Verktøy til tapping av flasker.

Hvor kan jeg få tak i det verktøyet for å tappe på flasker som Hr Ruud viser/ demonstrerer på frokostTV inslaget på NRK? Og evt. finnes det verktøy som heller anbefales til dette? (uten at det koster skjorta)

Rune
 
Heisann!

Var det selve flaskefylleren du mente? Jeg tror de selger dem flere steder, men jeg kjøpte min fra www.morebeer.com i Statene. Søk på "bottle filler". Mens du er der, ville jeg også kjøpt "racking cane" som er det rustfrie hevert-røret, samt slange i riktig dimensjon. De opererer med to  dimensjoner, velg den minste. Den største har diameter som et eksosrør (nesten) :)

Fordelen med dette oppsettet, er at man enkelt kan ta alt fra hverandre og rengjøre, samt at det er lettere å starte hevert-"actionen" når man kan bare fylle slangen med desinfiseringsløsning og sette den rett innpå hevert-røret.
 
Det var den flaskefylleren jeg tenkte på ja! Likte godt den heverten og, så det blir nok ei bestilling over nyåret.

Rune
 
Den fungerer som en pumpe. Drar veske opp i seg, og pumper den vidre inn i heverten. Så går det av seg selv. En av de bedre investeringene. Slipper å knote.
 
Bestillte en flaskefyller hos maltbua. Gleder meg til å flaske denne uke  :)

Jeg kjønner at det er lett å fylle fra bunnen med en fjære men får en fylle flasken helt til 1 cm under opningen?? Jeg antar at fyllingen stopper hvis du drar ut fylleren, og da mangler det vulome øl som fylleren tok i flasken. Kan tenke meg at det er mye..
 
Jeg prøvde den lille flaskefylleren i fra Vin og Bar forrige helg.
Satt gjæringsdunken på kjøkkenbenken, koblet til en slange på kranen, og hadde flaskefylleren i andre enden.
Det gikk utrolig greit å bruke denne, og den absolutt anbefales. Raskt og enkelt, og ikke minst : Lite søl.

Jeg antar at fyllingen stopper hvis du drar ut fylleren, og da mangler det vulome øl som fylleren tok i flasken. Kan tenket meg at det er mye..

Faktisk ikke så mye "svinn" når man tar ut fylleren av flasken, det er ikke store volumet den tar. Prøv med et par flasker så finner du fort punktet hvor du skal stoppe fyllingen.
 
Jeg fyller til flasken er full. Når jeg tar ut flaskebunnsfylleren, så står ølet så vidt opp i halsen. Helt perfekt, spør du meg  :skitbra:
 
Hvis du har samme flaskefyller som jeg, så blir det akkurat like mye headspace i flaskene som på en vanlig 0,33 flaske. Helt perfekt :)  Jeg har vært litt bekymret for oksidering, men i praksis har jeg ikke opplevd det å få det. Muligens fordi CO2 som er igjen i ølet etter primærgjæring kommer ut og fortrenger luften i flasketuten i løpet av tappingen. Og så tar jo gjæren opp noe O2 som en del av ettergjæringsprosessen.
 
Tilbake
Topp