Lufting av vørter

bjønn

Norbrygg-medlem
Nå vil jeg også bidra litt på Forumet, og ikke bare suge til meg av alt det som dere andre har slitt for å finne ut.
Dette med å lufte vørteren har til nå gått litt for mye på gefylen for mitt vedkommende. Det er mange nok som uttaler seg og gir råd, men som oftest er det noe som mangler i beskrivelsen. Enten man skal bruke hevert med  gjennomhullet utløpsrør, akvariepumpe, helle fram og tilbake, pumpe inn ren oksygen, visping, skvulping, plasking, risting, og jeg vet ikke hva, så får man sjelden en god anvisning på “hvor mye”. Instrument som viser O2-konsentrasjonen har ingen, av naturlige årsaker. Nå i helga har Carl og jeg funnet sannheten helt uten å spørre andre, og den som vil la seg opplyse må følge med videre. Utgangspunktet er at jeg har ei pumpe for håndtering av vørter og øl. Det er ei membranpumpe som kan suge  på tom innløpsslage. Mitt forrige brygg luftet jeg ved å la pumpa vekselvis suge luft og vørter, og lot utløpet gå tilbake i samme tank. Skummet vokste, men det var håndterlig, og det ga meg følelsen av at vørteren tok opp mye luft. Det var en bekvem måte å gjøre det på, men spørsmålet var bare “hvor mye skal det til ?” Den nødvendige forskning er nå utført (like etter kirketid sist søndag), med lånt O2-meter fra NIVA og vørter 30 L, OG (1.050) og 22 grad. C. Konsentrasjonen av 02 økte med tilnærmet konstant hastighet, og stoppet på 7,5 mg/L. Det tok 9 min. (På forhånd ble vørteren kokt og nedkjølt, for å ha så lite O2 som mulig ved start) Jeg mener at dette resultatet på en enkel måte kan overføres til andre oppsett med ulike volum og pumpekapasitet, ut fra følgende iakttakelse: Pumpekapasitet X pumpetid var i forsøket lik vørtervolumet. Når jeg skal lufte 150 L men en pumpe som klarer
12 l/min. vil det ta 150/12=12,5 min. Jeg føler meg sikker på at dette er den beste tommelfingerregelen jeg har hatt i dette gamet. Pumpe av nevnte type tilbys fra leverandører av hytteutstyr, og jeg mener den er ideell for ølbryggere.

Et tilleggsforsøk ble utført (etter at oksygeninnholdet var nullstillt ved koking + nedkjøling til 22 grad.). Overføring ved pumping til annet kar med 70 cm fri stråle ga en O2-hevning på 4,0 mg/L. Dette er halvegs til metning, og det må i så fall foreskrives å pumpe 2 ganger for å oppnå maks. resultat. Hvis man her i tillegg hadde utstyrt utløpet med en stump gjennomhullet rør, tror jeg  at det hadde vært nok å pumpe 1 gang. Dette bekrefter at den ofte nevnte hevertmetoden er holdbar !

Jeg har neppe luftet godt nok tidligere, så nå er det forbedringer i sikte.

Under forskning dukker nye spørsmål opp fortere enn de gamle besvares. Jeg vil ha med meg instrumentet fra NIVA neste gang jeg brygger.
 
Hoi Brunbjørn,
velkommen som skribent på forumet, og utrolig god entré!  :skitbra:
Synes det er uvurderlig med håndfast informasjon rundt slikt, som gir direkte hjelp i utviklingen av bryggeprosessen.
Skulle gjerne hatt muligheten til å lånt et slikt instrument for å se effekten av de ulike luftemetodene man har tilgang til, da det som du sier blir mye synsing og gjetting på dette feltet egentlig.

Da jeg også er involvert i et mindre gårdsbryggeri, hadde det vært spesielt interessant å se hvordan vi får mettet vørteren med oksygen med ulike metoder der (200 liter per i dag), og også hvilke pumper som kan være aktuelle under oppgradering og utbedring av bryggeriet. Hvilken pumpe har du?
Jeg forsto heller ikke helt hvordan du pumpet luft og vørter om hverandre, og om du eventuelt har noe sterilfilter..

