Varme opp kjøleskap i garasje

Skal flytte kjøleskapet jeg gjærer i ut i garasjen og siden det nå begynner å bli kaldt ute trenger jeg en varmekilde for å holde temp oppe. Hva kan jeg da bruke? Er det nok med en lyspære på 40 watt eller må det kraftigere saker til?
 
Heisann

Jeg har et kjøleskap til gjæring i gaaragen. jeg bruker en frostvakt fra biltema (http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-35573/)
inne i skapet. Har koblet opp en stc 1000 hvor jeg bruker kjøleskapet til kjøling og frostvakten til varme. Jeg klarer å holde nøyaktig temp på 30 liter vørter.

Har ikke prøvd sprengkulde, men til nå har det funka supert.
 
To pærer á 20W funker hos meg - men det blir vanskelig å komme over 25 grader (saison) når den verste kulden slår inn (ca -15). Flere faktorer som spiller inn her - størrelse og hvor godt skapet er isolert f.eks... Med frostvakt burde du være greit sikret  :)
 
Hvordan funker det med lyspærer som varmekilde, når ølet ikke skal utsettes for lys? Har selv vurdert lyspære som varmekilde, men ikke funnet noen god måte uten å utsette ølet for lys.
Har også kjøpt meg frostvakt fra Biltema og en UT-200, men frostvakta har termostat som ikke slår inn før temp. er langt under ønsket temp. (13-14 grader). Og ja, frostvakta står på maks.
Dette er visstnok ikke et problem til de som har kjøpt frostvakt tidligere. Kanskje termostat bare finnes på nyere frostvakter?
Skal få noen til å koble ut termostaten, så blir den nok god som gull.
 
Garberg skrev:
Hvordan funker det med lyspærer som varmekilde, når ølet ikke skal utsettes for lys? Har selv vurdert lyspære som varmekilde, men ikke funnet noen god måte uten å utsette ølet for lys.
Har også kjøpt meg frostvakt fra Biltema og en UT-200, men frostvakta har termostat som ikke slår inn før temp. er langt under ønsket temp. (13-14 grader). Og ja, frostvakta står på maks.
Dette er visstnok ikke et problem til de som har kjøpt frostvakt tidligere. Kanskje termostat bare finnes på nyere frostvakter?
Skal få noen til å koble ut termostaten, så blir den nok god som gull.
Dekker lampen med sølvpapir...  Vips, ikkje lys på ølet. Det var da ikke så vanskelig?
 
Jeg bruker en kupevarmer for bil i kombinasjon med STC-1000. Den er på 500 watt og får opp temperaturen i løpt av noen sekunder selv om det er 20 minus utenfor kjøleskapet. Og den er lav og står stødig av seg selv nederst i skapet uten noen form for montering. Anbefales.
 
Amarillo skrev:
Jeg bruker en kupevarmer for bil i kombinasjon med STC-1000. Den er på 500 watt og får opp temperaturen i løpt av noen sekunder selv om det er 20 minus utenfor kjøleskapet. Og den er lav og står stødig av seg selv nederst i skapet uten noen form for montering. Anbefales.

Det gjorde jeg også. Men av en eller annen grunn har til nå 2 stk. gått nedenom og hjem . Den første sluttet helt å virke. Den andre har bare vifte. Ikke varme.
Lurer litt på om det er hyppig on/off som plager de til døde. stc1000 har delay på kjøling men ikke på heat ? (etter det jeg har funnet ut) Kjølebiten har jeg satt delay til maks (10 min.) så den er grei.
Nødløsningen min ble derfor en 70w (det jeg hadde) og en metall lampe med folie. Varmer fint! (så lenge pæren holder.)
 
Håkon skrev:
Noen som har erfaring med gjæringsplate på 20W og -20 og et stakars kjøleskap?

Jeg bruker en 25W varmeplate fra Petit i kjøleskapet mitt. Den funker glimrende til å holde temperaturen jevn med. Jeg har enkelt og greit satt den oppetter siden i kjøleskapet. Jeg har riktignok ikke brukt patenten til gjæring av øl som trenger spesielt høy temperatur (f.eks. saison), men til "normale" øltyper fungerer det glimrende.
 
Som den hermegåsa jeg er bruker jeg også en liten varmeplate i kjøleskapet for å varme opp, men jeg har satt gjæringskaret rett på varmeplaten. Har kalkulert med at når det er så liten effekt så er det ingen fare for at temp i bunnen av gjæringskaret blir for høy :) Holder veldig fin og jevn temp
 
Jeg er en av dem som bruker funkis-lampe. Dvs en lyspære på 35W(?). Det holder fint på en 300-liters fryser i uisolert garasje.
Har også brukt en frostvakt fra biltema, tydeligvis en uten egen termostat.

