Imperial Stout -SG stoppet på 1.030

loebrygg

Norbrygg-medlem
Hei, satte en Imperial Stout for to uker siden, OG 1.090 gjæret med WLP007,
og hadde tenkt å tappe idag,
men da jeg leste av hydrometeret hadde den stoppet på 1.030
Samme som for en uke siden

What to do?

ybasy3ad.jpg
 
Aha. Nå er ikke spraymalt meska på optimal temperatur for å tørre ut ølet samt den høye OGen og mangel på skikkelig O2 er nok svaret her. Du kan prøve å agitere gjæren litt ved å skake på karet for å se evt. pitche en ny aktiv starter. Men det er godt mulig den ikke vil lenger ned.
 
Verdt et forsøk. Evt snurre opp en ny starer og pitche den når den er på sitt mest aktive.
 
En omstikking kan ofte være kicket som skal til for at gjæren våkner til liv om den har slumra litt.
 
Den smaker ikke veldig søtt, men kraftig humlet grunnet den store mengden Columbus som ble brukt
så om jeg ikke får den lavere kan jeg jo kalle den Bitter Sweet Stout istede for Imperial Stout

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Columbus%20Imperial%20Stout&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 
Nå har den faktisk begynt å små ploppe igjen og den lukter ikke oksidert,
så da er det bare å krysse fingrene :ber:
 
Neida, fortsatt uendret
Så da spørs det om jeg ikke setter en ny starter imorgen
Eller hva med en pakke tørrgjær(US-05)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ting tyder vel på at her er gjæret det som kan gjæres?

1.030 er vel ikke så fryktelig galt synes jeg. Personlig liker jeg litt restsødme i en imperial stout.
 
Jeg er fryktelig i tvil her
mener dere at jeg skal tappe nå eller
skal jeg pitche ny starter?
 
Jeg ville tappa nå. Det er jo ikke hinsides uhørt med en fg30 på en imp stout. Det er høyt, men ikke såååå høyt.
 
Tilbake
Topp