Spesialmalt og FG

Jeg mener å ha hørt at mye spesialmalt kan føre til høy FG. Jeg har nettopp brygget en bock med følgende ingredienser:

4,2 kg münchenermalt
2,2 kg pilsnermalt
1kg karamellmalt

Mitt brygg hadde en OG på 1060, og en FG på 1024. Er dette normalt? Kan jeg flaske? Får ikke bomber av dette?
 
Det har stått i fire uker snart. Jeg brukte ett rør WLP833, som jeg satte en fire liter starter på. Tror dere at det er greit å flaske? Regner med at ølet blir litt søtt, men kanskje det blir godt likevel?
 
Nå er ikke jeg en ekspert på lager,
men har den stått en måned og FG er uforandra tror jeg det er greit å flaske


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du har en utgjæring på 60%. Jeg flasket i fjor et brygg som hadde en utgjæring på 59%. Det ble det bomber av. Flaskene halshugde hverandre, og det var glasskår i hele boden. Just saying... :)
Jeg ville vært litt forsiktig med sukkeret til karboneringa, basert på egen erfaring.
 
Du gjærer kaldt?

Prøv å øke temperaturen til 18+ over 2-5 dager og se om det forandrer seg.
 
Jeg har gjæret på 12 grader i tre uker. Da jeg da (forrige lørdag) målte FG til 1024, økte jeg temperaturen til 16 grader, og lot det stå slik i fire dager (til i går). Fortsatt var FG på 1024. Tror dere at det kan være lurt å la den stå ved enda høyere temperatur noen dager til?

Når jeg tar en prøve i måleglasset for å måle med hydrometeret, er det veldig mye bevegelse i ølet, nesten som om det skulle være kullsyre i det. Jeg regner jo med at det ikke er det, siden jeg har gjærlås på gjæringskaret. Hvis det derimot skulle være noe sånt, ville vel hydrometeret vise feil? Jeg har prøvd å riste på prøven, og det blir veldig mye skum og bobler i ølet, men hvis dette hadde vært kullsyre skulle vel avlesinga forandre seg når den har gått ut?

Er veldig usikker på om jeg skal flaske i helga, eller om jeg skal la det stå på høyere temperatur noen dager til. Ølet smaker godt nå, men jeg har ikke lyst på flaskebomber.
 
Har samme erfaring som deg. Brygget en øl med 7 kg munchener, 4 kg pilsner og 1,5 kg karamellmalt av et par typer. Gjærer med WLP 802. Den har stått i 5 uker på 12 grader nå og putrer og boblen enda. Om enn stille og forsiktig. Jeg lurer fælt på når dette skal ende. Ikke målt gravity enda.

Har prøvd å finne litt info om emnet, og for mitt vedkommende er jeg kommet til at dette er en kombinasjon av flere forhold:

Hadde en 2 liter starter som var trappet opp i 2 trinn. Likevel kan det hende dette ikke var nok, siden det her dreier seg om rundt 50 liter øl. Jeg har heller ikke tilgang på oksygen for å oksygenere vørteren. Dermed er det få gjærceller som skal gjøre en stor jobb, og det tar naturlig nok litt tid.

Karamellmalt inneholder mer maltotriose, og litt høyere sukkerarter også (og  det gjør sikkert også munchenermalt også).
Dette er sukkere som gjæren har vanskeligere for å nyttigjøre seg, men som de spiser etterhvert. Har tidligere observert det samme med ale-gjæring av vørter med mye karamellmalt. Dvs at gjæringen er ganske heftig i starten, men siden ser ut til å sakke litt, og så dra veldig ut i tid på et lavt aktivitetsnivå.

Jeg skal iallfall gi den 6 uker før jeg i det hele tatt måler den. Og så får jeg vurdere om den skal flaskes selv om den ikke er gjæret helt ut. Men dette er en prøvelse for tolmodigheten, og faktisk måtte jeg brygge en hveteøl i går, for å befri meg for noe av den rastløsheten som denne langtekkelige lagergjæringen har gitt meg  :brygging:
 
Hva var mesketemperaturen?

Tror ikke "spesialmalt" alene er skyld i dette.

Du skriver 1 rør i 4 liter... Hvor mange liter har du brygget, 25? Hvilken gjær og hvor gammel var gjæra da du satte starteren, og hvordan gjorde du det? Hvordan beluftet du vørteren?

