Spørsmål rundt tapping til fat

Hei folkens.

Jeg har nylig begynt med denne hobbyen og jeg har forsøkt å lese meg opp etter beste evne, men en del ting er enda vagt eller delvis helt uklart enda.

Jeg har en IPA på gjæring nå, denne skal etter boken være ferdig om 4 dager (14 dagers gjæring)

For å slippe flaskingen gikk jeg til innkjøp av 2 stk 12 liters fat samt co2 utstyr.
Her kommer konefaktoren inn, jeg måtte ty til 12 liters fat for å slippe stjele all plass i kjøleskapet :)

Spørsmål

1. Jeg har lest det finnes tabeller for karbonering, trykk, tid og temperatur, men jeg finner ikke noe slikt. Det jeg er på jakt etter er altså hvor lenge jeg skal karbonere fatene mine nå før jeg kan driste meg til å smake på herligheten ?

2. Må fat nødvendigvis lagres kjølig ? Kan jeg som et eksempel kjøpe et 19 lites fat, tappe på dette og hive det i en bod for deretter tappe dette på 12 liters fat den stund jeg ønsker å karbonere dette ?
3. Hjelper dette da i så fall på smak etc om jeg eksempelvis brygger en lager ?

Kjøleplass er altså en mangel, jeg tar gjerne i mot gode forslag på hvordan løse dette med tanke på hvordan jeg kan fortsette å brygge uten å måtte drikke opp alt før neste settes på kjøling :)
 
All retapping øker infeksjonsfaren. Jeg ville heller tappet rett på 12-literne og satt i kjøleskapet, og heller hatt et par 12-litere i reserve som kan stå på boden i påvente av rokkering.
Sett trykket på 1 bar, så har du greit karbonerings- og serveringstrykk og kan tappe skummende øl etter 3-4 dager. Er du utålmodig kan du riste inn kullsyra og få skummende øl tidligere, men det har jeg aldri prøvd selv.
 
Kan anbefale et medlemskap som gir automatisk tilgang til medlemsseksjonen, hvor du vil finne artiklen du lette etter og mye annet som sikkert vil bli av interesse etterhvert.

Alle prosesser som føringer kvaliteten på ølet ditt er avhengig av temperatur og går raskere ved økende temperatur. Mørktog kaldt er en sleger.

Tror ikke at brygging av en lager vil ha en positiv innvirkning i forhold til det spør om.
 
1. Her er en fin side som forklarer karbonering, men tiden det tar er mer erfaring.
http://www.meheen-mfg.com/tankcarb.html
2. Nei, men det må helst kjøles ned før bruk m.m. du har en inline kjøler (slik som puber)
    Retapping er nevnt over her men fult mulig.

3. ? nei

Sett fat så kaldt som mulig eller bygg deg en kegerator.
Uansett trenger du ikke drikke opp før nytt brygges.
 
Jeg har 19 l og 9 l fat. Jeg tapper en del om fra 19 til 9 l for å ta med på tur. Jeg har da ferdig karbonert øl på 19 l og tapper om til 9 l ved hjelp av en slange mellom ut ventilene. Prosedyren er som følger: Jeg desinfiserer 9 l fatet. Deretter purger jeg det med CO2 for å fjerne oksygen og trykksetter det med CO2 til litt lavere trykk enn 19 l fatet. Så kobler jeg sammen utventilene. Ølet vil da strømme over til trykket er utjevnet. Deretter er det bare å fylle på mer CO2 på 19 l fatet og fjerne fra 9 l fatet til jeg har fått over den ønskede ølmengden.
En ekstra fordel med å gjøre dette er at dersom jeg har tappet litt fra 19 l fatet på forhånd, så blir det grumsfritt øl på 9 l fatet, og dette kan dermed fraktes og ølet vil fremdeles være helt klart.
Med denne prosedyren så ser jeg ingen ulemper med å lagre på 19 l fat og tappe over til mindre fat ved behov.
 
tass_en skrev:
bare lurer på hvordan du vet når du når ønsket mengde?

En baderomsvekt gjør susen, evt følge med på kondensen på utsiden av 9 litersfatet mens det fylles med øl.
 
Takk for alle svar, jeg er meget takknemlig for hjelpen.
Da setter jeg den på 1 bar, siden det nevnes serveringstrykk så går jeg ut fra at C02 da skal stå på konstant og holde 1 bar.
Digget den lenken med Kegerator, dette må jeg se om jeg får til på en slik måte det blir godkjent i heimen :)
Jeg får signe meg opp som medlem og finne frem til artiklene rundt dette, takk så mye igjen for veiledning og hjelp!
 
Tilbake
Topp