kaffebeholder - legering?

Jeg har i all min optimisme dratt med meg hjem to 3000 grams Illy kaffebeholdere. De er rimelig store ift. vekten, litt størr en en ti liters bøtte, så jeg tenkte på dem som mulige gjæringskar til surøl og diverse langtidslagring. Og i og med at de inneholder kaffe må det vel være matvaregodkjent. De er blanke så jeg tenkte rustfritt. Nå har de stått på terassen i et og et halvt døgn har de begynt å utvikle små rustflekker utvendig. Jeg prøvde akkurat å skure dette bort og da lukter alt veldig metallisk. Er dette en uegnet legering eller må jeg bare skrubbe, skylle og la det stå til? Vanskelig å ta bilde av rustflekkene med telefonen, de er små og svake.

Hvis dette er brukbart så er det tilsynelatende en stor mengde av dem tilgjengelig. I kontaineren bak en stor bedrift på Sandsli.

DSC_0543.jpg
 
Har hatt beholderen fylt med lut noen timer nå. Helte det ut for å skylle og ser at nå er innsiden helt mørk. Den var blank før. Hva betyr dette? Kan det være ikke-rustfritt stål? Regner med at alu er ute av bildet mtp. rustflekkene.
 
For godt for å være sant. Typisk. Men fortsetter å holde øynene åpne for oksygentette gjæringskar uten heftig prislapp og farlig knusbarhet.
 
Tilbake
Topp