NC-relé for å alternere varmeelementer

Steffan

Norbrygg-medlem
Jeg ser på muligheten å drive både HERMS og HLT fra samme 16A-kurs, og kommer litt til kort med egne elektronikkunnskaper her..

Slik jeg ser det for meg kan jeg la HERMS-PIDen ha rollen som master, slik at hver gang HERMS slår inn så bryter den styrestrømmen for HLT. Da vil elementene aldri kunne være på samtidig. Det enkleste hadde jo vært om jeg hadde funnet en SSR med NC-operasjon, men det finnes kanskje ikke? Ellers er ebay-verden full av releer i alle varianter, men her kommer jeg til kort.. Er det noen av dere som kan fortelle meg hva jeg burde finne som kan ta rollen som NC-reléet i tegningen under? Eller er det andre måter det er mer hensiktsmessig å løse dette på?

PIDskjema.JPG
 
Gå til anskaffelse av et 230v NC reele. Koble spole på reele i paralell med herms elementet og kontaktsettett på 12 v siden til hlt ssr. Vær dog obs  på at reguleringen av hlt blir unøyaktig da man ikkealltid  får pådrag på elementet selv om pid ber om det.
 
Takk for svar!
Hvorfor er det lurest å bruke sterkstrømsiden til herms for å bryte styrestrømmen til HLT-ssr? Jeg vil gjerne prøve å lære litt av dette så fint hvis noen vil forklare :) Hvorfor er det for eksempel ikke lurt å bruke noe som dette på 12V-siden?

230V-releer syntes egentlig også å være litt forvirrende.. Har ikke funnet all verdens på ebay, men de jeg har sett har vært forholdsvis kostbare og i et utall varianter. Kan f.eks denne funke? (prisen på denne blir nesten 900,- når posten er ferdig med sitt... :( )
 
Tilbake
Topp