Ser frem til å høre hva mer du finner ut!
 
Kjempeflott at noen gjør slike forsøk for fellesskapet!  :skitbra:

Dersom du låner denne måleren flere ganger kunne det vært interesant å sett resultatet av å bruke et slikt rør med hull (venturieeffekten).

Vi har dessuten lekt med taklen på å bruke ei akvariepumpe og pumpe luft inn i slangen til vørteren kansje en meter fra utløpet. Hadde vært veldig interesant å sett om dette hadde noe for seg... ;)

MVH
Børge
 
Takk for positiv mottakelse av Carl og mine forsøk !  Jeg vil prøve å besvare spørsmålene. Noen navn på membranpumper er Whale, Shurflo, Flo-jet, Jabsco, Biltema Diaphragm Pump. De finnes bl. a. i produktkatalogen til Sunwind, Hyttebutikken og altså Biltema. I vårt forsøk brukte vi Jabsco, med så liten kapasitet som ca. 4 L/min. At pumpa trekker til seg vann/vørter/øl uten at slangen er fylt på forhånd gjør den til et meget bekvemt hjelpemiddel for bryggere som driver med større volum enn det en kan løfte opp på et bord med håndemakt, slik at det  kan renne av seg selv fra kar til kar. Biltema skiller seg  ut som meget prisgunstig, og jeg har kjøp en til kombinert bruk ølbrygging/vannforsyningen på hytta. (Jeg har ennå ikke brukt den til noen av delene, så jeg tar alle forbehold om egnetheten ) Utenom nevnte Jabsco har jeg i bryggingen brukt en Shurflo, 12 L/min. Forsøket med å bruke pumpa for oksygentilførsel ble utført ved å holde innsugingsslagen i korte perioder over og under væskenivået, slik at det ble sugd inn både vørter og luft. Utløpet gikk til botn av tanken. Noe form for filter ble ikke brukt, men det gjøres det heller ikke ved mange andre metoder som anbefales. Det kan gjøres mange betraktninger omkring infeksjonsfaren og forholdsregler i denne forbindelse.

Å koble akvariepumpa inn på slangen med vørterstrøm kan jeg godt tenke meg fungerer, men igjen er det vanskelig å vite noe uten målinger. Jeg anskaffet en slik pumpe en gang, men har aldri brukt den. Typisk nok var det ingen bruksanvisning som sa hvor lenge man skulle pumpe på et bestemt volum. Kjøpmannen svarte noe -----  luftig.  Dessuten luftet den stramt av gummi verre enn et nytt piggdekk. Men den ligger jo der i tølene,  som en ting det er umulig å kvitte seg med.

Å gi beskrivelser til andre, og besvare spørsmål, kan lett føre til at en får nye ideer sjøl:
1. Pumping med fritt utløp har vist seg å fungere, og jeg skulle gjerne vite om en    avslutning på slangen med et gjennomhullet metallrør kan klare resten. Det kan vanskelig tenkes at arbeidsoperasjonen kan gjøres mer bekvem enn dette.
2.Pumpekonstruksjonen har også den egenskapen at den kan gå tørr uten å ta  skade. Da skulle den kunne brukes på samme måte som en akvariepumpe, med sterilfilter osv., men med mye større  kapasitet.
Her blir det mer forskning.
 
Kjempeflott tiltak å prøve ut dette selv, men det har vært gjort endel undersøkelser og skrevet noen avhandlinger rundt dette emnet opp gjennom årene. :besserwisser:

For noen år siden var David Logsdon (grunder og eier av Wyeast Laboratories) i Bergen og holdt et interessant foredrag om gjær. (Invitert av Atle Holgar dengang han drev Petit).
Han viste til endel forsøk som var gjort rundt dette med å få oksygen inn i vørter.
Konklusjonen var at uansett om man ristet gjæringkaret eller luftet med pumpe kan man ikke få mer en 8 ppm oksygen til å løse seg opp i vørteren under standard forhold (1 atmosfære, 20°C etc.) med bruk av luft. 
Videre ble det mindre oppløst oksygen jo høyere temperatur og høyere OG på vørteren.
Faktisk så var risting mye mer effektivt enn pumping, trengte mye kortere tid for å oppnå 8 ppm oppløst oksygen....

