Min første flaskebombe

Har nettopp tørka opp på kjøkkenet etter å ha blitt vekket av min første flaskebombe.
Jeg åpnet 5-6 flasker fra samme batch, ingen av de viste tegn til overkarbonering.
Bør jeg korke om alle flaskene eller evt. Sette dem kaldt allerede nå? De ble flasket for fem dager siden på FG 1.013 (lucky jack).
Flaskene har stått i  20-22 graders varme.
 
Høres ut som at du kan ha blandet sukkerlake dårlig. Dvs at de siste flaskene du tappet kan ha fått ekstra sukker og er potensielle bomber. Hvis du vet hvilke det er kan du prøve å åpne dem først.
 
Hei,
Karbonerte med 5 gram pr liter. Det var nok siste flaskede flaske som gikk i lufta. Jeg åpnet som sagt de 5-6 siste og de virket helt normale.
 
Hvis de andre virket helt normale, er det sikkert bare den siste flaska som har fått for mye sukker. Jeg ville jeg ikke gjort annet enn å sette flaskene et sted hvor det ikke har noe å si om de går i lufta, gjerne kaldt om de er passe karbonert. Bare å følge med om det går bra!
 
Jeg har opplevd tilsvarende problem med de siste flaskene i tappeprosessen ved 2 forskjellige brygg
Har ofte fått med litt ekstra bunngrums/gjær og slikt. Antar at dette kan ha noe med saken å gjøre.
 
Det KAN jo ha vært en svak flaske og da....
en som har fått en liten skade i vaskeprosessen for eksempel...
 
Tilbake
Topp