Bryggelaug i Bergen

torgeir.nes

Norbrygg-medlem
Finnes det evt har det vært men forsvunnet et Bryggelaug/klubb i Bergen?

Jeg har vært en gang på Bjorleik, så det er jo åpenbart mange nok som brygger.
Jeg synes det hadde vært utrolig kjekt hvis man hadde klart å møttes litt oftere enn en gang  i året, og smakt på hverandres øl og komt med feedback.
Det utelukker jo desverre å kunne møtes på et utested, så lokale er vel en utfordring.
Jeg vet om et som kunne passe og som er rimelig, men jeg regner ikke med at mange ville tatt turen til Åsane, selv om bussforbindelsene er gode :p

Noen andre fra Bergen som har tanker rundt dette?
 
Ja, det blir litt som med å ta buss på jobb. Det går helt fint, men ikke hvis man må bytte buss.

Så da er jo sentrum det enkleste siden alle i Bergensområdet kan ta bussen direkte inn dit.

Om det finnes lokaler som vil egne seg må noen som er mer kjent i sentrum svare på.
Problemet er jo at det må være "nesten" gratis, ellers vil man også ha problemer med å få med folk.
 
Det å finne lokaler er ikke enkelt alltid. Holder på med musikk og det å finne lokaler har ikke vert enkelt.
Første stopp er pris. Neste blir hva lokale skal inneholde og hvilket området det bør ligge i.

Største problemet som jeg har selv erfart hvem skal signere leiekontrakt. Har erfart at når man står som leietaker så
så er det ditt problem viss folk ikke betaler eller ikke oppfører seg. Her må man finne en løsning der en enkelt person ikke blir stående alene viss noe skulle skje.

Tror at industrilokaler er ofte det som er billigst.

Edit: hva med å samle folk først til en brainstorming. Kan være letter å finne ut detaljer når en gjeng er samlet.
 
Sikkert lurt å møtes først.
Kanskje det går an å låne noens bedriftskantine?
7F ville kanskje være med, etterhvert?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I borettslaget her så ar vi et felleslokale, som kan leies billig.
Hvis noen vet om noe lignende i sentrum, så vil jo det være flott.
Ellers så kan jeg lodde stemningen for å møtes første gang her i Åsane, så kan vi se om vi klarer å finne et bedre egnet lokale hvis opplegget blir noe som frister til gjentakelse.
 
Under "lokallag" øverst på siden her ser jeg at der er to lag oppført i Bergen sentrum, Vestlandet Bryggelaug og Bergen lokallag.
Siden denne tråden eksisterer, vil det si at det ikke er noen aktivitet i disse?

Er helt ny her og akkurat startet med brygging og kunne gjerne tenke meg å bli med i et lokallag  8)
 
Jeg hadde ikke sett den listen.
Jeg bare så at det ikke var noe underforum for noen lokallag i Bergen.
Men det kan jo godt hende at det er aktivitet i noen av disse lagene.

Ingenting er jo bedre enn hvis det allerede finnes noe med aktivitet i.
 
Hei!

Som gammel ringrev på Hulen kan jeg få overtalt styret til å la oss låne plassen til en billig penge, lokalet er sentrumsnært, har skikkelige ølglass og glassoppvaskemaskin og har nok plass til en stor gjeng. Ser for meg at samlingene legges til lørdag ettermiddag frem til ordinær åpningstid på Hulen, slik at det er mulighet for dem som vil å bli igjen og fortsette på kjøpeøl.

Etter litt tankevirksomhet har jeg kommet frem til at et skikkelig hjemmebryggerlaug er mulig å få på plass, med jevnlig aktivitet gjennom året. Under følger et konkret forslag på fremgangsmåte med tidsfrister:

Interrimstyre - 01. Desember
Interrimstyret skal bestå av en liten knippe mennesker som ønsker å få på plass et laug for hjemmebryggerer i Bergen. Styret skal jobbe frem mot stiftelsemøtet med å få på plass lokaler og snekre sammen vedtekter, styresammensetning, medlemskriterier, arbeidsoppgaver og organisasjonsform som skal opp til votering ved stiftelsemøte.

Stiftelsemøte - Februar 2014
Alle interesserte i Bergensområdet møter på stiftelsesmøte og blir innlemmet i organisasjonen som medlemmer. Vedtekter, organisasjonsform, formålsparagraf og styret blir votert over, og det nyvalgte styret sender inn registrering til Brønnøysundregisteret.