Eneste måte for å oppnå mer enn 8 ppm oppløst oksygen var å tilsette ren oksygen, helst gjennom en 2 mikron eller mindre akvariestein.
Mener han snakket om målinger langt opp på 20 tallet, mer enn nok...

Ideelt sett trenger ale typer normalt 8-12 ppm og pilsner typer 10-15 ppm.
For enkelte spesielle gjærstammer i vørter med veldig høy OG kan det være ønskelig å gå opp til 20 tallet.

Det var det jeg kunne om oksygen i vørter  :)
Øyvin
 
Stemmer på en prikk, det var en pod cast på basicbrewing som konkluderte med at å svinge (kraftig) på gjærbøtten (litt vanskelig å riste) ga masse oksygen i løpet av få minutter som intensiv akvariepumpebruk. Det enkle er ofte det beste  :ilike:
 
Forsåvidt, ja, men i de fleste tilfeller fungerer risting/pumpe bra. I tillegg kan man tilføre oksygen mer enn en gang, før den synlige gjæringen er igang.
 
Har akkurat satt et julebrygg hvor jeg bare luftet vørteren ved bruk av "høy stråle" ved tapping fra min Speidel til gjæringskarret. Ser fra denne tråden at dette ikke er optimalt selv om jeg tidligere har fått en god og fullstendig utgjæring ved denne metoden.Jeg fikk nå god, nesten umiddelbar, gjæring ved tilsetting av gjærstarter, noe som fortsatte i ca 2 døgn. Nå går ting betydelig seinere, noe som muligens er normalt, men spørsmålet er: Kan jeg få ytterligere gang på gjæringen ved å riste på gjæringskaret nå og få tilført nytt oksygen og sikre full utgjæring, eller vil dette kunne ha negative konsekvenser for sluttproduktet?
 
olekjetil skrev:
Har akkurat satt et julebrygg hvor jeg bare luftet vørteren ved bruk av "høy stråle" ved tapping fra min Speidel til gjæringskarret. Ser fra denne tråden at dette ikke er optimalt selv om jeg tidligere har fått en god og fullstendig utgjæring ved denne metoden.Jeg fikk nå god, nesten umiddelbar, gjæring ved tilsetting av gjærstarter, noe som fortsatte i ca 2 døgn. Nå går ting betydelig seinere, noe som muligens er normalt, men spørsmålet er: Kan jeg få ytterligere gang på gjæringen ved å riste på gjæringskaret nå og få tilført nytt oksygen og sikre full utgjæring, eller vil dette kunne ha negative konsekvenser for sluttproduktet?
Jeg mener at det er for seint å tilføre mer oksygen nå, men det kan godt hende at dette ikke blir så verst likevel.
 
olekjetil skrev:
Har akkurat satt et julebrygg hvor jeg bare luftet vørteren ved bruk av "høy stråle" ved tapping fra min Speidel til gjæringskarret. Ser fra denne tråden at dette ikke er optimalt selv om jeg tidligere har fått en god og fullstendig utgjæring ved denne metoden.Jeg fikk nå god, nesten umiddelbar, gjæring ved tilsetting av gjærstarter, noe som fortsatte i ca 2 døgn. Nå går ting betydelig seinere, noe som muligens er normalt, men spørsmålet er: Kan jeg få ytterligere gang på gjæringen ved å riste på gjæringskaret nå og få tilført nytt oksygen og sikre full utgjæring, eller vil dette kunne ha negative konsekvenser for sluttproduktet?

IKKE rist inn luft i vørteren nå. Da er du garantert smak av oksidasjon i det ferdige ølet. La det stå i et par uker. Det kan godt være den kraftigste delen av gjæringen er over.
 
Tilbake
Topp