Brygger nå! Trenger hjelp!

Trenger akutt råd!

Vi brygger nå en 25 liters versjon av denne:

http://www.bryggselv.no/products/black-ipanema--vinner-pf-2012-nm-i-hjemmebrygging2
Men hva betyr humleskjemaet under?

40 gram chinook som bitterhumle? Og deretter 12,5 gram chinook igjen når det er 60 minutter igjen? Denne oppskriften er for 50 liter, så det halveres i vårt tilfelle... Men er det ikke uansett mye bitterhumle?

Humle:
40g Chinook 12% FWH
12,5g Chinook 12% 60 min
15g Amarillo 9,2%, 15g Cascade 9,1%, 15g Citra 13,5% 20 min
15g Amarillo 9,2%, 15g Cascade 9,1% 10, 15g Citra 13,5% 10 min
15g Amarillo 9,2%, 15g Cascade 9,1%, 15g Citra 13,5% 5 min
Tørrhumlet med 80g Amarillo, 80g Cascade, 80g Citra
 
Fwh står for first wort hopping, og betyr at de tilsettes fra og med første avtapping og blir værende i gryta fra da av.
Edit: Skal gi noe aroma og mer kompleks bitterhet, jf: http://beersmith.com/blog/2008/03/17/the-first-wort-hop-beer-brewing-techniques/
 
FWH betyr first wort hopping, dvs. at humlen helles i kokegryta så fort du har begynt å tappe i vørter fra mesken. De øvrige koketidene oppgis i minutter før kokeslutt. 60 min. vil altså si 60 min. før slutt osv.

Edit: Haha, slått på målstreken...
 
Gahr skrev:
FWH betyr first wort hopping, dvs. at humlen helles i kokegryta så fort du har begynt å tappe i vørter fra mesken. De øvrige koketidene oppgis i minutter før kokeslutt. 60 min. vil altså si 60 min. før slutt osv.

Edit: Haha, slått på målstreken...

Hehe, takk for raske svar!

Men er blodfersk amatør og vet ikke om jeg forstår... "så fort du tapper vørter fra mesken"? Altså når vørteren er avkjølt og tapping til gjæringskar er påbegynt?
 
Det betyr når du tapper ut av mesketanken første gang. Dvs FØR koking. Humletilsetningene står dermed i kronologisk rekkefølge i oppskriften.  :)
Edit: mange på forumet nå?
 
JørnP skrev:
Det betyr når du tapper ut av mesketanken første gang. Dvs FØR koking. Humletilsetningene står dermed i kronologisk rekkefølge i oppskriften.  :)
Edit: mange på forumet nå?

Det stemmer! :)
 
P-I Knutsen skrev:
Den skal i gryta sammen med vørteren, altså før den begynner å koke. Og når det koker tilsettes 60min humlen.

Tusen takk!

Før kok, men etter skylling er ferdig? Bruker en BB30 og jeg løfter opp maltrøret, slik at den står "oppå" kjelen og skyller deretter igjennom malten. Når jeg da er ferdigskylt og fjerner maltrøret og klargjør for kok, da er det FWH-tid?
 
Ingemarh skrev:
P-I Knutsen skrev:
Den skal i gryta sammen med vørteren, altså før den begynner å koke. Og når det koker tilsettes 60min humlen.

Tusen takk!

Før kok, men etter skylling er ferdig? Bruker en BB30 og jeg løfter opp maltrøret, slik at den står "oppå" kjelen og skyller deretter igjennom malten. Når jeg da er ferdigskylt og fjerner maltrøret og klargjør for kok, da er det FWH-tid?

FWH tilsettes i det du BEGYNNER skyllingen.
 
Gahr skrev:
Ingemarh skrev:
P-I Knutsen skrev:
Den skal i gryta sammen med vørteren, altså før den begynner å koke. Og når det koker tilsettes 60min humlen.

Tusen takk!

Før kok, men etter skylling er ferdig? Bruker en BB30 og jeg løfter opp maltrøret, slik at den står "oppå" kjelen og skyller deretter igjennom malten. Når jeg da er ferdigskylt og fjerner maltrøret og klargjør for kok, da er det FWH-tid?

FWH tilsettes i det du BEGYNNER skyllingen.

Konge! Tusen takk!

Dere ruler!
 
Ser i oppskriften på Andrimnes pilsner at det står 30 min på "neste" humle, etter  FWH. Vil det sei, at en hiver i første humle før oppkoking, og så neste ved koking, som då skal kokes 30 minutt? Altså ingen koking 60 minutt?? Eller skal det uansett kokes 60 minutt, der en tar andre humle oppi etter 30 minutt koking??
 
Det skal kokes totalt i 90 minutt. Første humle tilsettes som FWH, neste 30 min. før kokeslutt osv.
 
Og DER gjorde eg feil....  :noway: Tok humle for 30 minutt i ved start koking... Ja en lærer på den harde måten...  blir trolig meget bittert øl
om eg no koker to første humlene i 60 minutt???
 
Er det håp for denne kveldens brygging om eg koker ein time på to første humler, eller er det like godt (dumt) og la det bli med 30 minutt koking??
 
Det er håp :)
Det blir ikke som tenkt, men jeg garanterer at humletilsettingen ikke ødelegger slik at det ikke blir drikkendes.
 
Og.... Kok minimum 60 minutter uansett.
Det som skulle være smakshumle blir isteden bitterhumle, men bitterheten blir ikke voldsom, og smakshumlen vil mangle, men den er fraværende i mye øl som er godt også :)
 
Tilbake
Topp