Aktivitet - Fra februar 2014 og ut i evigheten
Styret står ansvarlig for å arrangere faste samlinger gjennom året, og jobber kontinuerlig for å utvide med relevante medlemstilbud. Personlig tror jeg 5-6 samlinger i året er passende, men stemningen må loddes etterhvert.

Om dette ikke hørtes helt riv ruskende galt ut, så gi en lyd!
 
Alrekstadir Bryggelag som jeg har vært med i har forsåvidt aldri blitt nedlagt, men etter at det var innbrudd og det meste av bryggeutstyret ble stjålet inkludert Speidel har bryggelaget i praksis ligget dødt. Regner med at lokalet står ledig fortsatt og kan brukes om noen ønsker å starte opp igjen der
 
Det er jo noe å ha i bakhodet.

Hvis det blir aktuelt med felles utstyr, så kan jo et fast lokale være aktuelt.
Men et studentbryggelag er jo dessverre ganske ekskluderende for de fleste.

Begynner jo å bli noen år siden jeg kunne kalle meg student :)
 
Lokalet var på Alrekstad Studentby, så jeg regner ikke med det blir aktuelt for oss, men lignende lokaler er ypperlig.
 
For å begynne å planlegge dette skal vi ha en samling nå 1. desember kl 15.00, og alle som er interessert i å være med å starte opp kan bli med på møtet. Gi gjerne beskjed på forhånd om du ønsker å komme slik at jeg har en liten oversikt på om hvor mange vi blir.

Stedet er Ulrike Pihls Hus på Universitetet i Bergen, Professor Keysers gate 1, og ta telefonisk kontakt når dere ankommer på 99 42 86 03.
 
Søndag hadde jeg og Nicolai et uformelt møte for å planlegge fremdriften imot å starte et lokalt bryggerlaug i Bergen. Konklusjonen fra møtet er som følger:
1. Vi fortsetter å lodde stemningen både her på forumet, og ved å henge opp en lapp på Vestbrygg. Hvis vi får over 25-30 personer som er interessert i å være med, så planlegger vi stiftelsesmøte medio februar.
2. Vi begynner ganske tidlig å lage et sett med dokumenter for lauget, der all blir oppfordret til å komme med innspill.
a) Forslag til vedtekter som skal diskuteres på stiftelsesmøte
b) Forslag til budsjett
c) Brainstorming rundt ønskede aktiviteter
3. Fortsette diskusjonen på nettet om hva vi vil at laget skal ha som målsetting. Hvilke mål har vi, og hva er realistisk.

Håper på masse respons og engasjement  :)
 
For meg har dette med bryggelaug to deler.
1. Felles utstyr og fellesbrygging
2. Samling, smaking og sosialisering.

Jeg finnes ikke interessert i #1
men er gjerne med på #2.
Den delen ble blant annet diskutert på Bjorleik og det er ikke tvil om at det er et grunnleg for dette. Utfordringen er lokaler.
En mulig løsning er å la det gå på rundgang og møtes hjemme hos folk. I alle fall i en oppstartsfase.
 
StoreMy skrev:
For meg har dette med bryggelaug to deler.
1. Felles utstyr og fellesbrygging
2. Samling, smaking og sosialisering.

Jeg finnes ikke interessert i #1
men er gjerne med på #2.
Den delen ble blant annet diskutert på Bjorleik og det er ikke tvil om at det er et grunnleg for dette. Utfordringen er lokaler.
En mulig løsning er å la det gå på rundgang og møtes hjemme hos folk. I alle fall i en oppstartsfase.

Det er #2 som i første omgang er aktuell, og var grunnen til at jeg startet denne tråden.
#1 er nok interessant for noen men det tror jeg egner seg bedre i mindre grupper, som muligens kan treffer igjennom et slikt laug.
Men det er jo det sosiale og det å ha noen til å smake og kritisere ølene dine jeg føler mangler her i Bergen.

Akkurat det med lokale er jo det kritiske med et slikt lag som skal møtes jevnlig.
Vi håper at det skal løse seg, og det er det som gjør om vi vil klare å holde det i live i lengden, men det får Nicolai si mer om når han har fått spikret det.
 
Tilbake
Topp