Ellers er det lurt med en liten PC kabinettvifte el, slik at det er litt bevegelse i luften inne i skapet. Hvis ikke kan du oppleve at det blir fryktelig kaldt nederst i hjørnene når kulda setter inn.
 
Oskar_L skrev:
Som den hermegåsa jeg er bruker jeg også en liten varmeplate i kjøleskapet for å varme opp, men jeg har satt gjæringskaret rett på varmeplaten. Har kalkulert med at når det er så liten effekt så er det ingen fare for at temp i bunnen av gjæringskaret blir for høy :) Holder veldig fin og jevn temp

Hehe! Jeg har gjort det samme når heg har brygget saison tidligere, men med konisk gjæringstank er ikke dette en mulighet lenger. Det barmeste jeg har gjæret på med plata liggende fritt er 21 °C. Det var til gjengjeld ikke noe problem.
 
Gahr skrev:
Håkon skrev:
Noen som har erfaring med gjæringsplate på 20W og -20 og et stakars kjøleskap?

Jeg bruker en 25W varmeplate fra Petit i kjøleskapet mitt. Den funker glimrende til å holde temperaturen jevn med. Jeg har enkelt og greit satt den oppetter siden i kjøleskapet. Jeg har riktignok ikke brukt patenten til gjæring av øl som trenger spesielt høy temperatur (f.eks. saison), men til "normale" øltyper fungerer det glimrende.

Det høres ut som en veldig mye bedre løsning enn en kupevarmer på 500W med tanke på sikkerhet spør du meg!
 
Enig, med tanke på sikkerhet ville jeg brukt ren ohmsk motstand uten vifte i apparatet, altså type frostvakt, laveffekt varmeplate ol. Det er mye å ha 500w inni der om releet i stcen brenner fast i på stilling. Biltemas frostvakt kutter ved ca 32 grader så der har en ekstra sikring i slike tilfeller.

--
 
Bjarte H skrev:
Det høres ut som en veldig mye bedre løsning enn en kupevarmer på 500W med tanke på sikkerhet spør du meg!

En kupevarmer er bygget for bruk i bil uten tilsyn så jeg har ingen betenkeligheter med å bruke den i gjæringsskapet mitt.
Tvert i mot så ville jeg følt meg mer usikker med en lyspære med alu-folie liggende i skapet.
Kupevarmeren er solid bygd, står stødig, og har vifte for å sirkulere luften.
 
Hans Einar skrev:
Enig, med tanke på sikkerhet ville jeg brukt ren ohmsk motstand uten vifte i apparatet, altså type frostvakt, laveffekt varmeplate ol. Det er mye å ha 500w inni der om releet i stcen brenner fast i på stilling. Biltemas frostvakt kutter ved ca 32 grader så der har en ekstra sikring i slike tilfeller.--

For å skremme deg enda mer så kan jeg fortelle at i mitt andre gjæringsskap så har jeg en vifteovn på 1000w.
Og likevel føler jeg meg trygg fordi:

1. Hvis releet i STC'en skulle svikte, så har vifteovnen termostat som står på 25 grader og begrenser varmen. Ølet blir kanskje ødelagt, men det er en liten pris å betale.
2. Hvis både STC'en og termostaten skulle svikte samtidig (hvor stor er sjansen for det?) så har vifteovnen en termosikring som slår ut ved for høy temperatur.

Så jeg sover godt om natten.
 
Amarillo skrev:
For å skremme deg enda mer så kan jeg fortelle at i mitt andre gjæringsskap så har jeg en vifteovn på 1000w.
Og likevel føler jeg meg trygg fordi:

1. Hvis releet i STC'en skulle svikte, så har vifteovnen termostat som står på 25 grader og begrenser varmen. Ølet blir kanskje ødelagt, men det er en liten pris å betale.
2. Hvis både STC'en og termostaten skulle svikte samtidig (hvor stor er sjansen for det?) så har vifteovnen en termosikring som slår ut ved for høy temperatur.

Så jeg sover godt om natten.

Jojo, du sover sikkert trygt med dine 1kW, men hva er vitsen? Du har ikke en 30m[sup]3[/sup] gjæringscontainer, har du?
 
Gahr skrev:
Oskar_L skrev:
Som den hermegåsa jeg er bruker jeg også en liten varmeplate i kjøleskapet for å varme opp, men jeg har satt gjæringskaret rett på varmeplaten. Har kalkulert med at når det er så liten effekt så er det ingen fare for at temp i bunnen av gjæringskaret blir for høy :) Holder veldig fin og jevn temp

Hehe! Jeg har gjort det samme når heg har brygget saison tidligere, men med konisk gjæringstank er ikke dette en mulighet lenger. Det barmeste jeg har gjæret på med plata liggende fritt er 21 °C. Det var til gjengjeld ikke noe problem.

Godt med Barm  ;)
 
Tilbake
Topp