Meget billig humle til salgs

Status
Stengt for ytterligere svar.

Jens

 
Akkurat i disse dager forgår det humleinnhøstning i Bayern. Jeg kjenner en tysk humlebonde og kommer i år til å kjøpe inn et større parti tørkede humleblomster -- rett fra låven, uten fordyrende omvei via den tyske innkjøpsorganisasjonen "Deutsches Hopfenerzeugnis".

Er det noen som er interessert i å kjøpe av meg?

Jeg kan vakumforpakke humlen og sende til Norge (fra Sveits) i ønskede kvanta. Jeg tar 50 kroner per 100 gram, pluss porto.  

Tilgjengelige sorter er:

- Hallertauer Mittelfrüh (4-5%)
- Spalt Spalter (3-4%)
- Magnum (...%)

Alfasyreinnholdet er ennå ikke laboratorietestet, så disse tallene svarer til bondens anslag. (Jeg glemte å spørre om Magnum, men kan komme tilbake til dette ved interesse).

Vennligst gi meg beskjed snarest mulig dersom du ønsker å bestille noe.

Ved større bestillinger kan jeg gi rabatt.
 
Ok, folkens, hyggelig med stor interesse. For at jeg skal kunne holde oversikten over hvor alle varene skal, kan alle dere som bestiller også sender meg en privat melding eller en epost (jens (at) anfindsen.no) med fullt navn og adresse? På forhånd takk!
 
hei nå er jeg ganske grønn nå det kommer til brygging.Hva slags øl sorter blir denne humlen brukt til?
 
Hei!

Både Spalt Spalter og Hallertauer Mittelfrüh er kjente aromahumler og regnes til de tyske edelhumlene. I Tyskland brukes disse humlene overveiende til lagerøl, kanskje fordi det overveidende brygges lagerøl i Tyskland, men også til lys ale, som f.eks. Münchener Helles.

Hallertauer Mittelfrüh har en en mild og fruktig aroma og smak, litt krydret. Fordi den har så lavt alfasyreinnhold, kan man bruke MASSE av den i aromahumletilsetninger.

Spalt Spalter er også fruktig, men er, slik jeg oppfatter den, litt mer frisk og gressaktig. Spalt Spalter skal vistnok være nært beslektet med Saaz-humlen (den klassiske humlen i tsjekkisk pils) og ligner denne i sine egenskaper.

Magnum-humlen er en svært mye brukt bitterhumle verden rundt (rundt 10-12% alfasyre), og er den klassiske bitterhumlen i nær sagt all tysk øl.

Folk med mer kunnskap enn meg må gjerne korrigere meg, men mitt tipp er (a) at magnum-humlen kan brukes som bitterhumle i enhver type øl (og til denne prisen blir dette en billig bitterhumle), og at (b) Spalt og Mittelfrüh kan brukes som aromahumler i de fleste øltyper med et kontinentalt preg. (De er derimot sikkert ikke egnet i klassiske , britiske ales eller i IPA o.l.).

Andre må gjerne utdype dette.
 
Jens skrev:
Ok, folkens, hyggelig med stor interesse. For at jeg skal kunne holde oversikten over hvor alle varene skal, kan alle dere som bestiller også sender meg en privat melding eller en epost (jens@anfindsen.no) med fullt navn og adresse? På forhånd takk!

det skal jeg gjøre nå
 
Jalle skrev:
Hei Jens. Bare lurer på om du har en norsk konto å batale til da jeg kommer til å betale i nettbank.

Jada, det går veldig greit. Alle dere som har bestilt kommer til å få en e-post eller en PM fra meg med bekreftelse. Da oppgir jeg også kontonummer.

PS! Humlen ligger nå til tørk på en låve i Bayern, og jeg vet ikke helt sikkert når jeg får den. Derfor vet jeg heller ikke helt sikkert når jeg får pakket og sendt den heller, men jeg tipper at jeg vil få sendt avgårde sakene innen tre uker.
 
Altså, bare så det ikke oppstår noen forvirring eller nye "sannheter", så er ikke Münchener Helles ale. Det er et lagerøl på linje med pilsener, men ofte litt fyldigere og mindre humlet, i bayersk tradisjon :)
 
Jeg konstaterer bare at Maltbua tilbyr Hallertauer Mittelfrüh blomst for kr. 55 pr. 100 g. Går ut fra at dette blir langt rimeligere enn om man skal betale porto fra Sveits pluss mva i tillegg, i hvert fall om man kjøper for over kr. 200 netto. Er det noe jeg ikke har skjønt her? :attevar:
 
Jeg vil få bedyre at jeg skrev "meget billig" i den gode tro at mine priser ville ligge på ca. halvparten av markedspris. Jeg var ikke da klar over Maltbuas lave pris på Mittelfrüh. For å imøtekomme denne situasjonen, har jeg nå det følgende å si.

1) Humlen jeg selger er smellfersk, rett fra 09-avlingen, noe neppe noen andre norske leverandører har.

2) Responsen på tilbudet mitt har vært overveldende; jeg har hittil fått bestilling på ca 20 kilo humle. Som svar på denne store etterspørselen og for å holde mine priser konkurransedyktige, gir jeg derfor en kollektiv kvantumsrabatt til alle som har bestilt og senker hermed prisen til 40 kroner per hundre gram.

Og til dere som har spurt etter Magnum: Bonden vet selv ikke alfasyreverdien av årets Magnum ennå, men tipper på et sted mellom 10 og 13%. Magnumen høstes først om en ukes tid.

Bestillinger kan forøvrig tas imot i ytterligere ett til to døgn.
 
Takk for hyggelig tilbud!
Jeg ønsker:

1kg haller
0.5 spalt
0.5magnum

por favor! Har sendt deg en mail på det, men for å være helt sikker på å ikke gå glipp av dette gir jeg en lyd her også.
 
Til alle som har bestilt:

Fraktkostnader ser ut til å bli veldig lite avskrekkende. Hvis jeg regner 6 NOK per CHF, får vi følgende priser på Economy:

  • inntil 2 kg: NOK 216
  • inntil 5 kg: NOK 282
  • inntil 10 kg: NOK 348

Dersom pakkene overskrider dimensjonene 100 x 60 x 60cm, kommer et tillegg på NOK 90.
 
Heisan folkens!

Jeg har nå mottatt den tørkede Hallertauer Mittelfrüh'en, vakumert den og pakket den. (Bare vakumeringen tok flere timer). Til dem som KUN har bestilt Mittelfrüh går pakkene avgårde allerede på mandag. De som har bestilt Spalt og Magnum må påregne enda to uker før jeg får sendt sakene.

Når jeg sender en pakke vil jeg, som fast regel, også alltid sende en mail eller PM til pågjeldene person med melding om hva jeg har sendt, totalpris samt et norsk kontonummer for betaling.

Jeg tenkte forøvrig jeg skulle legge inn noen bilder av herlighetene; noen som kan forklare meg en grei måte å redusere billedkvaliteten på (feks ved hjelp av PhotoShop) slik at bildene får en passelig størrelse for Norbryggs forum?
 
Ok, her kommer en test på om jeg mestrer dette med bilder. Her ser dere (forhåpentligvis) en pakke med 17 kilo Hallertauer Mitttelfrüh.
 

Vedlegg

  • Humlepakken.JPG
    Humlepakken.JPG
    72,6 KB · Sett: 332
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp