Vvb hvordan tette varmeelement

Har kappet en vvb i to og boret hull til varmeelement.
For å kunne brygge små batcher har jeg boret hullet langt nede, der det krummer ganske mye..
Hadde jo en mistanke om at det ble vanskelig å få det tett.. og den stemte..
Noen tips?

(har ikke sveiseutstyr)

Kjetil
 
Hva slags varmeelementer er det snakk om?

Har selv satt inn varmeelementer fra Clas ohsson vannkokere med silikonpakningen som står i kokeren, i fra undersiden på varmtvannsbereder. Ikke noe problem å få det tett. Der følger det jo med tre skrier som du kan dra det til ganske godt med. Har vært nøye med størrelsen på hullet, slik at jeg måtte file det littegrann større med en rundfil og dermed fikk presset vannkokerelementet akkurat på plass når silikonpakningen stod i.
Har heller ikke hatt noe problem med å sette inn varmeelemeter fra camco. Der følger det jo med en fin pakning, og med en 1" mutter på innsiden, kan du få dratt dette til som bare fanken også.

Jeg skjønner ikke helt hvor du har borret hvis dettte er et problem, det må jo være akkurat der tanken bøyer av som værst da? Ellers tror jeg det er noe annet som er problemet, og som du sikkert kan få løst på et vis (riktig pakning)
 
Det er mulig du likevel kan redde dette med en skikkelig mutter, litt avhengig av hvor mye for stort hullet er borret.
Men hullet du har borret er såpass lite at krummingen egentlig er overkommelig å kompensere med en skikkelig O-ring eller pakning.

Elemetet har antagelig såkalte 1" NPT gjenger, dette er mål som rørleggere bruker og diameteren der hvor elemetet er gjenget bør da være i overkant av 32 mm.
Får du tak en metallmutter som passer, og en litt tykkere pakning, så er jeg ganske sikker på at du får dette tett.

Selv tok jeg et T-rør som hadde innvendige 1" rørgjenger og kappet av de to bitene på hver  siden gjenger, og slik hadde jeg to biter med gjenger på innsiden, riktignok runde, men likevel kan jeg få godt tak med en rørtang og dra til dette skikkelig.
Alternativet er å kjøpe noe slikt på e-bay:

http://www.ebay.com/itm/LOCKNUT-1-N...=100005&prg=1088&rk=1&rkt=5&sd=290700306424&
Mye fine varmeelementer også på e-bay, under 200-kronersgrensa, og med en annen kvalitet enn det du har fått tak i. Camco bruker jeg, og det er solide saker.
 
Ja, det er det.

Jeg bestilte to stk locknut 1" NPT for å sette elementene fast i varmtvannsberederen min, men de kom ikke fra Shanghai, og jeg hadde litt fram og tilbake før de endelig ble sendt på nytt.
Hadde ikke tid til å vente på dette, og måtte gjøre en kjapp nødløsning. Fant altså et T-stykke med innvendige gjenger type 1", og skar av de to endene på dette slik at jeg med en rørtang fikk dratt disse til på elementene på innsiden av varmtvannstanken. De sitter som støpt, og jeg har ikke brydd med å bytte til de jeg bestilte på nett faktisk, siden dette funker helt fint. Sjekket litt på nettet ellers også for å finne ut hva slags gjenger det er på Camco-elementene. Standard er visst 1", det var derfor jeg bestilte de.
 
Takk. Da går denne inn på ønskelista. Trenger visst ikke locknut, det er visst 1" i VVB fra tidligere varmeelement. Men det er vel rørgjenger, regner med dette varmeelementet er NPT. Får håpe det passer.
 
Tilbake
Topp