygges da ikke lager.
 
Lang kjøler har dårlig effektivitet, det kjenner man på vannet som kommer ut, det er glovarmt til langt uti kjølinga, ikke vits med lang kjøler når halve kjøleren inneholder varmt vann, 2 på 5m funker bedre en 1 på 10m.
 
Det sier vell seg selv at flere rør i parralell er det mest effektive da man får mindre motstand og mere vann igjennom. Lodd skjøtene så er du også garantert for at det ikke blir lekkasjer.
 
Shons skrev:
Kobber leder varme mye bedre enn rustfritt, så det vil bli mer effektivt. 5 meter skulle holde i søkk og kav.

Kobber leder bedre enn rustfritt ja, men så er veggtykkelsen på kobberrørene mye større. Så i sum blir det ganske likt med kobber og stål, kanskje litt bedre med stål i og med at man får større indre diameter og mer vann gjennom kveilen. :)

Edit: her finnes mange fine kjølere til bra priser: http://www.nybrewsupply.com/beer-home-brewing-equipment/wort-chillers.html
 
Oddvar Demmo skrev:
Dette har vert diskutert 1277 ganger ca. mange korte rør i paralell er tingen, ellers hadde ikke radiatorer/oljekjølere vert bygd så kompliserte hvis et langt rør var bra.
Kjøp gjerne 25 meter 12mm kobberrør men lag minst 2 kjølere og selg den ene :)
Bruker selv 2x5 meter 12 mm og kjøler med røring (røre må du uansett påegn eller annen måte) ca 100 liter på 15 min til lagertemp på en kald vinterdag.
På sommeren er vannet 15 grader og det brygges da ikke lager.

Har de 10 meterne koblet sammen til en lang kjøler? Det høres ihvertfall ut til å være mer enn nok for meg, med tanke på at jeg brygger 1/4 så stor batch som deg.
Røre gjør jeg i ett sett, skulle gjerne hatt et system for å lage whirlpool, men har ikke kommet så langt enda.
 
25 meter kobberrør blir faktisk ikke så store kjølern. litt over 30 cm i diameter og ca 30 cm høy, kommer selfølgelig ann på hvor stor avstand du har mellom "kveilene".
Vannet som kommer ut i begynnelesen er vanvittig varmt, men kjøles fort ned når du har full trykk på krana. Hadde ikke byttet ut min kjøler med en på 10 meter i allefall.
Kjøpte kobberkveilen igjennom rørleggerfirma hos grosist uten isolasjon. Kom på under tusenlappen.
 
DanielB skrev:
25 meter kobberrør blir faktisk ikke så store kjølern. litt over 30 cm i diameter og ca 30 cm høy, kommer selfølgelig ann på hvor stor avstand du har mellom "kveilene".
Vannet som kommer ut i begynnelesen er vanvittig varmt, men kjøles fort ned når du har full trykk på krana. Hadde ikke byttet ut min kjøler med en på 10 meter i allefall.
Kjøpte kobberkveilen igjennom rørleggerfirma hos grosist uten isolasjon. Kom på under tusenlappen.

Hvilken diameter har du på røret?
 
DanielB skrev:
Jeg tok en hel rull: 25 meter med kobber for å lage min kjølespiral.
Dene kjøler 25 liter værter fra 100 grader til 20 grader på ca 10 min.
Bor i Nordnorge, og har brønn fra bakken som holder 7 grader året rund, så dette korter sikkert litt ned på kjøletiden.

Med 25 meters koparspiral vil eg  tru at du kan greia å kjøla 25 liter frå 100 til 20 grader på adskilleg kortare tid om du har rørsle i vørter medan du kjøler.

Eg har testa dette både med koppar og rustfritt og med ein 25 fot kopparkjølar (med 3/8" - ca. 10 mm rør) så kan ein kjøla frå 100 til 25 grader på 10 minutt og med same dimensjon i rustfritt tok det 11 minutt. 

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,9626.msg92064.html#msg92064
 
Tilbake
Topp