Har gjort ei enkel beregning med 1 mnd. gammel gjær satt på en starter på 4 liter og magnetrører. Kom ut med nesten nok gjær for et brygg på 25L, så hvis disse tallene stemmer bør det ikke være gjærmengden.

Har aldri hatt så dårlig utgjæring på et brygg, så vet ikke om det er trygt å flaske. Tror jeg ville tatt sjansen og fulgt nøye med. Åpnet ei flaske nå og da for å sjekke om karboneringsnivået stiger. Du har ikke mulighet for fat?
 
Jeg mesket i 30 minutter på 60 grader og 30 minutter på 70 grader. Det var 25 liter ferdig vørter. Jeg hadde ikke magnetrører, men ristet starterflaska med jevne mellomrom. Gjæra var 2 måneder gammel, så det kan vel fort være at det var for lite gjær. Det puteret voldsomt i gjærlåsen den første uka, men etter det har det vært nesten stille (kun noen plopp da jeg satte temperaturen opp til 16 grader).

Får se om jeg bare flasker, og setter flaskene i en balje, slik at det ikke blir for mye søl hvos det blir bomber.
 
Hei


Mener å kjenne igjen dette fra en annen tråd. Er ikke dette et bokkøl?  Litt spesielt meskeskjema en slags hochkurtz med et lavt førstesteg.

Det er skrevet endel om koverteringshastigheten på mørk munchenermalt. Den kan være lav og i alle fall lav på 60 grader. Hvis du har hatt svært ufullstendig konvertering på 60 grader (som er svært lavt for konvertering) så har mye av konverteringen skjedd på 70 grader. På så høy temperatur danne mye sukkerarter som ikke er gjærbare. Dette pluss det at du bruker mye krystallmalt kan meget godt gi en FG på 24 uten at gjæringa av den grunn er ufullstendig.

Når jeg brygger tradisjonelt juleøl er OG på 65 og da sikter jeg på en fg på 22-24. Litt høyt men det er det jeg liker.

Du har brygget med lager gjær og jeg tror neppe du får noe bedre utgjæring om du skrur opp temperaturen. En gjæringstemperatur på 12 grader med en diacetylpause på 16 grader er ikke kald gjæring tvert imot. Jeg hadde ikke skrudd opp temperaturen ytterligere.  Mulig du har brukt litt lite gjær også, men jeg ser ikke hva slag starter du har brukt og heller ikke alderen på gjære du brukte. Luftinga av vørteren når du setter til gjær har også en god del å si for hvilken FG du oppnår.  Flasker du nå er det ikke verre enn at du av og til kan åpne en flaske for å sjekke, det gir deg en fin anledning til å tjuvsmake litt også. Med det du skriver hadde jeg flasket og fulgt med.

mvh

Bårdd
 
Takk for svar:) Da satser jeg på å flaske i morgen, så får vi se hvordan det går. Forhåpentligvis blir det bra, og jeg får et godt og søtt juleøl.
 
runelu skrev:
Når jeg tar en prøve i måleglasset for å måle med hydrometeret, er det veldig mye bevegelse i ølet, nesten som om det skulle være kullsyre i det. Jeg regner jo med at det ikke er det, siden jeg har gjærlås på gjæringskaret. Hvis det derimot skulle være noe sånt, ville vel hydrometeret vise feil? Jeg har prøvd å riste på prøven, og det blir veldig mye skum og bobler i ølet, men hvis dette hadde vært kullsyre skulle vel avlesinga forandre seg når den har gått ut?

Det er garantert kullsyre i ølet, spesielt hvis det har gjæret kaldt (lager). Ekspertene kan sikkert korrigere tallet, men jeg synes å huske du kan ha opptil 1 volum CO2 i ølet etter gjæring. Så vidt jeg vet påvirker ikke CO2'en FG, med mindre du har bobler som fester seg på hydrometeret.

Erlend H.
 
Erlend H. skrev:
men jeg synes å huske du kan ha opptil 1 volum CO₂ i ølet etter gjæring.

Du husker korrekt. Mengden CO2 i ølet avhenger dog av hvilken maks-temperatur ølet har hatt under gjæring. Ved hjelp av en kalkulator, f eks http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?15712190#tag, kan man legge inn dette (under Beer temp at bottling (som egentlig skal være Max temp during fermentation)) og få Residual CO2, altså CO2 som allerede befinner seg i ølet.
 
Tilbake
Topp