Oppskrift Kinn Vestkyst

Jeg satte en batch av denne i går. En 25l oppskrift som havnet på 20l og OG 1.080  :jaha:

Hva tror man om det da? Bør jeg vanne den ut eller noe? Hev oppi tre rør med gjær, som virket ganske aktive da jeg åpnet de..
 
StaaleA skrev:
Jeg satte en batch av denne i går. En 25l oppskrift som havnet på 20l og OG 1.080  :jaha:

Hva tror man om det da? Bør jeg vanne den ut eller noe? Hev oppi tre rør med gjær, som virket ganske aktive da jeg åpnet de..

Tror dette skal gå bra. Du gikk opp i OG men ned i volum, så viss du i utgangspunktet hadde nok gjær tror jeg du er safe.

Du kan jo prøve å leke deg med MR.Malty så ser du forskjellen i hvor mye gjær hadde og hva du egentlig trengte.
 
Ja, jeg har brygget den på min Speidel jeg måtte justere litt på oppskriften for å få det til å passe.
 
Gahr skrev:
Sendte en melding til Espen Lothe, og her er oppskriften på Kinn Vestkyst:

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EBC
4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III

Mesking:
64 °C

Koking: 90 min.

Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle.

Priming med sukker, 5 g/l.

I det siste har det vært litt problemer med å få tak i de rette humletypene, så det har vært brukt litt Citra, Chinook og Cascade som erstatninger, men den egentlige oppskriften er som over.

Hvordan blir denne om man bruker disse typene malt i stedet?

pale ale 7,5 EBC fuglsang 92%
crystal malt TF 70 EBC  4%
crystal malt TF  120 EBC  4 %

Og bruke Columbus 17.5% AA%
 
Jeg brygget 40 liter av denne i går, gjæret den med wlp007, er litt usikker på om jeg skal gjære den på samme temperatur som i oppskriften, noen inspill?
"Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C."

Har stått på 19 siden i går...
 
Brygget denne i dag og fikk en OG på 1060. Ble ca 24 liter vørter istedet for 20...  :jaha: Tror dere at det kan bli et ok resultat?  :yes:
 
den her er veldig nice, forsvant fort fra både flasker og fat... på tide med brygging igjen :)

Men, hadde en merkelig opplevelse, var innom polet og tok med meg en flaske av orginalen, den var direkte ufyselig, og
på farge minte den mer om en dunkel.. Hadde jeg fått noe feiltappa, infisert eller hva?
 
Jeg opplevde også ei flaske med Veskyst som jeg reagerte på at ikke var optimal. Skal sjekke bachnr når jeg kommer hjem.
 
OyvindEG skrev:
Ja, jeg har brygget den på min Speidel jeg måtte justere litt på oppskriften for å få det til å passe.

Øyvind, har du muligheten til å dele oppskriften ferdig justert?

/Lars
 
Ole Bråten skrev:
Jeg opplevde også ei flaske med Veskyst som jeg reagerte på at ikke var optimal. Skal sjekke bachnr når jeg kommer hjem.

Sist jeg kjøpte en flaske Vestkyst var denne svært så uklar, selv etter flere dagers henstand. Mistenker autolyse av bunnfallsgjær. Foretrakk faktisk min egen versjon, med Cascade og nugget.

Har i mellomtiden brygget en versjon hvor jeg brukte "originalt" humleskjema. Det ble et riktig så godt brygg! Det jeg liker med denne er at den ikke er altfor bitter, og har litt mer maltfylde enn i andre IPAer.
 
Hei folkens! Er ny her og relativt ny i ølbrygging generelt. Jeg og en kompis satte denne ølen og når jeg veide opp humlen hadde jeg ved en feiltakelse på feil måleenhet på min digitale vekt. "Det var da voldsomt mye humle," tenkte jeg. Kompisen sa det måtte være en feil. "Nei, se, det står i oppskriften," sa jeg, uvitende om at vekten var innstilt på den britiske måleenheten Pennyweight i stedet for gram.

Så nå har vi et brygg stående med 55% mer humle enn oppskriften. Blir dette brygget udrikkelig?
 
Humle er godt, det blir sikkert bra :)
Gjelder det alle trinnene eller bare de siste?
Hvis det blir såpass mye humle at den nesten er udrikkelig blir den sikkert bedre over tid, ekstrem humle er ganske flyktig. Men jeg tipper det blir bra jeg
 
som smakshumle er det jo ikke så farlig, blir nok knall, ulempen er jo at bitterhumlinga kan bli litt voldsom....
Dog løser det seg sikkert med lagring i 6md pluss
 
Tilbake
Topp