Ord og uttrykk ifbm ølbrygging

Ohoj!

Finnes det en "enkel" oversikt som forklarer ord og uttrykk som går igjen i forbindelse med ølbrygging? Pitching, PID, inn- og utmesk, skylling, sparge, batchsparge osv osv...

Har forsøkt å søke etter noe her på forumet, samt google - uten hell - dog skal det nevnes at jeg ikke akkurat har svart belte i IKT-relaterte emner...

Har gått til anskaffelse av en del litteratur, men det virker som om en hel del tekniske ord og benevnelser er en allmennkjent selvfølge.

God helg!
 
Hoi!
Jeg mener noen andre prøvde seg på en lignende tråd for noen måneder siden, men jeg tror ikke den ble spesielt lang. Kanskje blir den lengre nå..? Det fine med dette forumet er jo at det (nesten) alltid er noen som er våkne og som svarer.  :ilike:
 
TorbjørnSJ skrev:
Ohoj!

Finnes det en "enkel" oversikt som forklarer ord og uttrykk som går igjen i forbindelse med ølbrygging? Pitching, PID, inn- og utmesk, skylling, sparge, batchsparge osv osv...

Har forsøkt å søke etter noe her på forumet, samt google - uten hell - dog skal det nevnes at jeg ikke akkurat har svart belte i IKT-relaterte emner...

Har gått til anskaffelse av en del litteratur, men det virker som om en hel del tekniske ord og benevnelser er en allmennkjent selvfølge.

God helg!
Vell, dei fleste av mine bøker har ei opplisting og forklaring på ulike ord og omgrep:
Designing Great Beers (Ray Daniels), Brewer's Handbook (Ted Goldammer), Smoked Beers (Ray Daniels and Geoffrey Larson), Håndbok i Ølbrygging (Gustav Foseid), Bock (Darryl Richman), BrewWare (Karl F. Lutzen & Mark Stvens) og Brewing Lager Beer (Gregory J. Noonan). Her kunne det vera grunnlag for å laga noko "komlett" - og på norsk.
 
Tilbake
Topp