Vil denne isbøtta holde som herms-beholder?

Du må sjekke om bøtta har tjukk bunn med isolasjon i - jeg tror noen sånne isbøtter har det... Da kan det blir vanskelig å få på plass elementet på en tett måte (?). Ellers ser den super ut, ville ikke vært så bekymret for at den er for stor...
 
Miguel skrev:
http://www.niche.no/dining/kjokken/kjeler-stekepanner/isbotte-med-klype
Den er på 5.3 liter. Kanskje noe stor?

Jeg har fått svar på at den er helt flat i bunnen, så min tanke var å sette inn et element fra bunn og opp, som går gjennom nesten hele lengden og coilen blir da rundt denne. Bøtta blir stående på et slags stativ jeg kan lage.

(15,5/2)[sup]2[/sup] * 3,14 * 17,0 < 5,3 l
..men fortsatt forholdsvis stor.

Har sett etter noe slikt i rustfritt en god stund, men jeg vil ha en vesentlig mindre diameter og litt høyere.. Sett på små melkespann på 2qt på ebay, de er snasne, men bittelitt for lave for meg dessverre. Kanskje de funker til ditt formål? http://www.ebay.co.uk/itm/261304741789
 
Her er en, men så spørs det hva den innvendige størrelsen er?

http://www.jula.no/drikkebeholder-med-kran-3-6-l-811033
 
Asparges kjeler pleier vel ofte å være smale og høye.. Kanskje se etter noe sånt :)
 
Hva med å bruke et gammelt 6kg pulverapparat som man kutter toppen av? Det blir på ca. 6-7 liter i full høyde og med et 3kW varmeelement inn fra bunnen burde det være greit å regulere.
Hvis det er for mye kan man jo bare kutte av  litt mer...
 
KVS skrev:
Hva med å bruke et gammelt 6kg pulverapparat som man kutter toppen av? Det blir på ca. 6-7 liter i full høyde og med et 3kW varmeelement inn fra bunnen burde det være greit å regulere.
Hvis det er for mye kan man jo bare kutte av  litt mer...

Det blir jo en del masse i stålet som skal varmes opp ved å bruke en brannslukker.

Martin E skrev:
Løver skrev:
Asparges kjeler pleier vel ofte å være smale og høye.. Kanskje se etter noe sånt :)

Aspargeskjele er dessverre 1-2 cm for lav for et 3500W Camco-element. Ask me how I know. :(

Det er vel ikke noe poeng å ha et varmeelement med lav varmetetthet her, så da er det jo bare å velge et kortere varmeelement som passer :) For de som ikke har kjøpt et Camco allerede da ;)
 
Langt fra like pent, men dersom et avløpsrør tåler temperaturen kan du bruke det. Vannet i den skal jo aldri brukes uansett, så plaststoffer som løser seg i vannet vil ikke være et problem.
 
Jeg tror at den fra nische er dobbelvegg, så trøblet med å sette inn element tenkte jeg ikke på.

Da blir det kanskje tilbake til vannkokerplanen. Vannkokeren vi har på kjøkkenet er av eldre type og av rustfritt som rommer to liter med skjult element. Tenker den får jobben som beholder etterhvert.

Trenger man 3.5kw til å varme opp såsmå mengder med vann som er i en hermsbeholder da?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Nei Miguel. Strengt tatt trenger du ikke det.
Jeg har 3000W i toliterstermos. Det fine med litt ekstra guffe, er at det går så sinnsykt fort.
Det tar bare litt mer tid med et litt mindre element, men det kan du sikkert leve med.
 
Ketil skrev:
Nei Miguel. Strengt tatt trenger du ikke det.
Jeg har 3000W i toliterstermos. Det fine med litt ekstra guffe, er at det går så sinnsykt fort.
Det tar bare litt mer tid med et litt mindre element, men det kan du sikkert leve med.

Jeg ser helt klart den fordelen med at det går fort ja. Er jo veldig greit når man skal stegmeske f.eks.

Siden sambo har hatt vannkokeren sin i 12 år så skal hun selvsagt ha den i sikkert 12 år til.

Denne skal jeg sjekke ut. Står at bunnen er i PP-plast, så kanskje man kan rive ut selve bunnen.

Beholder/ Lokk/ Håndtak: rustfritt stål
Innlegg, bunn/ Børste/ Hoveddeler: Polypropylenplast
Metalldeler: stål

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70162584/
Og når det gjelder Camco-elementer. Er det screw-in typen folk bruker? Følger det med pakninger og alt som trengs?
 
Miguel skrev:
Og når det gjelder Camco-elementer. Er det screw-in typen folk bruker? Følger det med pakninger og alt som trengs?

Det er screw-in som er vanligst, ja. Det følger med en pakning, men The Electric Brewery bytter ut denne med en o-ring i silikon og mange (inkludert meg) har gjort det samme. Det følger ikke med mutter (1"NPT), dette må kjøpes ved siden av.
 
Med frakt og toll tror jeg den blir dyr. Jeg skal først sjekke ut den dobørsten fra ikea jeg linket til over her.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Med frakt og toll tror jeg den blir dyr. Jeg skal først sjekke ut den dobørsten fra ikea jeg linket til over her.

I følge mine photoshopkunnskaper rommer den 4 liter. Og med et camco element på 3000W skal det ta mellom ett og to minutt å ta vannet fra 55 til 66 grader.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp