Hvordan vet dere hvor mangen liter dere har etter koking?

Topic sier det meste. Jeg har ikke noe liter merking på gjæringskaret så jeg er veldig usikker på eksakt hvor mye som er i der, jeg vet det er ca 25L. Jeg brukte beersmith og fikk opp ganske greit hvor mye vann jeg skulle bruke for å få 25L ferdig brygg. Men siden dette var mitt første allgrain brygg så er jeg ikke 100% sikker på hvor mye som fordampet og hvor mye som forsvant i trub osv.

Det kunne vært greit å vite hvor mye som er i karet mtp. hvor mye priming sukker jeg trenger. Det jeg derimot har er merking på omstikkingskaret jeg skal bruke til flasking. Men det betyr jo at jeg må ha i sukkerlaken etter jeg har tappet over ølet. Tror dere at dette går greit viss jeg rører sukkeret forsiktig inn?

Apropos merking på omstikkingskaret, jeg har ett slik fermentation kar fra young's som blir solgt på bryggselv. Jeg sjekket skalaen med vann og den stemmer jo ikke i det hele tatt! Flere som har erfart dette?
 
TommyE skrev:
Topic sier det meste. Jeg har ikke noe liter merking på gjæringskaret så jeg er veldig usikker på eksakt hvor mye som er i der, jeg vet det er ca 25L. Jeg brukte Beersmith og fikk opp ganske greit hvor mye vann jeg skulle bruke for å få 25L ferdig brygg. Men siden dette var mitt første allgrain brygg så er jeg ikke 100% sikker på hvor mye som fordampet og hvor mye som forsvant i trub osv.

Det kunne vært greit å vite hvor mye som er i karet mtp. hvor mye priming sukker jeg trenger. Det jeg derimot har er merking på omstikkingskaret jeg skal bruke til flasking. Men det betyr jo at jeg må ha i sukkerlaken etter jeg har tappet over ølet. Tror dere at dette går greit viss jeg rører sukkeret forsiktig inn?

Apropos merking på omstikkingskaret, jeg har ett slik fermentation kar fra young's som blir solgt på bryggselv. Jeg sjekket skalaen med vann og den stemmer jo ikke i det hele tatt! Flere som har erfart dette?
Vei karet.. vi har skrevet tørrvekt på alle gjæringskar, bør treffe som noenlunde når man da antar at 1 liter vørter er 1kg.
 
Jeg har samme kar i 15-litersstørrelsen og endte opp med å fylle på én og én liter med et litersmål og risse inn nye mengdemål. Ellers er det kanskje mulig å sette gjeringskaret på en badevekt? Må jo være mulig å beregne hvor mye én liter vørter veier før du tilsetter gjæren (antar det ikke er veldig mye mer enn ett kilo ved 20 grader, men om man skal være pinlig nøyaktig er det sikkert mulig å regne det ut mer presist). Selv om en badevekt kanskje ikke vil være helt nøyaktig gir det i allefall et cirka-mål som er bedre enn ingenting ;)

Hvis dette skal brukes til å regne ut mengde primingsukker er det kanskje mer relevant å vite hvor mange liter du faktisk skal flaske (altså minus det som blir liggende av trub og gjær igjen når du stikker om). Dette vet man kanskje bare når man har tappet noen ganger og erfart hvor mye "spill" man får. Jeg har imidlertid bare brygget små batcher (9-13 liter) og tatt mengden øl til flasking litt sånn på gefylen, og selv om man skulle tro at man med så små mengder ville få store utslag med 0,5-1 liter fra eller til har jeg aldri opplevd verken flaskebomber eller flate øl på mine fem brygg.

Jeg tror heller ikke det er noe problem å røre litt rundt etter å ha stukket om og tilsatt sukkerlaken (så lenge det du rører med er desinfisert). Jeg har gjort dette flere ganger for å være på den sikre siden og har ikke hatt noen problemer med oksidering.
 
Takker for svar! Da tilsetter jeg sukkerlaken etter omstikking, setter nye literstreker og til neste gang veier jeg tørrvekten på gjæringskaret. For å sitere en bruker på homebrewtalk:

stir it in gently...not building rockets here

:)
 
Etter mye prøving og feiling har jeg lært meg at med full guffe på komfyren og to grilltennere koker jeg ned 28L til 23L på 60min, og 31L ned til 23 på 90min. Passer seg utmerket til fating så en har litt å gå på med tanke på tørrhumling og denslagens :)
 
Viss noen har dette gjæringskaret stående så hadde jeg satt stor pris på om dere kunne veid det for meg! :)

http://www.bryggselv.no/products/gjaeringskar-30l-med-tappekran-og-gjaerlas
 
Vei karet.. vi har skrevet tørrvekt på alle gjæringskar, bør treffe som noenlunde når man da antar at 1 liter vørter er 1kg.
[/quote]

Påstand:
1liter vørter veier 1,060kg ved OG 1.060 osv..
 
Dersom gjæringskaret ditt er sylinderformet (Ikke skrår utover) er formelen for volum V=pi*radius*radius*høyde. skulle ikke være noe hokkuspokkus å regne seg frem til det for denne gangen:) Dersom det skrår utover er formelen V =((pi*h)/3)*((radius topp*radius topp)+(radius bunn*radius topp)+(radius bunn*radius bunn))

Lykke til:)
 
Tilbake
Topp