Chilli (eller kanskje pepper) øl oppskrift?

Er veldig glad i Chilli/pepper. Har søkt etter beste evne her etter en oppskrift. Det jeg er på jakt etter er en øl som ikke nødvendigvis er sort og holder 10%. Helst ikke en wit heller, men noe derimellom. gjerne i IPA land, og med rikelig 15 og 2min humle. Sett gjennom Brewing Classic Styles også uten å finne.

Noen som har en på lur, eller kunskap til å hjelpe meg å sette opp en grunnoppskrift? (25l)
 
Har sett litt på dette sjølv, og har sett at folk både putter chili i kok (typisk i aroma-tid) og at dei bruker det kun i (sekundær)gjæringskaret. Kor mykje er veldig avhengig av kva chili du bruker.

Dersom du kun har det i gjæringskaret har du fordelen med at du kan smake kvar dag fram til du er fornøyd med heten.

Du kan jo også lage eit eksperiment første batchen, og dele den opp i 5 5-litere og tilsette forskjellige mengder chili i gjæringskaret.

Ting å kikke på:
BYO - Hot! Hot! Hot! Brewing with Chili Peppers
Add the chilis to the bottle if you want the drinker to know it's there, and if you want the chili flavor to increase as the beer ages. The alcohol in the beer will leach out the hot and the fruity-spicy pepper flavor over time, and it won't get overly harsh. This will also give you a fair amount of hot peppery aroma. The ultimate in "dry-hopping"!

Alternatively, you could add the chilis to the wort during the last 5 minutes of the boil and continue to steep them in the wort for 15 minutes after shutting off the heat. This method will get the spicy flavor into the beer, like a late-boil flavor hop addition. Little aroma will remain, but this will contribute a solid, clean hot flavor if it's done with finesse.

A third possibility is to put the chilis into the primary fermenter as you pitch the yeast and leave them there until you rack to secondary. This will give you good heat, good pepper-as-fruit flavor, and enough chili aroma to balance the beer aromas. This is the method that adds the most to the beer's complexity. A fourth possibility is to add the chilis to the mash.

Basic brewing video
September 30, 2009 - Chili Beer Experiment
Steve shares the results of his experiment comparing five different chili peppers in the same base beer.
 
Flere tips der. Kom til å tenke på at ipa'ish kanskje ikke er stilen? Vil humlen i en ipa konkurere med chillien, eller utfyller de hverandre?

--
 
I episode 1 av Brew Dogs brygger dei ein IPA med chili. Fleire av oppskriftene eg har sett er basert på IPA. Om det har blitt godt øl er eit anna spørsmål.

Eg er ute etter chili i ettersmaken (prikking i halsen), og liker best IPA med mykje humlearoma og -smak, men ikkje den ekstreme bitterheten. Trur derfor IPA er eit godt utgangspunkt for eit godt chili-øl, så lenge det er heten og ikkje smak/aroma ein primært er ute etter frå chilien.
 
OlaM, det er mye det samme jeg er ute etter.

Jørgen, takker for tips på den skal google etter mer info.

Irriterer meg at jeg ikke er god nok til å klare sette opp en balansert oppskrift selv. Håper det kommer med tiden.

--
 
Har aldri laget chill ipa selv, men smakte en på nm 2012 jeg likte. Husker dessverre ikke hvem det var sin.
Husker jeg rett hadde den en ganske ren maltprofil (base+noe crystal), sterkt innslag av sein eller tørrhumla citra eller Nelson, ikke overdrevet bitterhet. Tror det var 3 tørka chipotle pr 25 liter tilsatt etter primærgjæring.
Så skulle jeg prøvd å lage en chill ipa nå hadde jeg kanskje forsøkt noe i den retningen.
Nå har jeg jo drukket mangt et glass spennende øl siden den gang, så det er mulig jeg husker noen av inntrykkene litt feil, men god var den.

Går jo an å eksperimentere med bittelitt chili i noen få liter øl første gangen, og ikke hele batchen, for å se åssen det blir.

Lykke til :)
 
Fant et Hot Chili.doc, som jeg hadde liggende, kanskje det hjelper deg litt videre.
 

Vedlegg

  • Hot Chili Beer.doc
    63,5 KB · Sett: 605
Midtfyns chili tripel stiller jeg meg absolutt bak. Ingen intens chilismak men mer en prikkende varme bak i halsen. Mitt neste brygg blir definitivt en klone-ish av denne. Men jeg må først finne en passende belgisk trippel oppskrift.
 
Min Chipotle Porter ble også veldig bra, men forso det slik at du ikke var interrisert i Porter/Stout denne gangen
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Imperial%20Chipotle%20Porter&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 
Jeg brygget en Habanero IPA i fjor som jeg syntes ble veldig bra.

OG: 1.070
FG: 1.013

90% Pilsner
10% Crystal 60L

2g/l sorachi ace ved 20min, 10min, 0min og tørrhumling.
xg Sorachi ace ved 90 min så det blir 70 IBU tilsammen

Gjæret med US-05 på 18 grader i 2 uker.

1 Habanero fordelte jeg på 8 flasker.

Sitrussmaken til habaneroen og sitronsmaken til sorachi ace fungerte bra med chilivarmen
Men her det vel bare å eksperimentere med humle og chilityper
 
Takker! Du fordelte habaneroen på 8 flasker? Puttet du den opphakket på flaskene ved tapping? Hvor store flasker? Syntes oppskrifta var spennende, men skulle bare visst litt mer om chillitilsetningen slik at det ikke blir for stor bom her.

--
 
Delte habaneroen i 8 "like store" deler, fjernet frøene og slapp 1 del på en 0.5l flasker.
Dyppet hver del kjapt i enten vodka eller starsan før jeg slapp de på flaske.
 
Akkurat, takker!
Har søkt etter norske butikker som selger habanero. Finner ingen, noen som vet hvor slikt kan skaffes?
(rammes vel av terrorlovgivningen om en innfører dem..)
Ellers, om en ville prøvd å få det i batchen i stedet for direkte i flaske, hvordan kunne det gjøres.
Hva med 4 hele oppkuttet på en 25l batch tilsatt etter stormgjæring?

--
 
Jeg har flere ganger kjøpt fersk habanero på OBS Hyper. En del innvandrersjapper har det også.
Siden capsaicin ikke løses opp i vann men i olje eller alkohol, ville jeg tilsatt den under gjæring.
 
Dersom du kjøper den tørkede kan du sikkert lage en ekstrakt. 4 habanero i biter i et syltetøyglass, fyll på vodka slik det dekker bitene. Rist. La stå i 1-2 uker. Tilsett i flaskekaret.
Funkert bra med chipotle iallefall.
 
Hans Einar skrev:
....
Ellers, om en ville prøvd å få det i batchen i stedet for direkte i flaske, hvordan kunne det gjøres.
Hva med 4 hele oppkuttet på en 25l batch tilsatt etter stormgjæring?

--
I oppskriften under står det pent forklart i notatene hvordan denne bryggeren har tilsatt chili. Det virker som en smart metode stikke om til sekundær og tilsette chili i humleposer med en tråd i for deretter og ta dem ut når ønsket smak er oppnådd.

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=XXX%20chili&mine=&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=chili&brewersearch=
 
Tilbake
Topp