Single malt eksperiment...

Som førstegangsposter må jeg benytte sjansen til å takke for et fabelaktig forum!

Skal prøve meg på en oppskrift med kun pale malt denne uken og lurer på om følgende oppskrift makes sense. Er klar over at mange kanskje rister på hodet og mener jeg skal ha i litt spesialmalt eller mørkere saker, men den diskusjonen kan vi ta senere.

Blir dette drekkanes?

Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 25 liters
OG: 1055
BG: 1055
FG: 1013
Alcohol: 5.5 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 34 IBU
BU/GU: 0.61
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 6000 g
Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes,
Hops
Amarillo 9.5% alpha 20 g 60 minutes
Amarillo 9.5% alpha 20 g 30 minutes
Cascade 6.5% alpha 20 g 10 minutes
Cascade 6.5% alpha 10 g 1 minutes
Fermentation
Yeast: Safale US-05
Fermented at 18 degrees C for 12 days.

Hva med humleskjemaet?
 
Personlig ville jeg brukt litt mer aromahumle. Kanskje fordelt Amarillo fra 30 minutter likt på 60 og 1 minutt isteden, om det gir omtrent samme IBU. Ingenting galt i å bruke bare én type malt.
 
Single Malt Marris Otter er jo klassisk i en IPA
og jeg ville nok brukt mer humle på alle stadier i kok,
spesielt mot slutten
 
Har brygget et par brygg med bare Maris otter og ikke savnet noe spesialmalt i dem, det er en veldig god malt til dette formålet. Når jeg tenker meg om så hadde jeg også en pose med havregryn i for skum og munnfølelse.  Mer aromahumle tiltredes!
 
Vi har lagd en pale ale med kun maris otter pale malt, citra-humle (12%) og WLP001, og den ble aldeles nydelig :)

OG 1,048, FG 1,010, 34,4 IBU, mesket på 65 grader

Humleskjema for et 50-litersbrygg (ca 60 liter før kok, 50 liter etter kok), tall hentet fra beersmith:
20 g - fwh (8,7 IBU) (first wort hop - dumpet oppi kokekaret med en gang avtappingen startet)
20 g - 60 min (13,1 IBU)
25 g - 10 min (4,6 IBU)
70 g - 1 min (2 IBU)
120 g - tørrhumling etter fra 4 til 14 dager

Hovedvekten av humla sent, som du ser...
 
Brygget gikk smertefritt det. Fikk for høy OG på 1062, tilsatte 4 liter vann i skylling og skulle da ha 25 liter før kok. Hva kan dette skyldes? Er 6 kilo malt for mye på 25 liter?
 
slik jeg har forstått dette, så var bg det samme som og skulle være.
da har du kokt fra en bg på 1055 til en og på 1065.
da må du tilsette riktig menge vann for å komme ned tikl ønsket og igjen da.
hedde en formel på det regnestykket, men finner det ikke igjen.

skal jo selv brygge 16 liter øl med 4500 gr malt, så 6 kg på 25 liter er vel greit.
skal bruke 15l. vann i mesken skyller med 11 liter. ender opp med 20ll. ca klar før kok.
60 min kok ender på 16 liter.
 
Siebne skrev:
Brygget gikk smertefritt det. Fikk for høy OG på 1062, tilsatte 4 liter vann i skylling og skulle da ha 25 liter før kok. Hva kan dette skyldes? Er 6 kilo malt for mye på 25 liter?

Kort fortalt har du hatt bedre utbytte enn du regnet med. Utbyttet forteller deg forholdet mellom potensielt tilgjengelig sukker i malten og sukkeret du har oppløst i vørteren: (tilgjengelig sukker) / (sukker i vørter), og opptrer som et prosenttall. Tilgjengelig sukker varierer for hver malttype, men ligger stort sett rundt 300 (tilsvarer SG 1,300) for 1 kg pale-malt/1 liter vann. Det kan være lurt å sjekke SG før koking, så du kan justere, enten ved å tilsette vann, eller ved å koke inn vørteren/tilsette maltekstrakt.

Hvis du vet SG og volum før kok kan du beregne utbyttet fra mesken (OG og volum etter kok bør gi samme tall).

Eksempel: 6 kg pale-malt, SG før koking: 1,050, volum før koking: 30 L.


Hvis du hadde hatt 100% utbytte: 300 * 6 kg / 30 L = 60, dvs. SG = 1,060.

Utbyttet blir da: 50/60 = 83 %.


Når du kjenner utbyttet du pleier å få med ditt system kan du justere oppskriften:

Oppskriften i første post har følgende tall: 6 kg. pale-malt, OG: 1,055, volum: 25 L (antar at dette er volum i gryten etter koking). Dette gir et utbytte på (55*25 L)/(300*6 kg)= ca. 76 %.
Hvis du finner ut at ditt utbytte stort sett ligger på ca. 80 % kan du bare justere ned maltmengden slik: 6 kg * (76/80) = 5,7 kg.

Forutsatt 80% utbytte og 25 liter etter koking blir din OG da: 1 + (300*5,7 kg*0,8)/(25 L * 1000) = 1,055


PS: Det ser ut som om noe ikke stemmer med oppskriften din, ettersom "boil volume" og "volume" er helt like. Regner med "boil volume" er volumet til koking, og "volume" er volumet etter koking, evt. til gjæring.
 
Takker for svar.

Ja jeg har bommet på utbytte og oppsettet i beercalc. Jeg brygger BIAB og har tidligere regnet ut et utbytte på ca 75%. Jeg endte opp med 20 liter etter kok og det som jeg gjorde feil var vell å tilsette for lite vann. Jeg har aldri operert med SG før og ser absolutt at jeg må sette med inn i dette for å få bedre kontroll på OG.

Jeg startet med 28l, tilsatte 4l og endte opp med 20 liter etter kok. Malten stjeler jo en del, men forsvinner det virkelig så mye under mesk og kok?

Men bortsett fra et litt sterkere øl (og verste av alt: mindre øl) hva er konsekvensene av en så høy OG?
 
gnet på dgnet på det os meg nå.
4500 gr malt
jeg regner 1,3 l vann pr kg korn
1,3*4,5=5,85

da regner jeg
20 l. + 5,85 l. = 25,85 l.

5,85 l blir borte i mesken
ca 4 liter blir borte under kok
ender opp med 16 liter.

samme resultat hver gang uansett mengde korn.
 
Jeg brygger også vha. BIAB. Malten absorberer ca. 0,8 liter vann per kilo hvis du skviser posen. Litt mer hvis ikke. Når du koker bør du ha en avdamping på minimum 8% / time for å bli kvitt DMS.

For min del koker jeg vanligvis ca. 30 L i 90 minutter og ender opp med 25-26 L etter koking. Det blir en del grums på bunnen av gryten med BIAB, og jeg er litt fjollete, så jeg lar mye ligge, og setter ca. 21 L til gjæring. Da har jeg nok øl til å fylle et corneliusfat til randen.
 
Sikkert dumt spørsmål, men min gamle lærer innprentet i meg at det eneste dumme spørsmål er det man aldri stiller, så... Hva er egentlig DMS?
 
Tilbake
Topp